N
NDK_Explorer: Hej, nej tyvärr. Jag letade ett tag men gav upp. Min tanke är att köpa två nya. Dela en av dem och sedan limma ihop den och eventuellt använda den andra för att stabilisera fogen/ fogarna Tyvärr har jag inte "hunnit" fixa bytet.
2 svar · 2,7k läst
nino
nino: Hade en 20mm slang så jag tar den
1 svar · 784 läst
S
swagboy69: [citat]
2 svar · 757 läst
·
Krilleman
Krilleman: Så länge det inte kommer något vatten ur luftskruven, i steg 3 enligt GK, så skulle jag klassa detta som nästintill riskfritt.
7 svar · 2,8k läst
·
S
slurppe99: i sonens sommarstuga rann det också in i tanken. Det kom från anslutning till luftningsröret vid husväggen. Där montören gjort en felkoppling som saknade packning. Även ett luftningsrör vid tanken hade släppt. Så det kom in smältvatten i tanken dessa vägar. Men är det grundvatten så ligger problemet längre ner.
186 svar · 92,9k läst
·
foreman
foreman: Ja det stämmer. Man gjorde ofta så förr. Idag borrar man på stora djup, i princip var som helst, och får alltid vatten. Förr försökte man ofta lokalisera vattenådror först, för att få en grund borra.
4 svar · 1,6k läst
·
O
OveE: [citat] Tack för hjälpen, då känner jag mig trygg. Ha det så bra, från Glada Hudik. Ove
3 svar · 1,7k läst
A
Alexn72: Enda kravet på röret man sticker in är att de ska klara närmare 100grader. Jag har använt plaströr båda gångerna De ska bara finnas där för att leda förbi varmvattnet.
21 svar · 3,8k läst
·
J
jonaserik: Är det 110 rör upp på båda ställena så ska du klara dig med ett, ingen toalett på den du vill ta bort. Ett sätt att kolla är att täta till på taket med några plastpåsar tejpa och prova.
1 svar · 1,9k läst
·
Larsa
Larsa: Det skall vara öppet annars försvinner ju hela vitsen. Linda in ändan med myggnät om du är rädd för insekter
1 svar · 1,0k läst
·
A
andersmc: [citat] Om det är en enkel blandare som rent mekaniskt fördelar mellan kallt och varmt vatten fungerar det, fast på fel håll. Men är det en mer sofistikerad blandare med termostat kan det bli katastrof. Alltså om blandaren känner att vattnet blir för varmt så släpper den på mer kallvatten och minskar varmvattnet. Men om rören sitter tvärt om så kommer den att öka varmvattnet när
10 svar · 5,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] "Brukar"....jag tror du får kolla fler installationer för ett korrekt underlag. Använder du Rör-i-rör som på din första bild så ska den avslutas i en väggbricka på väggen och därefter går du med (kromade) rör eller flexibel anslutningsslang fram till blandaren. Att dra upp rör-i-rör som på bilden gör man knappast i några nyinstallationer. Din andra bild visar
12 svar · 2,5k läst
·
T
Taxture: Finns massor med trådar om rörspetsbrunnar här på forumet om du bara använder sökfunktionen ;)
2 svar · 2,0k läst
Gbg1978joh
Gbg1978joh: Haha ingen fara. Det gjordes förra våren, vi flyttade in i början av september och jag öppnade idag för att göra rent. [citat] [citat] [citat]
4 svar · 1,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Fundera på dominerande vindriktning, det kan lukta om reningsverket i värsta fall. Utsläppet av vattnet sker under mark med hjälp av sådan här infiltration: https://www.graf-water.com/stormwater-management/stormwater-management/infiltration-tunnel/infiltration-tunnel.html Kolla att framtida dricksvattenbrunn inte hamnar för nära utsläppspunkten vid 2.
7 svar · 1,3k läst
·
L
LouvisaG: PROBLEMET LÖST! Efter ett tips hade vi i en dl diskmedel i toan och spolade varmt med duschslangen så bubblade det till och vattnet i pannrummet försvann :D Tusen tack alla för råd, har lärt mig mycket om avlopp inför framtiden
27 svar · 4,4k läst
·
G
GBV: [citat] Haha ja, jäsröret brukar ju ha ett liknande ljud Tack för tips, får ösa med vatten och se vad som händer!
2 svar · 1,5k läst
·
H
Håbbe01: Konsekvensen utan luftning är att den biologiska massan minskar (mindre att tömma) samt reningsgraden försämras men ger inga skador
3 svar · 3,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: Firman bör lösa problemet och ersätta er för faktiska kostnader , sveda och värk är inte rimligt tyvärr.
1 svar · 1,3k läst
Storsockret
Storsockret: Några fler idéer? Jag började riva ut en del av väggen och det ”blåser” ut när jag öppnar upp. Så första frågan är väl ska det göra det? Jag vet ju inte hur avluftning funkar, men jag tänkte väl att röret ska vara en tät väg ut genom taket så att säga, att det inte ska vara luft runt röret, men det kanske är helt galet också. Annars har jag väl inte sett nåt uppenbart
3 svar · 2,0k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ånej, jag hade fel för 16 år sedan. Och hade du läst övriga inlägg i tråden, även de 16 år gamla, hade du sett att den saken redan var utredd.
18 svar · 35,0k läst
·
Jiji
Jiji: Tack, nu känner jag mig trygg. :) Jag har aldrig upplevt det här problemet men när man väl börjar fundera på saker kan det ibland växa till ett problem som egentligen inte finns.
9 svar · 2,4k läst
F
Frasse10: Vi kommer att installera ett Solido Smart 8PE. Har varit i kontakt med kommunen för att undersöka lite olika lösningar under dagen. Får se vad vi landar i tillslut. [citat]
11 svar · 2,9k läst
M
Mawe85: Ok. Då kör vi på det :) Lovande om plaströren låter mindre. Är känslig för ljud hehe
2 svar · 2,6k läst
Jonatan79
Jonatan79: Kan vara en spricka någonstans om vatten kan leta sig in utifrån och sedan rimma genom sprickan utvändigt på röret
3 svar · 1,7k läst
·
S
Stig C: [citat] [citat] Tack igen - kanske en trådlös larm. Jag får tänka till som du säger.
9 svar · 2,8k läst
·
S
seniorkonsult: Har bytt dm själv och kom ihåg att det var så till vattenavbrottsventilen. Kul jag såg din fundering.
3 svar · 3,9k läst
·
S
Screew: Hej Jag håller på att byta och dra om lite tappvattenrör och det blir två skarvar 16 pex rir till 18 prisol, hur som helst så måste jag bygga in det och jag behöver då tätskikt på insidan, skvallerrör och inspektionslucka. Jag har kiilto k2 kvar räcker det eller måste man köra med duken också? Jag tänkte att jag gegger på med två-tre lager, och låter skyddsröret komma ut en
0 svar · 1,3k läst
MrJay
MrJay: Hittade 2 alternativ på amazon.co.uk: 4st tätningar för 5 GBP + frakt: https://www.amazon.co.uk/gp/product/B09MDCH467 En helt ny pop-up ventil för 8 GBP + frakt: https://www.amazon.co.uk/gp/product/B08ZHGZ1LJ Vi lutar åt att beställa en helt ny pop-up då vår är lite sliten, alla mått stämmer.
11 svar · 8,2k läst
·
O
Oldfart: Jag skall ta bort ett öppet expansionskärl och behöver plugga igen svartrören: [bild] Material: Järn/Stål Dimensioner: ~48 respektive ~33 millimeter. Om jag lyckats hitta rätt på internet så är det troligtvis 1" (DN25) respektive 1,5" (DN40). I den bästa av världar tänker jag mig att en enkelt billig propp, t.ex. RSK1320050 löser problemet. men jag misstänker att det kanske inte
0 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.