Vatten & Avlopp
Krilleman: Dräneringsrören går i vanliga muffar 110mm! (y) https://www.byggahus.se/renovera/dranering-atgarda-felaktig-gora-ny-korrekt-dranering [bild]
GK100: [citat] Det är normalt och vanligt med 22 mm i den delen för ditt fall. Inga problem med det och med PEX kan du välja motsvarande upp eller ner en dimension när inte 22 mm finns där.
Claes Sörmland: [citat] Typiskt sett är stenkista inte en acceptabel BDT-lösning idag. Minimum brukar vara en minst 700 L slamavskiljare samt en efterföljande infiltration eller en markbädd. Eller nån out-of-the-box-produkt som ersätter markbädden.
Taxarna: [citat] Vi har haft samma problem, är det kinetico mach du har ? vårt problem hände för tre år sedan, men vi lyckades då istället få tag på andra, bättre begagnade samma sorts filter och då har det fungerat bra tills nu, idag började det igen, det rinner nu bara rent saltvatten ur drickskranen, och jag försöker felsöka problemet, hoppas du hittat en lösning, gärna tacksam för
BSOD: Kan tyvärr inte tillräckligt för att göra den analysen, men... https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/innan-jag-koper/innan-jag-koper/vattenkvalitet-och-korrosionsskydd "En bedömning av vattenkvaliteten kan först göras efter en analys. NIBE tillhandahåller sådan analys till sina kunder för val av rätt korrosionsskydd." Du kanske kan få hjälp av dem? Det är ju i alla fall en produkt
CallsignFarmer: Hej Min duschblandare beter sig konstigt. Starta vatten vrid upp värmen till max, inga problem. Minska temperaturen fungerar också. Men om man vill ha varmare igen så funkar det inte. Då måste man stänga av vattnet och starta den igen då fungerar det, Är det skållningssskyddet för kallvattenbortfall som är boven, eller något annat?
Krilleman: Problemet är ju att gummiläpparna ligger åt "fel" håll när man ska dra tillbaka kanten över förminskningen. Min gröna pil är det "rätta" hållet att skjuta in delen/röret och gummiläpparna ligger ju självklart åt det hållet. Denna operation bör göras med lagom mycket våld och rikligt med glidex. Snurra på muffen samtidigt kan hjälpa en del. [bild]
Jowke: Lite uppdatering nu när det är klart! [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
antto77: Hej @Putte1972 och @Robban8 detta är tre år sedan jag hade problemet, kommer tyvärr inte ihåg vilka delar som ingick i påsen eller hur jag bytte ut dem. Kommer dock inte ihåg att det skulle ha varit något problem så bara att öppna utkastaren så visar det sig säkert hur och vad du byter ut,
useless: Vad är det för modell på beredaren? Är det inte tänkt att slingan ska värma vattnet?
Eli Gold: Nu är brunnens tankar bytta. Inga sura miner alls!
Datagubben: Går det att se om se om det ligger djupt in i tex regel / puts vägg ?
Csm84: [citat] Nej Tyvärr inte. Bara de delar som jag monterade ihop fanns med i satsen. Vad exakt är det jag behöver. Gärna en länk. Tack
Krilleman: 20 eller 25mm lång M6 krysskruv är vanligast till bladskruv skulle jag vilja påstå. Givetvis med M6 mutter också. Skruvstift och gummisvep är annars att rekommendera.
PlayaDrive: [citat] ja, och jag kan givetvis fixera det bättre själv. Det som oroar mig mest är att dom inte använt bockstöd för alla böjar. Finns ju fina avsedda för pexrör som kommer ur vägg, kan inte förstå att man inte använt det. Är rädd att böjarna är eller kommer bli krökta.
Krilleman: Se där, 15mm. Jag hade nästan vågat satsa pengar på 16mm. Men sen så står det ju CTC på kopplingen också...
lostinsweden: [citat] Jag byt insatsspindeln inte så länge sedan till 2 nya Gustavsberg vatten utkastare som garanti jobb på ett ny bygge. De skrek som fan och det var ett fabrikationsfel.
Krilleman: Vatette dubbelmutter direkt på vinkeln är också ett bra tips! Då passar T-röret "direkt". Glöm inte stödhylsor i förkromade kopparrör som är standard idag.
KungAnka: [citat] Ja, det är en excenter. Rörmokaren jag anlitade borrade snett, men snabb var han…. Funkar säkert på moderna jättetoaletter, men denna är strax under 80 cm bred och då måste det sitta mitt i rummet. Röret är kapat och toaletten installerad i förrgår. Det blev bra, tror jag. Hade det varit våtrum så hade jag nog velat ha stosen innan och tätskiktat. Nu är det alltså rör
gustavlund: [citat] OK kanske får vänja mig vid täta anodbyten. Läste dock något som kallades likströmsanod. Kan det vara något kanske?
Davion: Jag testade att spola i ca 20 min i tvättstugan efter att jag skrev tråden, och på ovanvåningen som vi blåst ut fungerar fortfarande dasset, så jag spolade ett par ggr där och hade kran och gick ut. Flödet från det ut till vår egna avloppsbrunn gick väl (jag lyfte locket och kollade). Vi fick hit en firma idag som spolade och kollade med kamera. Ja, enligt snubben som var här och
mogge_73: Ja, kolla igen och se till så du har en komplett analys innan du köper filter. Allt vatten innehåller arsenik, bly och uran, frågan är bara hur mycket. Det bästa filtret är det rätta filtret! Lycka till!
grushögen: Hej alla! Vi har egen brunn. Har ett vattenfilter i källaren. (se bild) Tänkte det kanske är dax byta sanden i detta. Har hårt vatten här. ( somliga i hushållet menar det färgar av sej på håret när dem duschar) Vilken typ av sand ska jag använda? Det enda jag kommer på är sån filtersand vi har till poolen.. Hur mycket ska man fylla ett sånt filter vi har i källaren [bild]
David lager: Hej, Vi har en delad brunn med granne som vi kommer göra till ett pumphus med en större hydropress/hydrofor. Vår filterlösning kommer vara separat. Jag har fått ett par offerter från olika företag. Vårt vatten har en hårdhet på 11 DH, järn ca 6mg samt en hög turbiditet. En av företagen sålde in en lösning som består av ett partikelfilter, combo filter (tar bort järn, mangan och
Händig och nyfiken: [citat] [citat] Hej igen! Det är på gång att vara över. Troligen: Rensband och spolslang tryckte sig igenom stoppet/stoppen, som bestod av papper och gegg som klibbat fast på rötter som växt in i det urgamla betongröret. Det löste dock inte upp något som gjorde att flödet gick igång igen. Dagvattnet är kopplat till avloppet så det började även stiga upp dagvatten i golvbrunnarna.