Hej,
Behöver stänga av vattnet i köket i mitt radhus. Ska installera en ny bänkskiva och installera ny blandare och diskho.
Jag har lokaliserat 2 rör se bilden längre ner, de har varsin ballofix, den ena lyckades jag stänga av genom att dra medsols så varmvattnet är avstängt, den andra tar inte med samma insektsnyckel som gick bra med den första ballofixen den går bara runt. Prova mindre och större storlek av insektsnyckel men det funkar inte heller.
Hur går man lättast tillväga för att stänga av vattnet via den ballofixen när gängorna inte tar? eller rekomenderar ni en rörmokare p.g.a. risk för vattenskada?
Jag har inte andra ställen i radhuset jag kan stänga av vattnet.
Kan säga med en gång jag är inte van med renovering eller vvs arbete det är första gången, förutom spacklat och målat lite. Har googlat och även sätt ett par videor kring byte av bänkskiva m.m. har också sågat ena bänkskivan (inga vatten rör där) och fått den på plats.
Tar tacksamt emot råd
Behöver stänga av vattnet i köket i mitt radhus. Ska installera en ny bänkskiva och installera ny blandare och diskho.
Jag har lokaliserat 2 rör se bilden längre ner, de har varsin ballofix, den ena lyckades jag stänga av genom att dra medsols så varmvattnet är avstängt, den andra tar inte med samma insektsnyckel som gick bra med den första ballofixen den går bara runt. Prova mindre och större storlek av insektsnyckel men det funkar inte heller.
Hur går man lättast tillväga för att stänga av vattnet via den ballofixen när gängorna inte tar? eller rekomenderar ni en rörmokare p.g.a. risk för vattenskada?
Jag har inte andra ställen i radhuset jag kan stänga av vattnet.
Kan säga med en gång jag är inte van med renovering eller vvs arbete det är första gången, förutom spacklat och målat lite. Har googlat och även sätt ett par videor kring byte av bänkskiva m.m. har också sågat ena bänkskivan (inga vatten rör där) och fått den på plats.
Tar tacksamt emot råd
B BSOD skrev:
En nybörjar fråga det är inte större risk att det blir ett läcka när man försöker med en skruvmejsel än insektsnyckel?B BSOD skrev:
Jag läste om något som hade fått en läcka men det kanske inte berodde på att han använde skruvmejsel. Är det något speciellt man ska tänka på när man skruvar, kan den lossna?
Du måste ha en huvudkran på inkommande vatten till radhuset, brukar sitta en på vardera sidan av vattenmätaren.
Sedan heter det inte insekts-nyckel, det heter insex.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Insexnyckel
Sedan heter det inte insekts-nyckel, det heter insex.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Insexnyckel
Tack för svaren och råden. Nu känner jag mig tryggare att köra med spårmejseln, pratade med ordföranden också i samfälligheten så jag har lokaliserat vart och vem jag pratar med om jag behöver stänga av vattnet utanför radhuset under marken vid läcka, men annars är det ballofixerna på bilden som stänger av vattnet invändigt fick jag bekräftat.
Tack igen för hjälpen det uppskattas och nu kan jag stava till insex nyckel, det är en ny värld för mig det här
Tack igen för hjälpen det uppskattas och nu kan jag stava till insex nyckel, det är en ny värld för mig det här
En liten skiftnyckel funkar nog också.
Du kan ju också fundera på att fixa ett par vred och skruva dit till nästa gång det skall stängas av. De tenderar annars att blir runddragna med tiden när man varit på dem och försökt vrida med diverse verktyg.
Du kan ju också fundera på att fixa ett par vred och skruva dit till nästa gång det skall stängas av. De tenderar annars att blir runddragna med tiden när man varit på dem och försökt vrida med diverse verktyg.
Klicka här för att svara