M
Miscela: [citat] Tack
90 svar · 29,1k läst
·
D
Davion: [citat] Jag får dessvärre anta det sistnämnda. Element kalla igen och lite porlande i skåpet.
22 svar · 5,2k läst
·
N
Nisses_Bygg: Jag har gjort några beräkningar ang hårdheten på vårt vatten. Kan nedanstående stämm? 3 g kalciumklorid i 10 liter vatten ger 15 grader dH Per grad dH 3/15 = 0,2 g per grad dH i 10 liter vatten 0,2/10 = 0,02 per grad dH i 1 liter vatten En person normalförbrukar 120 liter vatten per dag (BDT) Om vi siktar på 10 grader dH och är två personer i hushållet: 0,02 x 120x2 x 10 = 48 g
14 svar · 2,6k läst
·
B
Benpe: Nu närmar sig husbyggarprojektet med stadiga steg och jag som uppdaterar min byggplan löpande har helt förbisett att avloppsfrågan sannolikt kan bli klurigare än trekammarbrunn och infiltration. Jag kastade mig ut i cyberrymden för att finna svar och bli upplyst och till sist finna det givna valet. Det fanns lite att bita i. Jösses vad många det finns och de verkar ha sina upp och
0 svar · 867 läst
L
Luminara: Mm känns som ett moment 22 detta. Jag får väl fråga förvaltaren om hon har någon kontakt som kan göra jobbet.
32 svar · 11,9k läst
·
Tomture61
Tomture61: Så här fick det bli . [bild]
12 svar · 1,7k läst
·
useless
useless: Jag har en sån här: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/elektrikerverktyg/plastrorsax-2000023899 Som har använts flitigt för att kapa både PEX med skyddsrör och VP-slang. Har funkat utan anmärkning hittills. Ingen deformation av rören vad jag har sett...
14 svar · 25,3k läst
S
surfarn: Har precis fått en anslutningspunkt för LTA VA och vill dra in detta till huset. Det är en sträcka om kanske 10 meter. Jag är prismedveten och vet att markarbete på tomten är en osäker faktor som kan kosta stora pengar så jag funderar på att göra detta själv. Det som behövs göras är att: * Gräva ner slang och isolera och lägga i elkabel (då jag inte kan gräva 1.5 meter djupt) *
0 svar · 1,1k läst
H
Håbbe01: Rörspetsbrunn kräver att man har en bra åder med grundvatten i marken för att få hyfsat flöde till huset. Ursprungligen anpassat för en handdriven gårdspump där uttaget var intermittent. Borrade brunnar och grävda har ett eget vattenmagasin som säkerställer flödet till huset
1 svar · 1,7k läst
T
Tompafix: [citat] Den nedre metalldelen som filtret sitter i brukar vara gängad. Ibland får man använda skiftnyckel. [bild]
1 svar · 1,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Inga problem att montera skjutmuffar på vertikala installationer. MEN! Skjutmuffar ska alltid fixeras för rörelse, både uppåt och nedåt i detta fallet. Inom VVS ska man alltid följa monteringsanvisningen. I ditt fall Wavin Wafix. https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_183_2614424.pdf På sidan 3 finns att läsa: [bild] Gör och om gör rätt skulle jag säga till röris.
1 svar · 1,7k läst
·
S
SonnyListon: [citat] Som att jämföra en bottenplats med en medelmåtta alltså? https://www.nyteknik.se/fordon/bilarna-med-flest-fel-tesla-ar-varst-och-kia-bast-6997786
4 svar · 1,2k läst
lyckograbben
lyckograbben: [citat] jag förstår nu att jag missuppfattade ditt problem. Min "lösning" hjälper dig inte om du vill ha ett skruvlock på samma sätt som med ett rensrör.
5 svar · 1,4k läst
·
A
andersmc: [citat] Ok, jag trodde du hade permanent linoljesmak. Klippt av handtaget!? Hade de inte kunnat vända ventilen på andra hållet?
9 svar · 2,3k läst
·
M
Mike7000: [citat] Hoppas det går bra. La till en bild på texten till Morra Izzy kranen också.
16 svar · 17,8k läst
·
C
CmonDoc: Som uppdatering. Det var inte mätaren utan en backventil som satt på "min" sida om mätaren. Efter byte så var problemet löst.
4 svar · 2,0k läst
·
N
Nifa: [citat] Tack för återkoppling. Det är en lucka över "fallet" så det ser helt ok ut rent estetiskt när luckan är på plats. Jag ska se hur jag ska gå vidare med backventilen.
4 svar · 2,9k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Sand och mo där Torpet ligger. För mig kändes det som om marmorkross var nån slags markering över vilket djup brunnen hade när den var nygrävd? Har svårt att se vilken funktion materialet skulle ha utöver det.
11 svar · 13,2k läst
P
0 svar · 2,9k läst
P
0 svar · 2,9k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Jag har 100 liter att tömma, så jag gör inte det, hur många liter har du i hydropressen? Sen kan det vara akut toabesök när du kommer hem, skönt att ha vatten då...
5 svar · 2,6k läst
Atherev
Atherev: Hittade en ventil till några meter senare på röret. Tack! Löst.
3 svar · 1,0k läst
·
B
BSOD: Man behöver ha koll på vattenkvalitet innan man väljer vvb. Beroende på vattnet kan emalj, rostfritt eller koppar vara att föredra för att få lång livslängd på beredaren. Emalj måste man byta anod på emellanåt, annars lägger de av. Jag hade en 1000kr vvb från biltema (eller möjligen jula, minns inte) som höll i 12år, sen gick elementet sönder, och då böt jag faktiskt
3 svar · 2,0k läst
·
Z
ZcR: Nää. :) Skyddsrör eller genomförings-rör är mer rätt. Foderrör använder Brunnsborrare och svetsare. vet inte helt 100 när dom plockade bort regeln med stummade rör. Förr i tiden litade man inte på sina muffningar och anslutningar så regeln oavsett böj sväng eller skarv så skulle den förankras på något vis för att ledningen inte skulle flytta på sig vid tryckförändringar
16 svar · 3,5k läst
·
Purre
Purre: [citat] Har du fått något besked?
15 svar · 2,4k läst
prototypen
prototypen: Vi har inte ”spolat” avloppet på 40 år, är det slarvigt? Protte
17 svar · 17,2k läst
·
P
paralun: På sidan 22 har ni vad som eventuellt finns som reservdelar. https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Brochures/Swedish/Reservdelar_Porslin_Juni2015.pdf Sen en rinnande toalett kan kosta mycket i form av en vattenräkning i framtiden. EDIT Skulle nog själv överväga att köpa en ny toastol!
4 svar · 9,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] [citat] Det brukar inte vara mer än en skruv i den typen av fastsättning.
11 svar · 4,7k läst
·
Leeb
Leeb: [citat] Det stämmer kameran är trasigt.
3 svar · 1,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Då finns det nog gamla galvrör i gatan eller installationen som rostar. Eller en egen brunn full av järn. Är det bara rören så får du byta den. Är det en egen brunn så får du rena vattnet.
2 svar · 2,0k läst
N
NDK_Explorer: Hej, nej tyvärr. Jag letade ett tag men gav upp. Min tanke är att köpa två nya. Dela en av dem och sedan limma ihop den och eventuellt använda den andra för att stabilisera fogen/ fogarna Tyvärr har jag inte "hunnit" fixa bytet.
2 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.