S
Skalman: Oj, det där ser ite roligt ut. Lödkolv-tenn, tejp, krympslang kan du glömma! Om det var jag skulle jag knacka ihop det som du skrev. Sedan etsa ytan med saltsyra, tvätta av å så skulle jag forma två "täcken"-lappar, av en bit kopparrör å se till så de passar perfekt på ytorna. Efter det skulle jag använda silverlod å gassvetsen. Detta förutsätter du har gassvets å kan hantera
1 svar · 1,7k läst
·
S
skyisthelimit: Jo, att den mäter förbrukning fattar jag såklart, men det finns ju också olika stora beroende på vilken kapacitet man har. Nu är väl qn2.5 det som de flesta har I enbostadshus och lite beroende på var jag läser så ska denna klara 2.5kbm/h eller 4kbm/h. Det jag inte fattar är just detta med kapaciteten? Är det någon begränsning utöver den begränsningen på anslutningarnas storlek
0 svar · 2,5k läst
F
Fixaren06: Från vattenanalysen är pH:t 6. Men vad jag förstår är utflödet därför på ett pH på 5,5? Så vi behöver ju ett filter ner till 5,5. Sedan är det väl bra med ett filter som även tar mangan och järn då även dessa var i överkant. Brunnsvattnet är ytligt taget, därför har det låg alkalinitet. Jag skickar rapport i detta inlägg.
10 svar · 3,3k läst
·
useless
useless: Hur långt sträcker sig VVC'n? Går den förbi alla tappställen, eller bara en liten bit på vägen?
7 svar · 2,2k läst
B
BSOD: Kan tycka att det hade varit snyggare att sätta dit en spilltratt med vattenlås på väggen istället. Jag hade även bilat upp golvet till där den ska vara, för att slippa utanpåliggande horisontella avloppsrör. https://rorfokus.se/produkt/spilltratt-med-vattenlas-40-mm/?gclid=CjwKCAiA4KaRBhBdEiwAZi1zzmUOxmcmWdoVW-R4PlJes92MkseEK_OWRQ8-JYVB3kzROLzWbZ-j9BoCf54QAvD_BwE
13 svar · 3,8k läst
·
C
carlfredrik: [citat] Absolut! Var först inne på en sådan (de är ju faktiskt fina också) men tänkte att eftersom vi ändå har ett rör indraget i huset från den brunnen kan vi ju lika gärna använda det. Skönt att kunna hålla sig inomhus om det är det klassiska pissvädret när elen går.
4 svar · 2,6k läst
Tompatell
Tompatell: [citat] [citat] Nu är jag kanske sen på bollen och problemet säkert löst, men för många år sen var jag inte riktigt uppmärksam när vi installerade vår bottenventil och överrinningsslang: satte också fast slangen i nippeln och det rann baklänges pga….nippeln var ju ingen nippel, utan helt tät. Som om man skulle behöva skära eller såga av den för att det skulle bli ett hål. Så
9 svar · 9,0k läst
·
ådal
ådal: Helt rätt, upp med det vita röret, bort med gummitätningen och sätt dit en ny bara. Vad är det för storlek på vita röret? 32 eller 40mm? Ser ut som invändiga storleken på golvröret är 50mm invändigt, stämmer det? En av dessa bör funka fint, https://www.hornbach.se/shop/Gumminippel-Purus-50074-50-40-mm/5111278/artikel-detaljer.html
1 svar · 2,0k läst
·
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] Ser ut som om hemmafixaren varit framme
5 svar · 1,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: Jag trodde det hemliga google-fu ordet var "slukrist". Då hittar man....
2 svar · 1,2k läst
·
Korvbusier
Korvbusier: Ok, lite som jag tänkt. Slamavskiljaren skall ventileras och oftast är det enklast att dra upp den över nock. Jag kan dra upp en ventilation 3 meter bredvid slamavskiljaren och koppla ihop allt, skulle det bli luktproblem tar jag och kopplar in en avluftning över nock. Jag får förbereda ett avstick vid köksvasken och hoppas att allt funkar ändå... Tack!
2 svar · 1,3k läst
ådal
ådal: [citat] Det var så lite så!
3 svar · 2,6k läst
·
Byggjanne
Byggjanne: Uppdatering. Jag körde med högtryck och varmvatten och det måste ha gjort susen. Nu är det bra flöde överallt och inget bubbel. Det var nog en slags propp någonstans. Tack för råd och tips.
5 svar · 3,3k läst
·
A
andersmc: [citat] Du får organisera om böjarna så att hela vattenlåset ligger platt mot baksidan. Det får liksom bli tvådimensionellt i stället för som nu, tredimensionellt.
16 svar · 6,0k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Ska du köra rör i rör så finns det massor. LK har en riktigt bra broschyr om tappvatten som förklarar det mesta.
3 svar · 1,5k läst
K
karlmb: [citat] Haha, lite kul att i det där fallet så var tydligen grundvattnet otjänligt redan från början pga uran...
71 svar · 57,2k läst
·
N
Naesstrom: [citat] Tackar, vår grävare ringde just efter att jag mailade samma bilder innan idag och sa samma sak. Fördelen är att vårt avlopp blev utdömt för att det inte fanns någon fördelningsbrunn som på ritningen. Men nu när det inte är samma sak IRL så ska jag ringa ett samtal till kommunen i morgon och se vad dom säger!
4 svar · 2,6k läst
·
L
Leif i Skåne: Läckage i värmesystemet orsakar sällan några större skador, det enda som kan läcka ut i första skedet är den mängd vatten som finns i expansionskärlet, när det är tömt så upphör läckaget i ett slutet system. Men behöver man hela tiden fylla på vatten då har man problem och då är det dags att börja leta. Att man fyller på några liter/år är normalt. Man har i alla tider
2 svar · 2,5k läst
·
nimhed
nimhed: Köpte för ett tag sedan en Acc-tank med en slinga för att plocka ut varmvatten (begagnad). Nu är Pannan (lvvp) bredvid igång och värmer fint den halva kubiken vatten. Igår kopplade jag in slingan för varmvatten, men när jag slår på vattnet, sprutar det vatten lite varstans. Det måste uppenbarligen har funnits vatten kvar i den slingan, som frostsprängt röret. Gissar att det är för
0 svar · 1,6k läst
·
CHEMAS
CHEMAS: Ah misstänkte att det va nått sådant. Tänkte om det gick att bara ta bort silen eller så.
2 svar · 2,0k läst
M
mogge_73: Låter som att du har ett Birmfilter. Birm är väldigt bra på järn men sämre om man har mangan. PH-värdet behöver vara 8,0-8,5 för att manganet ska oxidera. Man kan lägga en sk. PH-topp för att få upp pH, men du har nog lite för lågt ph för det. Tänk också på att pH-värdet på en analys inte visar ditt faktiska värde, utan är ett sk. Referensvärde. Ni måste mäta pH direkt ur
1 svar · 1,3k läst
foreman
foreman: Det går inte att suga upp vatten med någon pump från 10 meters djup, om det är så du menar. Börjar bli problem redan vid > 7 meter, vilket hänger ihop med atmosfärtrycket. Ska du få upp vatten från det djupet måste sughöjden minskas, går bara att göra genom att sänka ner pumpen i brunnen.
1 svar · 2,0k läst
S
SRosen: Uppdatering Brunnen flyttad och lyft något.
11 svar · 3,8k läst
·
Robbery
Robbery: Hej! Har tidigare fått så bra hjälp här, så jag testar nu med… Har en kran på pannan som har börjat droppa, och jag undrar om man kan byta packning i den eller laga den på annat sätt? Någon som har tips? Med vänlig hälsning, Robert
0 svar · 1,6k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: [citat] Nej nej, dementerade bara ditt antagande, jag har alltid följt instruktionerna så att säga ;)
14 svar · 3,8k läst
·
iris.musti
iris.musti: I bought a new tap from ikea that I want to connect to the water valve https://www.ikea.com/se/sv/p/delsjoen-koeksblandare-tenneffekt-60488781/ - valve.jpg = shows the water valve where the new pipe from ikea tap will come - new pipe connector.jpg = shows the new tap connector that will go into the valve connector Sorry, but I do not know what standards are these connectors. What kind of
0 svar · 867 läst
·
D
Daniel 109: En variant är ju att montera en manuell pump på brunnen. Vad ska du ha den till? VVS firma skulle jag inte börja med.
7 svar · 2,0k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Jodå, det finns gamla gjutjärnsbrunnar som är 110mm. (y)
11 svar · 11,1k läst
C
Chentin: Jag märkte att vattenpumpen gick ofta och fyllde hydroforen, trots att inget vatten har förbrukats. Stängde av kran mellan hydroforen och vattenfiltret och kunde konstatera att trycket fortfarande sjönk. Således verkar vatten rinna tillbaks från hydroforen, genom pumpen och ner i brunnen. Då är frågan... Var sitter backventilen som verkar vara trasig? I pumpen eller nere i brunnen? Hade
0 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.