1 099 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Kort spolning
Vår gamla toalett har slutat spola ordentligt. Tror det är en Gustavsberg 315, från -69.
Kan ventilbollen ha spruckit, den skall väl flytta ovanpå vattnet när man dragit i knoppen? Sjunker snabbt ner och tätar känns det som Eller är det helt plötsligt flottören som fyller för lite?
Håller man knoppen 2 sekunder, så verkar det bli normal spolning.
Kan ventilbollen ha spruckit, den skall väl flytta ovanpå vattnet när man dragit i knoppen? Sjunker snabbt ner och tätar känns det som Eller är det helt plötsligt flottören som fyller för lite?
Håller man knoppen 2 sekunder, så verkar det bli normal spolning.
Okej, nu har jag analyserat lite mer.
Volymen vatten i tanken innan spolning är OK, så det är inte flottören/tilloppet.
Det funkar bra om jag skruvar bort knoppen och drar i pinnen, men sätter jag tillbaka knoppen så blir det kort spolning igen! Knoppen är ganska tung, det är mässing i den. Originaldelar.
Då måste det vara ventilbollen som inte flyter ordentligt på vattnet?
Volymen vatten i tanken innan spolning är OK, så det är inte flottören/tilloppet.
Det funkar bra om jag skruvar bort knoppen och drar i pinnen, men sätter jag tillbaka knoppen så blir det kort spolning igen! Knoppen är ganska tung, det är mässing i den. Originaldelar.
Då måste det vara ventilbollen som inte flyter ordentligt på vattnet?
Nu verkar det vara löst. Beställde en ny ventilboll universal. Den gamla var sprucken. Muttern som höll den gick i två bitar, så det var väl gammalt alltihopa. Inte bytt sen 1969. På med nya bollen, allt funkar! 
Klicka här för att svara