Dannnnnnne
Tja!

Jag håller på att rulla gräsmatta just nu och när jag vred på kranen till vattenspridare insåg jag att trycket är precis ill kasst (nybyggt hus, kommunalt vatten) efter samtal till diverse budget affärers kundservice så vänder jag mig hit med min fråga hit istället.

Finns det någon tryckbyggande pump man kan ansluta till vattenutkastaren för att där öka trycket?

Hela området har dåligt vattentryck.

B
En sådan här kommer man ju ganska långt på:
https://www.bauhaus.se/bevattningsp...eMU5M8WcFgqFQSu6TAuRkF-PnGhULLaUaAvFLEALw_wcB

Du får komplettera med kopplingar och slang. Mer av en tillfällig lösning att gå på efter kranen måste jag säga.

Men är det tillräckligt med tryck i duschen då? En lösning för trycket i hela huset är kanske bättre.

Jag har svårt att se att det kommunala vattenbolaget skulle ha en åsikt om en sådan installation, det är rätt vanligt med lokala tryckhöjningspumpar, men det kanske är lika bra att säga till innan.

Dannnnnnne
B BSOD skrev:
En sådan här kommer man ju ganska långt på:
[länk]

Du får komplettera med kopplingar och slang. Mer av en tillfällig lösning att gå på efter kranen måste jag säga.

Men är det tillräckligt med tryck i duschen då? En lösning för trycket i hela huset är kanske bättre.

Jag har svårt att se att det kommunala vattenbolaget skulle ha en åsikt om en sådan installation, det är rätt vanligt med lokala tryckhöjningspumpar, men det kanske är lika bra att säga till innan.
Jag kikade lite på den pumpen med men blev inte riktigt klok på om den gick att koppla på via tappvattnet. Trycket i duschen är helt okej, märks lite i kranarna i huset. Jag har tänkt ta kontakt med kommunen imorgon, då vi har kommunalt vatten och flera grannar upplever samma problem tycker jag inte att det är orimligt att kommunen löser det.

Dannnnnnne
J Josth skrev:
Inte för själva vattenutkastaren vad jag vet men för hela fastigheten i servisen från gatan finns det tryckstegringspumpar att köpa och installera. Frågan är dock om lokala vattenverket tillåter det? Exempel [länk]
Jag är ute efter en Quick fix till gräsmattan, kopplade på högtryckstvätten och vattnade med den istället nu ikväll.

Eftersom det är kommunalt vatten så ska jag ta kontakt med kommunen under morgon dagen, då flera upplever samma problem och bara cirka 1/5te del av området är bebyggt så kanske det blir kännbart även i duschen längre fram, så det här tycker jag kommunen får hantera.

Om du har bra tryck i delar av huset men inte i utkastaren är det ditt ansvar inte kommunens :crysmile:

Första huset?

Vad har du för dimensioner på rören?

Gissningsvis har du klen dimension fram till utkastaren.

Dannnnnnne
Appendix Appendix skrev:
Om du har bra tryck i delar av huset men inte i utkastaren är det ditt ansvar inte kommunens :crysmile:

Första huset?
Det är skillnad på okej och bra tryck. Om du tog dig tid att läsa så ser du att övriga grannar på gatan har samma problem.

Dannnnnnne
tensiden tensiden skrev:
Vad har du för dimensioner på rören?

Gissningsvis har du klen dimension fram till utkastaren.
16 pex, cirka 3 meter från vattenskåpet med ink kv.

Mät. Ska du ta en diskussion med kommunen är det väldigt mycket lättare om du har data än om du bara tycker något.

• Gilla
kamo
  • Laddar…
Det kan vara en god idé att mäta i tid vad det tar att fylla en 10L hink. Jag gjorde det inför byggandet av bevattningssystemet. Så har du något att jämföra med när du testar på olika ställen i huset.

Vid min utkastaren tar det ca 23 sek att fylla 10L. Men vid inkommande vattenledning i källaren tar det bara 7-8 sek. Det beror troligtvis på längre rörväg och olika dimensioner på rören.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Det kan vara en god idé att mäta i tid vad det tar att fylla en 10L hink. Jag gjorde det inför byggandet av bevattningssystemet. Så har du något att jämföra med när du testar på olika ställen i huset.

Vid min utkastaren tar det ca 23 sek att fylla 10L. Men vid inkommande vattenledning i källaren tar det bara 7-8 sek. Det beror troligtvis på längre rörväg och olika dimensioner på rören.
Precis det här.

Jag har ett enormt tryck i utkastaren (som ligger 2 meter från hydroforen)
Och inne i huvudbyggnaden är det betydligt lägre.

Har man högt tryck på en del av fastigheten men itne på en annan är det ens eget ansvar som fastighetsägare om man vill åtgärda det :)

Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Det är skillnad på okej och bra tryck. Om du tog dig tid att läsa så ser du att övriga grannar på gatan har samma problem.
Samma svar där.

Om det är bra tryck på en del av fastigheten men itne en annann så är det inget problem memd trycket från kommunen. Det är antagligen konstruktionen som behöver hanteras då. Och ni har väl liknande byggen.

Vad säger byggaren?

Du tror väl på fullt ansvar inte att kommunen ska ansvara för hela din fastighet. De ansvarar för vatten till tomtgränsen sen är det ditt problem vad som händer inne på fastigheten :D

B
En enkel manometer i närheten av inkommande vattenledning är väl i princip ett måste om man avgöra om det är kommunens vattentryck som är för lågt, eller rören som är för klent dimensionerade.

Trycket i sin tur ska ju kollas mot vad kommunen garanterar för tryck, det är inte alltid som det garanterade trycket är speciellt högt.

Dannnnnnne
Appendix Appendix skrev:
Samma svar där.

Om det är bra tryck på en del av fastigheten men itne en annann så är det inget problem memd trycket från kommunen. Det är antagligen konstruktionen som behöver hanteras då. Och ni har väl liknande byggen.

Vad säger byggaren?

Du tror väl på fullt ansvar inte att kommunen ska ansvara för hela din fastighet. De ansvarar för vatten till tomtgränsen sen är det ditt problem vad som händer inne på fastigheten :D
Ja kommunen ansvarar för att leverera vatten till tomtgräns, självklart förväntar jag mig inte ett tryck mostvarande högtryckstvätt men man tycker nog att det borde rinna mer än droppa när jag kopplar på 35meter slang. Jag tyckte jag skrev att det var okej tryck aldrig bra men jag kanske var otydlig.

Efter kontakt med grävare som gjort vatten i kopplingen åt kommunen fick jag till mig att vattentrycket i gatan låg på 1.3bar vilket är väldigt lågt. Efter vidare diskussion med kommunen så fick jag till mig att det låga trycket har ifrågasatts tidigare och att det finns en plan att hantera det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.