Hej,

Har nyss totalrenoverat vårt nyinköpta hus från 60 talet och har märkt at vattentrycket i både kökskranen och i badrumskranen ibland är väldigt svagt, men andra stunder är det betydligt starkare!
Skillnaden är väldigt stor, gissningsvis tar det mer än dubbelt så lång tid för ett glas vatten att fyllas när trycket är lågt jämfört med när det är högt.

Vad kan detta bero på?
Jag rensade kranfiltret på köksblandaren (full med skit) men det hjälpte inte. Väldigt konstigt att det ibland är bra ös, och ibland knappt så det rinner?!?!

Kan det vara något som VVSaren gjorde fel vid badrums eller köksrenoveringen? Eller kan det vara den där kranen som öppnar/stänger huvudvattnet (nere i källaren) som spökar? Det är en gammal modell som man vrider på, dvs inte en "av/på ventil" utan en vridkran.

Oavsett vad som är det märkligt varför det fungerar ibland?
Var börjar jag felsökningen?

Det är kommunalt vatten?

Japp, kommunalt..

Jag har vattenburen värme och pannan i källaren, samt expansionkärlet på vinden. Kan det vara expansionskärlet som spökar? Fast det kalla kranvattnet går väl inte där igenom, eller? Trycket e dåligt även om man bara har kallt vatten.

Nej det är två olika system så det påverkar inte varandra.

Fundera på om du har lågtryck på morgonen och högtryck några timmar senare. Då är det kommunens system som är underdimensionerat. Inte alls ovanligt. Vi har relativt stora skillnader i tryck här i området och lite beroende på rördimensioner etc i huset så verkar detta märkas olika mycket.

@MathiasS: ska tänka på det där, men mig vetterligen så har det inte följt något mönster utan det är helt random när det är bra och dåligt. Borde grannarna ha samma problem ifall de också har kommunalt?

Ja, antagligen. Men det beror nog lite på. Farsan har stora problem med tryckvariationer men jag har det inte och set är bara 50 m mellan husen.

Gammal tråd, men hittade du nån lösning på problemet. Vi har samma problem dock endast för vattenutkastare utomhus...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.