Vatten & Avlopp
Metafor: [citat] Den syns på bilden ovan. Billig, enkel. [citat] Det var en enkel fiberoptik med små led. Billig. Ca 8m. Ger en bild men svår att styra.
ådal: Det borde den inte gjort av sig själv, bra felsökt tycker jag! Det där löste du fint. Skönt att det ordnade sig utan en massa dyra extraköp (y)
-MH-: [citat] Den inringade delen är där man fyller på varmvattensystemet från dricksvattnet. Om den läcker, så får man det fenomen som @Paj66 har. Hur vet jag det? Det har hänt mig med samma ventilsats från LK. Man kan byta ut den, vilket jag gjorde, och den började läcka igen efter ett år. Min lösning är att jag satte en till kulventil i serie innan, och stänger av med den också.
Krilleman: Det stämmer att DN100 är i själva verket 110mm när man pratar om JET-koppling. Men har du en skarv plast/plast så blir det bättre med en vanligt muff 110mm... [bild]
jonaserik: Så som din skiss är , så går det bra, men ventilen ska du ha en av typ kulventil ( om du inte skrev fel ) lika den som är för tryckluften, ingen liten ballofix, dom har en förmåga att fastna eller börja läcka i ögat som det kallas. och dom ska vara märkta med CR för att tåla färskvatten.
MrRoCCA: OK tack, ja det är nog bäst att ta bort klämringskopplingen och övergången. Någon som har en aning om vad det skall vara för propp? Kan tyvärr inte mäta eftersom detta är i stugan. Kanske någon vet i alla fall.
jonaserik: Den första är bra om det inte är längre än 7 meter , man nyper till vingmuttern och snurrar. Har en själv.
Håbbe01: Ja, vart anläggningen står spelar ej roll. Det är hur du tar hand om ditt avlopp som är intressant för miljökontoret. En gammal brunn oavsett skick kan användas som utsläppspunkt om inte kravet är efterpolering efter reningsverk. Förstås om den rengörs och håltages i botten
Peter_Ker: Det är mycket bättre att starta en ny tråd än att väcka upp en som har varit död i 14 år.
Shewa: [citat] Hej vad heter företaget ? Tänkte byta min oxå
Krilleman: Alla kulventiler oavsett storlek skall motioneras minst en gång varje år för att god funktion skall uppnås när du väl behöver dessa. Detta gäller för både värme och vatten. Tänkvärt! Såhär skriver tillverkaren om just din vattenmätarkonsol som levererats som installationssats:
bmileusnic: Tack. Jag har fastnat på steg 3. Jag kan inte dras del 3 med hand. Har du något idee vad kan man göra?
g.kraft: Tog en närmare titt på golvbrunnen utomhus nu när det är snöfritt och börjar ana att den inte är ansluten utan enbart går ut som dränering. Saknar vattenlås och går bara rakt ut från huset i gjutjärn. Kanske inte behöver ta hänsyn till denna mer än att byta gallret (avplockat) som är sönderrostat. Eller bör jag undersöka närmare? Tänker i så fall att man häller ner
Avemo: Då är det bara något som är elastiskt någonstans. Det låter inte oroande.
lordi: Dessa slangar verkar ha utgått ur Neoperls sortiment, men vad jag kunde hitta verkar vara att de är av PVC och ej godkända för dricksvatten samt tål max temperatur 25 grader.
Ludde76: [citat] Ja, det var nog så jag gjorde tillslut men öppnade nog lite för mycket i början eftersom det följde med filtermedia ut.....
Claes Sörmland: Alltid bra att få bort vattnet från huset så jag skulle inte spara på det även om det är sandmark.
BirgitS: Är det inte risk för att varm fuktig inomhusluft kondenserar på kalla kallvattenrör?
Droynas: Om någon annan har samma problem så kan jag uppdatera att detta är löst genom att jag tog hem en servicekille i onödan :D Allt han gjorde var att knacka på det relä som hoppade och skruvade fram och tillbaka på inställningsknappen. Hans kommentar var att den ibland kan fastna lite eller hamna mellan två lägen och då kan det bli såhär. Så kanske inte fler behöver slösa pengar :)
Johhhan: Det handlar förstås om prioriteringar och att väga risken för skada och dess kostnad mot kostnaden att åtgärda nu, och hur sugen man är på att ta tag i ett sånt projekt. Har man väl börjat fundera på vad som kan hända i det dolda bakom väggen, så skulle man kanske sova bättre om det gick att inspektera på något vis.
nino: Ja enl dom där ska man ju göra det. Men oftast så sätts manschetter på 110 röret, man lägger plattor och fogar. Sen kapas 110 röret strax ovanför klinkers och sen sätter man i anslutningen. Vilket måste bli lika tätt?
PlayaDrive: Hej! Vi har långt gångna planer på att flytta vårat kök i våran bostadsrätt. Varit i kontakt med en rörfirma som ska dra om vatten och avlopp från stammen, efter att dom har sett ritningar samt bilder (är på längre ledighet i Spanien därför har inte något plastbesök varit möjligt ännu) så påstår dom sig inte kunna utföra arbetet enligt branschreglerna (Säkert vatten). Min
BSOD: Man byter inte ut till nya gjutjärnsrör pga teknikutvecklingen. Plast är billigare lättare att jobbare med och de håller bättre. Enda nackdelen med plast är att det kan skvalpa och låta om dem, mer än gjutjärn. Om en spolning skadade röret lär det ha varit mycket korroderat.
Peckalanger: Kommunalt vattentryck ligger runt 7bar. Trycket avläses när kranar är stängda. Så det verkar normalt. Trycket är oftast högre om man är ansluten mot ett vattentorn än om man har egen brunn och en hydrofor.
Hennke85: Då hade jag bara bytt stammen ut till reningsverket och gjort det andra när du ändå river upp golvet i badrummet.