Hej!
Precis köpt hus och upplever dåligt tryck i kranarna. Pumpen går hela tiden så fort man öppnar en kran. Den tappar trycket som syns på mätaren i princip direkt.
Misstänker att någon typ av underhåll måste göras, typ lufta? men hur. Det är en borrad brunn på ca 60 meter.
Har jag en hydrofor eller en hydropress och hur gör jag för att få upp trycket samt så att inte pumpen behöver gå hela tiden? Den verkar vara på 65 liter.. det är väl inte så mycket? Det är ett fritidshus från början som är ombyggt till permanentboende. Är det lönt att köpa en ny större eller kommer vi klara oss på denna? Bara att underhålla/lufta?
Precis köpt hus och upplever dåligt tryck i kranarna. Pumpen går hela tiden så fort man öppnar en kran. Den tappar trycket som syns på mätaren i princip direkt.
Misstänker att någon typ av underhåll måste göras, typ lufta? men hur. Det är en borrad brunn på ca 60 meter.
Har jag en hydrofor eller en hydropress och hur gör jag för att få upp trycket samt så att inte pumpen behöver gå hela tiden? Den verkar vara på 65 liter.. det är väl inte så mycket? Det är ett fritidshus från början som är ombyggt till permanentboende. Är det lönt att köpa en ny större eller kommer vi klara oss på denna? Bara att underhålla/lufta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går trycket också upp till max direkt så är troligtvis blåsan i tanken punkterad / har slut på luft , finns någon bilventil på tanken ? Om det visar sig att blåsan är kass kan den gå att byta om du har tur , annars är det en ny tank som gäller
Du har en hydrofor (en väldigt liten sådan). Med största sannolikhet har du för lite luft i tanken men eftersom du inte har något siktrör så kan du inte se det.
Det ser ut som att du har en ventil på sidan där du kan fylla på luft men i så fall behöver du tappa ur vatten ur tanken först. Ca 70% fylld med vatten och resten luft vid 4 bars tryck funkar.
Det ser ut som att du har en ventil på sidan där du kan fylla på luft men i så fall behöver du tappa ur vatten ur tanken först. Ca 70% fylld med vatten och resten luft vid 4 bars tryck funkar.
Klicka här för att svara