Hej.
Förra ägaren av huset installerade ett bevattning system med popup spridare på tomten. Vattnet pumpas upp ur bergvärme hålet. Det som är problem nu är efter vintern var det dags att starta igång systemet igen. (Systemet tömdes på vatten innan vintern)
Som vanligt fyller man på pumpen med vatten manuellt innan man dra igång motorn. (Bild1)

En kort stund efter att jag kört igång pumpen så stannar den och slår ut ett störningslarm, en röd lampa tänds som varnar antingen för lågt tryck eller för låg nivå. (Bild2) Jag upprepar påfyllningen och fyller på systemet ett par gånger till tills pumpen går av sig självt och stannar av sig självt på ca 4,5bar. Jippie tänker man. Går ut för att starta bevattningen med trädgårdsslangen, öppnar kranen, 1,5 sek går och vattnet tog slut. Lika mycket vatten kom ut så som jag fyllde på.
Så vad tror vi felet är?
Jag misstänker att backventilen inte fattar/har låst sig i stängt läge, som inte öppnar upp för nytt vatten till systemet. Kan jag lossa på den utan att något galet händer? Tänkte byta ut den. Kommer det att komma vatten från slangen från hålet?, eller kommer allt vatten rinna tillbaka in i hålet. ? Är lite novis på detta med pump och bevattning. Uppskattar all hjälp.

• Vattenpump med manometer visande trycket, märkt för manuell påfyllning av vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pumpkontrollpanel med rödljusvarning, etiketter och ansluten elsladd på ett bevattningssystem.
    Skapa konto
  • Vattenpump med manometer och misstänkt backventil markerad med text och röd ruta.
    Skapa konto
Backventilen är den du ringat in det är troligtvis inget fel på den verkar vara en vettig typ. Du gör också rätt som fyller pumpen som du visar på bilden.

Pumpen har en intern ejektorfunktion som gör att den kan suga upp vatten i slangen ner mot brunnen utan att den delen är fylld. Hade du haft backventilen nere i brunnen sk bottenventil hade det ofta kunnat vara lättare att få till starten från tomt system men det går som du har det också. Har du någonstans du kan öppna på trycksidan av pumpen riktigt försiktigt och kontrollerat är det så du ska göra. Dvs när du fyllt och likt tidigare vakten stoppat ska du inte dra på fullt uttag utan bara ett litet flöde så pumpen kan göra av med luft utan att tömmas internt i ejektordelen. Du kan ändå tappa funktion och behöva fylla på nytt men varje gång har sugledningen fyllts lite mer.så trägen vinner.

Och om du lossar slangen ner mot brunnen kommer inget vatten upp där tvärtom rinner det som ev finns ner i brunnen.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Om systemet tömdes på vatten, så måste ju även sugslangen fyllas igen - eller ? Om pumpen är bra på att suga ( och backventilen är hel, så kanske det räcker med att fylla pumpen några gånger till och se till så att den uppumpade luften kan pysa ut ur någon delvis öppen kran.

GK100 GK100 skrev:
Backventilen är den du ringat in det är troligtvis inget fel på den verkar vara en vettig typ. Du gör också rätt som fyller pumpen som du visar på bilden.

Pumpen har en intern ejektorfunktion som gör att den kan suga upp vatten i slangen ner mot brunnen utan att den delen är fylld. Hade du haft backventilen nere i brunnen sk bottenventil hade det ofta kunnat vara lättare att få till starten från tomt system men det går som du har det också. Har du någonstans du kan öppna på trycksidan av pumpen riktigt försiktigt och kontrollerat är det så du ska göra. Dvs när du fyllt och likt tidigare vakten stoppat ska du inte dra på fullt uttag utan bara ett litet flöde så pumpen kan göra av med luft utan att tömmas internt i ejektordelen. Du kan ändå tappa funktion och behöva fylla på nytt men varje gång har sugledningen fyllts lite mer.så trägen vinner.

Och om du lossar slangen ner mot brunnen kommer inget vatten upp där tvärtom rinner det som ev finns ner i brunnen.
GK100 GK100 skrev:

GK100 GK100 skrev:

Hej kanske var lite otydlig. Det finns en bottenventil enligt förra ägaren. så vatten bör finnas i slangen. Och jag har fyllt på pumpen säkert 20tal ggr och mellan varje påfyllning så har det pyst ut luft från påfyllnings pluggen när man lossat den. Höll på så ända tills det inte gick att fylla upp systemet mer.
Andra gången när jag fyllt hela systemet så öppnade jag en kran i källaren väldigt försiktigt för att inte tappa så mkt tryck så fort. Lät det stå öppet i 20min. Sen blev det tomt. Så luft och allt vatten kom ut och larmet kom tillbaka. Så därför misstänker jag backventilen.

AdmirAlisic AdmirAlisic skrev:
Hej kanske var lite otydlig. Det finns en bottenventil enligt förra ägaren. så vatten bör finnas i slangen. Och jag har fyllt på pumpen säkert 20tal ggr och mellan varje påfyllning så har det pyst ut luft från påfyllnings pluggen när man lossat den. Höll på så ända tills det inte gick att fylla upp systemet mer.
Andra gången när jag fyllt hela systemet så öppnade jag en kran i källaren väldigt försiktigt för att inte tappa så mkt tryck så fort. Lät det stå öppet i 20min. Sen blev det tomt. Så luft och allt vatten kom ut och larmet kom tillbaka. Så därför misstänker jag backventilen.
Ok då kan du testa att lossa kopplingen för slangen på backventilen och se om du kan fylla upp där också. Är bottenventilen ok ska det inte försvinna ner om du fyllt upp röret. När du har lossat slangen kan du se in i backventilen på pumpen och trycka på den fjäderbelastade delen där så märker du om det är ok i den delen med.

Med allt fyllt får du testa som tidigare igen och verkligen lite öppning på utloppssidan.

• Gilla
AdmirAlisic
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ok då kan du testa att lossa kopplingen för slangen på backventilen och se om du kan fylla upp där också. Är bottenventilen ok ska det inte försvinna ner om du fyllt upp röret. När du har lossat slangen kan du se in i backventilen på pumpen och trycka på den fjäderbelastade delen där så märker du om det är ok i den delen med.

Med allt fyllt får du testa som tidigare igen och verkligen lite öppning på utloppssidan.
Ok något specifikt som kan gå sönder, något man ä ska leta efter i backventilen när jag öppnar den?
Ska pröva allting igen. Tack

Nej det är en fjäderbelastad ventil där så om du kan trycka den ur läge och den fjädrar tillbaks är det ok. Den övre ventilen behövs inte om man har bottenventil men det skadar ju inte och är inte helt ovanligt heller. Mest intressant först är nog om du lyckas fylla slangen dvs att bottenventilen funkar det underlättar.

• Gilla
AdmirAlisic
  • Laddar…
Hej. Här kommer lite uppdatering. Lossade backventilen från pumpen och insåg direkt vad felet var. Klaffen Inne i ventilen hade fastnat - rejält. Inte konstigt att pumpen inte orkade öppna den. Fick ta hammaren och banka ut den. Efter några sprut med WD 40 så kom den loss. Jobbar fint men hugger till ibland. Så det blir att köpa en ny. Tack för alla tips. Närbild på en fastsatt klaff i en backventil med synliga korrosion och smörjmedel.
Skapa konto
Närbild på en backventil där klaffen har fastnat inne i ventilen, vilket förhindrar normal funktion.
Skapa konto

• Gilla
RiKr och 1 till
  • Laddar…
Om du har bottenventil behöver du som sagt inte denna. Och fixar du till och rengör den bra är den som ny igen. Det lite gammaldags armatur- eller ventilfett är också mumma i de här fallen.

Bra att du hittat rätt och samtidigt lärt dig lite om dessa basala men ibland viktiga saker man har kring sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.