Lång historia kort:
Köpt ett gammalt hus i Portugal och allt är lite rörigt! Speciellt för en novis som mig. Vi försöker få huset hyfsat beboligt så vi kan renovera allt eftersom och stötte på patrull efter jag bytte blandare i duschen.
Jag stängde av det inkommande kallvattnet såväl som varmvattnet som kommer från en varmvattenberedare i taket i toaletten på nedervåningen.
Efter byten av blandaren är klart och jag sätter igång vattenflödet igen, både kallt och varmt, så har jag noll varmvatten i någon av husets kranar.
Jag fattar fan inte för mitt liv hur jag ska få igång det. Hittar liksom ingenting som trycksätter varmvattnet?
Så som jag uppfattat det processen ut som följer (se bilder):
1. Kallvatten kommer in från gatan och går upp i en depå på vinden.
2. Från depån går kallvatten ner i beredaren
3. Under beredaren sitter ett rör som tappar ut varmvattnet neråt (för att tömma den?) och ett rör In i väggen och vidare rätt ut i kranarna. Vredet på röret från beredaren ut till kranarna satt fast rätt hårt och fick sig en liten omgång när jag skulle stänga det.
Är det någon som har en idé hur jag in få igång det? Vad kan ha hänt?
Hur sjutton får jag upp ett tryck så att varmvattnet kommer upp till kranarna/duschen på ovanvåningen? Hittar ingen cirkulationspump, hydropress eller hydrofon (eller nått av de andra grejerna vars namn jag inte heller riktigt förstår).
Den enda idén jag hade var om det fanns nån luftkudde eller nått i beredaren som trycksatte på nå vis, varefter jag tömde beredaren stötvis och undersökte utan framgång. Beredaren verkar nu va påfylld igen så det verkar vara strul efter den då att säga.
Rörigt inlägg måhända, men är det någon som har någon idé så uppskattas det enormt!
P.S. Hela kåken ska renoveras och nu vatten och avlopp, värme m.m. Kommer bytas ut. Men först om ett par månader. Där av ovilja att ringa in någon som kan få beredaren utbytt.
Tack och väl mött!
//Raketrocket
Köpt ett gammalt hus i Portugal och allt är lite rörigt! Speciellt för en novis som mig. Vi försöker få huset hyfsat beboligt så vi kan renovera allt eftersom och stötte på patrull efter jag bytte blandare i duschen.
Jag stängde av det inkommande kallvattnet såväl som varmvattnet som kommer från en varmvattenberedare i taket i toaletten på nedervåningen.
Efter byten av blandaren är klart och jag sätter igång vattenflödet igen, både kallt och varmt, så har jag noll varmvatten i någon av husets kranar.
Jag fattar fan inte för mitt liv hur jag ska få igång det. Hittar liksom ingenting som trycksätter varmvattnet?
Så som jag uppfattat det processen ut som följer (se bilder):
1. Kallvatten kommer in från gatan och går upp i en depå på vinden.
2. Från depån går kallvatten ner i beredaren
3. Under beredaren sitter ett rör som tappar ut varmvattnet neråt (för att tömma den?) och ett rör In i väggen och vidare rätt ut i kranarna. Vredet på röret från beredaren ut till kranarna satt fast rätt hårt och fick sig en liten omgång när jag skulle stänga det.
Är det någon som har en idé hur jag in få igång det? Vad kan ha hänt?
Hur sjutton får jag upp ett tryck så att varmvattnet kommer upp till kranarna/duschen på ovanvåningen? Hittar ingen cirkulationspump, hydropress eller hydrofon (eller nått av de andra grejerna vars namn jag inte heller riktigt förstår).
Den enda idén jag hade var om det fanns nån luftkudde eller nått i beredaren som trycksatte på nå vis, varefter jag tömde beredaren stötvis och undersökte utan framgång. Beredaren verkar nu va påfylld igen så det verkar vara strul efter den då att säga.
Rörigt inlägg måhända, men är det någon som har någon idé så uppskattas det enormt!
P.S. Hela kåken ska renoveras och nu vatten och avlopp, värme m.m. Kommer bytas ut. Men först om ett par månader. Där av ovilja att ringa in någon som kan få beredaren utbytt.
Tack och väl mött!
//Raketrocket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Vet inte om jag fattar beskrivningen. Men det låter som ditt varmvatten bara ha ”egentryck” från beredarens höjdskillnad. Om då kranen kärvar, räcker kanske inte trycket för att öppna. Packningen sitter fast. Kanske kan hjälpa att slå med en hammare på kranen.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Käglan på avstängningen kan ha bestämt sig för att han inte ville vara med längre, eftersom han sedan 40 år är fastrostad med sin gnälliga kusin Herr Rör och därför inte kan gå ut och skjuta sig på gårdsplanen så väljer han nu att ge dig en "vink" om läget.....
Tack för svar!H hempularen skrev:
Jag ber om ursäkt för mitt sätt att beskriva, är lite struligt just nu, men jag tror du har rätt. Försökt slå och hamra på alla ställen jag förmått, utan framgång. Men jag ska ge mig på det nu igen så får vi se om det lossnar nått.
Tänkte också tömma beredaren en gång till och stänga av inkommande vatten, för att sen skruva loss vredet från beredaren in i väggen (mot kranarna) och se om de är stopp där.
Pengarna ligger på att jag aldrig får ihop det igen, men det är ju svårt att ha sönder nått som redan är trasigt
Hmm, käglan på avstängningen. Alltså under beredaren och in i väggen? I i så fall får vi snart reda på det, återkommer!I InsidersUnited skrev:
Den där pex-rörbiten vid vattenmätaren bör man också ta en titt på. Röret ser oroväckande knäckt ut vid kopplingen.
Dessutom verkar det snart ha rostat igenom på galvrören. De är sannolikt ganska igenkorkade invändigt.
Dessutom verkar det snart ha rostat igenom på galvrören. De är sannolikt ganska igenkorkade invändigt.
Klicka här för att svara