4 145 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Problem med tidigare slamflykt
Jag har ett avlopp med 3-kammarbrunn och Fann infiltration.
Nån gång så har det blivit slamflykt och nu råkar jag ut för att det blir fullt/svämmar över i avluftningen vid infiltrationen.
Vad kan man göra åt detta?
Kan man suga bakvägen?
Nån gång så har det blivit slamflykt och nu råkar jag ut för att det blir fullt/svämmar över i avluftningen vid infiltrationen.
Vad kan man göra åt detta?
Kan man suga bakvägen?
Det låter tyvärr som din bädd har tätnat och att du måste anlägga en ny infiltrationsbädd. Vad jag har hört så brukar det sällan fungera att spola rent modulerna.
Ska du anlägga en ny bädd så måste du söka tillstånd hos miljönämnden i din kommun.
Ska du anlägga en ny bädd så måste du söka tillstånd hos miljönämnden i din kommun.
Anläggningen är ifrån 2005.C cpalm skrev:
Det är en Fann anläggning, så jag kommer inte åt nånting annat än att jag har en brunn uppströms som jag kan spola igenom, och det kommer ut i avluftningen på infiltrationen. Har gjort det och fått ut en del gegga.
Nu, när jag gör om, vill jag göra nåt som går att spola ur.
Vet inte om tanken är att dessa Fann-moduler skall ha längre livslängd än en vanlig bonninfiltration, men annars är nog infiltrationen "slut" helt enkelt.L lat skrev:
Ja, du får spola genom brunnen. Problemet är om vattnet står högt så rinner geggan tillbaka ner i spridaren. Så idealiskt sett vill man förmodligen pumpa ur vattnet.
Alternativet är att gräva fram änden på spridarledningarna vid avluftningen och spola den vägen.
Frågan är om det är lönt att hålla på och mecka med om den redan passerat förväntad livslängd.
Se till att inte överfylla brunnen (dvs. töm tillräckligt ofta) och se till att inte spola i för mycket vatten åt gången. Några bekanta brukade tömma hela badkaret (ganska stort) på en gång när de badat vilket kan ha varit orsaken till att deras infiltration blev igensatt på bara 10 år.L lat skrev:
P perman skrev:
Börja med att kolla din trekammarbrunn, är väggarna hela? Finns det ett fungerande T-rör? Som tidigare skrivits se till att inte att tappa ut stora mängder vatten till avloppsanläggningen, tex från stora badkar, badtunnor och liknande.L lat skrev:
Men det är nog kört med bädden. Kanske går det att ta upp modulerna och spola dem rena men jag tvivlar på det, det är någon sorts tygmaterial på dem så jag tror inte att du kommer åt dem invändigt.
Det kan ju vara så att marken under modulerna är tät och att det inte är modulerna som är orsaken till att infiltrationsbädden inte fungerar som den ska.
Ok,
då klargör vi lite saker eftersom jag tydligen varit otydlig.
Anläggningen är byggd 2005, 3-kammarbrunnen är i glasfiber & helt ok.
Det jag vill ha tips om, är hur man bygger en infiltration som går att spola rent om/när man råkar ut för slamflykt.
Att man kan råka ut för en slamflykt av olika orsaker vet jag, och en del är svåra att påverka (barn/ungdomar/gäster som badar i badkaret).
Det jag vill ha tips om, är hur man bygger en infiltration som går att spola rent om/när man råkar ut för slamflykt.
Att man kan råka ut för en slamflykt av olika orsaker vet jag, och en del är svåra att påverka (barn/ungdomar/gäster som badar i badkaret).
Trekammarbrunn i glasfiber? Vad är det för fabrikatL lat skrev:Ok,
Tyvärr den kan jag inte svara på eftersom jag inte tror att det finns någon.L lat skrev:Ok,
Vad man brukar göra är att hindra att problemet uppkommer. Var kommer problemet ifrån? Jo din trekammarbrunn så för att någon ska kunna hjälpa dig behöver du berätta vilket fabrikat du har på trekammarbrunnen. Det är inte fann är jag ganska säker på.
Det är en Fann SA2000, jag köpte ett komplett paket av dem som hette K84 på den tiden.P perman skrev:
Så du menar att med ett reningsverks så behövs ingen 3-kammarbrunn?P perman skrev:
Jag tror vi börjar från början. Det heter slamavskiljare och trekammarbrunn är en typ av slamavskiljare som var den enda typen av slamavskiljare som fanns förr. De säljs nu för tiden också. Du har inte en trekammarbrunn utan en brunn med enda stor kammare där vattnet sakta rör sig framåt och där slammet ska hinna sjunka innan vattnet kommer fram till T-röret (jag är ganska säker på att de är så fungerar men inte helt 100)L lat skrev:
Kommer det för mycket vatten till en sådan slamavskiljare så blir det troligtvis lättare slamflykt än med en gammaldags trekammarbrunn (tror jag och rykten jag hört).
En lösning för att lösa just ditt specifika problem skulle kunna ha varit att installera någon sorts utjämningsanordning innan slamavskiljaren så att vattnet buffras där om det kommer stora mängder vatten och sedan släpps ut lite i taget till slamavskiljaren.
En orsak till problemet kan ju vara att din avloppsanläggning är underdimensionerad i förhållande till belastningen. En normal avloppsanläggning för ett hushåll är dimensionerad för max fem personer.
För att svara på frågan om minireningsverk. Nej slamavskiljaren är i princip alltid inbyggd i verket.
Märkligt, då jag till att börja med har 2st "brunnslock", och när jag tittar ned i det första så ser jag i riktning mot det andra ett rör med (har för mig) nedåtriktad öppningP perman skrev:
Och vi har aldrig varit mer än 4 boende.P perman skrev:
Men, för att återgå till frågan har någon nån erfarenhet av nån annan typ av infiltration än Fann In-Drän?
Klicka här för att svara