Försöker hitta en gårdspump (gamla typen) till vår borrade brunn. Hade bestämt mig för Gårdspump Nr 12 (Gustavsberg) men inser nu att cylindern (där själva pumpfunktionen sitter; placerad 1,2 meter under fotplattan) är för "tjock" för röret i borrhålet - diametern är knappt 100 mm. Har frågat om man kan använda en cylinder från en annan tillverkare (Leijonpumpen har cylinder med diametern 70 mm) men det vill man inte ta något funktionellt ansvar för. I så fall återstår det bara att antingen ha en pump med cylindern uppe i själva pumpen (och där riskerar den att frysa sönder om inte pumpen tas in på vintern...) eller skaffa Leijonpumpen.
Men Leijonpumpen är ganska ful och klumpig samt tillverkad i aluminium. "Känns" inte riktigt bra (ja jag vet att det är ett litet fånigt skäl men jag vill ha en pump som ser ut som den gjorde som satt på platsen när jag var barn).
Är det någon som har något tips - eller erfarenhet av Leijonpumpen?!

Dum fråga kanske, men varför vill du alls ha en gårdspump, annat än kanske för estetiken och torparromantik? En utkastare på väggen ger dig exakt samma funktion, blir inget vatten stående och kan användas till så mycket annat. Hur ofta ser du framför dig att du tänker stå och handpumpa upp en hink i taget?

Pumpen kan inte sitta särskilt långt över vatten ytan. Det som kan skilja är slaglängden. Om den stämmer så kommer det att funka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.