Jag har aldrig kopplat vatten mer än till tvättmaskinen så detta med pumpar är helt nytt för mig. Vi har en bäck ca 30 meter från villan som jag förra året pumpade vatten ifrån med grannens biltemapump med färdig gardenaslangkoppling. Nu har jag fått ärva en hydroforpump likt den på bilden nedan som jag lyckades få igång idag.
Utanför huset har vi massvis med gammal pem-slang av okänd tjocklek (men den ser ut att passa) som någon bonde "glömt", har legat i minst 15 år. Denna tänkte jag nu sno och försöka använda till pumpen för att sedan få ut en gardenakoppling på trycksidan och fylla poolen. Då kommer lite frågor:
-Går det ens att använda denna slangen till min pump
-Finns det sugfilter som passar olika tjocklekar av pem-slang och vart hittar man sådana isåfall?
-Har biltema kopplingar för alla tjocklekar så att man kan få in dem i en sådan?
-Går det att låta slangen gå hela vägen till bäcken och låta pumpen vara i trädgården så att den får torrsuga de ca 30 meter eller går den sönder då? Alternativt får jag ju låta pumpen stå borta vid bäcken och dra förlängningssladd till elen hela vägen.
Just nu känns det bara omständigt att försöka hitta alla delar så att allt passar, så jag är sugen på att skita i pemslangen och bara köpa gardenakopplingar som passar pumpen direkt. Men nu ligger ju slangen där ändå och bara skräpar. Sedan tänker jag att man hade kunnat ha pemslangen som en fast installation från bäcken fram till trädgården och endast koppla på pumpen när våren kryper på.

Utanför huset har vi massvis med gammal pem-slang av okänd tjocklek (men den ser ut att passa) som någon bonde "glömt", har legat i minst 15 år. Denna tänkte jag nu sno och försöka använda till pumpen för att sedan få ut en gardenakoppling på trycksidan och fylla poolen. Då kommer lite frågor:
-Går det ens att använda denna slangen till min pump
-Finns det sugfilter som passar olika tjocklekar av pem-slang och vart hittar man sådana isåfall?
-Har biltema kopplingar för alla tjocklekar så att man kan få in dem i en sådan?
-Går det att låta slangen gå hela vägen till bäcken och låta pumpen vara i trädgården så att den får torrsuga de ca 30 meter eller går den sönder då? Alternativt får jag ju låta pumpen stå borta vid bäcken och dra förlängningssladd till elen hela vägen.
Just nu känns det bara omständigt att försöka hitta alla delar så att allt passar, så jag är sugen på att skita i pemslangen och bara köpa gardenakopplingar som passar pumpen direkt. Men nu ligger ju slangen där ändå och bara skräpar. Sedan tänker jag att man hade kunnat ha pemslangen som en fast installation från bäcken fram till trädgården och endast koppla på pumpen när våren kryper på.

Det går, kör samma från bäcken min hemma för bevattning.
32mm pem i 100 meter sen 25mm pem i 50m till under gräsmattan, därpå har ja 2 vattenutkastare.
Men ska du bara fylla polen så behövs nog ingen gardena adapter, fyll direkt från änden på pem-en.
Tog en 90graders skarvmuff från VVS avdelningen och satte på pumpen sen en PEM koppling.
Inne på tredje året nu, och bara en sork har den tuggat i sig... har köpt ett filter....
Biltema och jula har alla adaptrar som behövs, även nätfilter. Köpte allt mittpå jula om ja minns rätt.
32mm pem i 100 meter sen 25mm pem i 50m till under gräsmattan, därpå har ja 2 vattenutkastare.
Men ska du bara fylla polen så behövs nog ingen gardena adapter, fyll direkt från änden på pem-en.
Tog en 90graders skarvmuff från VVS avdelningen och satte på pumpen sen en PEM koppling.
Inne på tredje året nu, och bara en sork har den tuggat i sig... har köpt ett filter....
Biltema och jula har alla adaptrar som behövs, även nätfilter. Köpte allt mittpå jula om ja minns rätt.
Hur stor höjdskillnad ( ungefär ) är det mellan bäckens vattenyta och insuget på pumpen? Är det mindre än 5-6 m, så går det bra.
Lägg bara : Backventil med filter - PEM - Pump - PEM eller annat.
Det är en fördel vid igångsättandet om du lätt kan fylla slangen t.ex. genom ett T-stycke med ventil och även om du kan strypa utloppet lite vid uppstart, så luft kan pysa ut utan att för mycket vatten kommer samtidigt.
Lägg bara : Backventil med filter - PEM - Pump - PEM eller annat.
Det är en fördel vid igångsättandet om du lätt kan fylla slangen t.ex. genom ett T-stycke med ventil och även om du kan strypa utloppet lite vid uppstart, så luft kan pysa ut utan att för mycket vatten kommer samtidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipsen, jag drog fram slangen Idag och den passade perfekt i pumpen så där hade man tur och sparade lite slantar
fantastiskt om allt finns på jula dessutom. Det får bli en tur dit i helgen.
Höjdskillnaden bör vara under 5m. Tror det är ganska brant 1.5m upp från bäcken först sedan plant och någon meter stigning till på slutet. Ska bli spännande detta. Garden kopplingen tänkte jag mest ha för att kunna koppla in andra saker sedan, men för poolens skull kan det absolut vara pem i båda ändar.
Jag tänkte försöka filtrera lite bättre detta året så att filterpumpen slipper slita lika hårt i år. Tänkte tejpa en bit lakan eller två lager runt änden på. Slangen och se hur det går. Har någon tips på finare filtrering?
Höjdskillnaden bör vara under 5m. Tror det är ganska brant 1.5m upp från bäcken först sedan plant och någon meter stigning till på slutet. Ska bli spännande detta. Garden kopplingen tänkte jag mest ha för att kunna koppla in andra saker sedan, men för poolens skull kan det absolut vara pem i båda ändar.
Jag tänkte försöka filtrera lite bättre detta året så att filterpumpen slipper slita lika hårt i år. Tänkte tejpa en bit lakan eller två lager runt änden på. Slangen och se hur det går. Har någon tips på finare filtrering?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Sätt en riktig bottenventil med backventil. Då får du både filter och en ärlig chans att det faktiskt funkar - annars kommer pumpen suga luftF Flygekorre skrev:Tack för tipsen, jag drog fram slangen Idag och den passade perfekt i pumpen så där hade man tur och sparade lite slantarfantastiskt om allt finns på jula dessutom. Det får bli en tur dit i helgen.
Höjdskillnaden bör vara under 5m. Tror det är ganska brant 1.5m upp från bäcken först sedan plant och någon meter stigning till på slutet. Ska bli spännande detta. Garden kopplingen tänkte jag mest ha för att kunna koppla in andra saker sedan, men för poolens skull kan det absolut vara pem i båda ändar.
Jag tänkte försöka filtrera lite bättre detta året så att filterpumpen slipper slita lika hårt i år. Tänkte tejpa en bit lakan eller två lager runt änden på. Slangen och se hur det går. Har någon tips på finare filtrering?
Bäckvattnet lär va brunt, jula har poolfilter med, kör det genom ett sånt påväg till poolen så har du ett separat sånt för fyll.
Med gardenakoppling så tror jag vattentrycket kommer variera då tryckstoppet hinner slå till i pumptanken
Med gardenakoppling så tror jag vattentrycket kommer variera då tryckstoppet hinner slå till i pumptanken
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
https://www.jula.se/catalog/bil-och...elpumpar/filter-till-dieselpump-730024/#tab04F Flygekorre skrev:
Typ en sån. Ser rätt ut på bilden men beskrivningen låter knasig.
Kan denna vara något? Verkar vara rätt diameterS stugan_i_skogen skrev:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tion/pem-kopplingar/botten-backventil-455122/
Ah missade ditt inlägg
detta blir spännande. Jag körde genom julas poolfilter förra året men det blev igensatt på en timme därav bytte jag till ett riktigt filer med bomullsbollar. Vattnet blev glasklart på en dag tillsammans med klorbehandling. Men jag hade velat ha något annat innan poolen som ä då tar det mesta utan att sättas igen 
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Finns en del på YouTube att inspireras av. Man kan göra en lösning med några hinkar där smutsen får lägga sig på botten.F Flygekorre skrev:Ah missade ditt inläggdetta blir spännande. Jag körde genom julas poolfilter förra året men det blev igensatt på en timme därav bytte jag till ett riktigt filer med bomullsbollar. Vattnet blev glasklart på en dag tillsammans med klorbehandling. Men jag hade velat ha något annat innan poolen som ä då tar det mesta utan att sättas igen
![]()
I helgen fixade jag alla delar och satte igång. Jag hade lite problem med att få bort all luft ur pem-slagen, givetvis fanns där 3 st mindre bevattningshål i slangen som jag upptäckte senare. Jag satte 3 grövre skruvar för att täta hålen och tillslut efter att låta pumpen gå någon minut så tyade den suga fram vattnet och fylla förfiltret och komma igång. Det är lite meck med att få igång pumpen om den får stå avstängd under natten märkte jag men när den väl kommer igång så blir det riktigt bra tryck i andra änden. Nu är poolen fylld och vattnet är redan klart efter en dags filtrering. Fortfarande lite grönt men det försvinner nog efter några dagars chockbehandling. Tack för all hjälp 
Kan tillägga att avgörandet var backventilen i bäcken i kombination med att fylla slangen med vatten ifrån andra änden. Oftast behöver man fylla och slå på pumpen och sedan fylla en gång till innan den gick lös.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Klicka här för att svara