O
Oldfart: Jag skall ta bort ett öppet expansionskärl och behöver plugga igen svartrören: [bild] Material: Järn/Stål Dimensioner: ~48 respektive ~33 millimeter. Om jag lyckats hitta rätt på internet så är det troligtvis 1" (DN25) respektive 1,5" (DN40). I den bästa av världar tänker jag mig att en enkelt billig propp, t.ex. RSK1320050 löser problemet. men jag misstänker att det kanske inte
0 svar · 1,3k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Röret brukar vara lätt att flytta bort. Problemet är att flytta badkar/duschkabin så att man kommer åt, men det brukar gå med mycket vilja och envishet. Om det nu är möblerat så att man måste....
7 svar · 2,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Det kommer nog skilja några grader så förhoppningsvis bör kameran se vv-röret
3 svar · 1,2k läst
·
GK100
GK100: [citat] Har du backventil eller fall bort från brunnen så att inte vatten rinner tillbaks när den stannar? Om det är ok så långt kan du ordna en extern nivåbrytare tex den typen med elektroder som nämndes någonstans och ställa nivåerna fritt. Då kan brunnens storlek också utnyttjas och kanske vara ok som den är. Oavsett är det alltid bra med en extra oberoende larmfunktion om det
14 svar · 3,0k läst
·
D
dovetailjoint: Stort tack! (Det räckte tyvärr inte, men efter ha att bytt även ventilhylsan så har det slutat läcka!)
4 svar · 1,3k läst
·
P
Pål Pettersson: Tack! Får ta upp en VVS kille o kolla
4 svar · 1,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Varför skulle röris skurit i mattan vid rördragningen? Hål borras enkelt med borr för aktuell väggtyp och rör dras fram i genomföringen. Rent tekniskt så verkar det ju som att mattläggaren utfört mattan efter rören kom på plats. Annars skulle ju rörmokaren ha varit tvungen att lossa på mattan helt från väggen och dessutom limma tillbaka den. Och det verkar ju helt orimligt, snudd
6 svar · 1,4k läst
·
S
sinuslinus: [citat] Det är okej enligt Säker vatten som Useless skriver.
9 svar · 2,6k läst
·
Bergsuven
Bergsuven: [citat] Okej tack för tipset!
6 svar · 3,9k läst
·
P
Prodigys: Ta dit någon som filmar rören åt dig. Betong kan hålla väldigt länge men när dom väl börja bli utslitna går det rätt fort. Största problemet brukar vara rötter eller sättningar som orsakat sprickor i skarvarna.
1 svar · 1,3k läst
HogeN
HogeN: alla gånger man lekt med billiga/dyra pumpar har man alltid satt dem i en målarburk med hål i och stadgat upp flötoren och haft den på timer... dom bliliga gör det bra om dom lever längre än garantitiden ^^
13 svar · 3,6k läst
·
Daahornbo
Daahornbo: Joo de var rörmokaren som sa 22500 men jag har sett den på Rinkaby för 17-18k plus monteringsats om man ska byta från en CPES för 2k så lite väl saftigt. Pratat med rörmokaren om sätta en pump i hålet men har dåligt med uppgifter pä hur djupt de är så får väl försöka mäta/ta reda på de. Vattnet är ju jättehögt nu så man ser ju inte ner vart man ska få ner nåt och fira
2 svar · 1,3k läst
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: Det var mig en fiffig gubbe! Hoppas man är sådär uppfinningsrik själv på ålderns höst!
10 svar · 2,6k läst
·
harry73
harry73: Jag har ett stort badkar som rymmer många liter, även om 2 personer tar ett bad och några tar en dusch, borde avloppet klara det. Så toabesök under ett bröllop är inte en onormal stor belastning
10 svar · 2,2k läst
C
Calle b: [citat] extremt osugen på att börja om från början börjar med spolmängden så får vi se…!
11 svar · 3,8k läst
·
M
MartenSvensson: Hej igen. Problemet är löst. Tänker att jag delar med mig ifall någon annan upplever liknande. Det visade sig att det var så enkelt att ventilen till varmvattenslingan in till pannan var nästan helt stängd. Synd att det krävdes en VVS:are för att hitta det :rofl: Jag står i skamvrån med dummstrut på. Var så inställd på att det var en backventil nånstans som var grundorsaken. Så
1 svar · 1,5k läst
D
Danne142: Hej, Vi har sedan senhösten en ny borrad vattenbrunn på 91m, vi gjorde efter en månad en vatten analys som visade värden enligt bild. Vattnet smakar och luktar järn och detta skulle vi gärna vilja få bukt med, även vittvätten är lite missfärgad. Tips önskas på vettigt filter för detta, har kollat runt lite och läst olika trådar men undrar lite över detta med att de flesta filter
0 svar · 1,4k läst
·
Z
Zilenser: Räddningstjänsten i vår kommun kör ut, men eftersom vi fyllde så sent förra sommaren hade de ingen möjlighet att komma ut oga semestertider. Vi fyllde i stället vår pool (30 m3) med hjälp av vår brunn och ledde dit takvattnet. Gick åt en del klor.
5 svar · 1,9k läst
B
Blasket: Vet att det finns M/V presskopplingar har dock hittat Ballofix som är märkt med X presskoppling. Betyder det att man kan använda både M/V backar.
0 svar · 623 läst
S
Snurrespratt: Det är en Grohe Eurosmart faktiskt, fick träff på det. Tack för hjälpen för svaren !
3 svar · 1,1k läst
·
Schersmin
Schersmin: [citat] [citat] Ja det är från dem vi köpt reningsverket. Det är bara så märklig för man kan, eller vi ser iallafall inte, när det är dags att fylla på. Jag tänkte det var enklare att fråga i detta forum men får väl kontakta dem då
2 svar · 2,3k läst
G
Gornor Ulragh: [citat] Många kör på eko program hela tiden= låg temperatur, fettet fastnat. Varva eco program med det varmaste du har på maskinen någon gång i veckan. OCH. Lär familjen att skrapa av fettet i komposten istället så sparar man massa problem. Tips från en fiskmaskinsrepararöt med 30 år i branschen. (inte jag!) Många tillverkare lämnar samma rekommendation. Jag har världens sämsta
9 svar · 3,7k läst
·
V
Vante: Använd kabelskyddsrör med slät insida.
7 svar · 1,9k läst
·
B
Blandarkungen: Precis längre än så där ska du inte demontera utan att stänga vattnet. Om du stänger av vattnet så lossar du den muttern och lyfter ut insatsen, så ser du bättre. Brukar gå att justera utan att ta ut den också men kanske blir lättare. Men exakt hur man gör eller om man kan göra det på just denna vet jag inte.
8 svar · 6,7k läst
·
R
RaceMouse: Tack för svar! Bor i lägenhet där det finns ventiler uppe i taket bakom en liten lucka. De kräver dock nån specialnyckel som vi inte har införskaffat oss ännu, och det blir ju lite meckigt om man ska upp där om vattnet skulle behöva strypas. Får ta och ringa rörläggaren under morgondagen. Tack, åter igen!
3 svar · 1,6k läst
·
S
Stenne2: [citat] jag tänker tvärtom att vattenlåset hindrar att bakterierna kommer i kontakt med luften i badrummet. Förutsätter att det gemensamma röret mynnar i golvbrunnens vattenlås. Tänker jag fel?
4 svar · 5,8k läst
·
M
Metafor: [citat] Aha. Tack för snabbt svar!
7 svar · 3,9k läst
·
useless
useless: Ja, mätare ingår. Men du måste ordna med en godkänd mätarplats med en vattenmätarkonsol. Prata med kommunens vattenbolag så får du veta allt du behöver. Både vatten- och elbolaget kan ha synpunkter på vart deras inkommande ledningar och mätare sitter, så det är bra att fråga först.
3 svar · 1,1k läst
·
M
Metafor: [citat] Den syns på bilden ovan. Billig, enkel. [citat] Det var en enkel fiberoptik med små led. Billig. Ca 8m. Ger en bild men svår att styra.
4 svar · 2,6k läst
·
ådal
ådal: Det borde den inte gjort av sig själv, bra felsökt tycker jag! Det där löste du fint. Skönt att det ordnade sig utan en massa dyra extraköp (y)
6 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.