Hej! Ska ansluta blandare med 10 mm slätända till befintliga utkommande rör som är utvändigt gängade. Köpt en halvkoppling 10xG15 på Byggmax som de sa skulle funka men nu får jag inte ihop det. Skulle prova att skruva ihop allt utan gängtejp för att se att jag får varmt och kallt i rätt ordning men muttern bara snurrar runt gängorna och fastnar inte. Har jag köpt rätt eller fel saker?

När jag mäter den gängade kopplingen med skjutmått får jag att de är 16mm i ytterdiameter över gängorna men den jag köpt på (15 mm) verkar ändå för stor.

tacksam för hjälp.
Detta har jag köpt, 2 st:
Byggmaterial på träyta: kopplingsdelar, skjutmått och förpackning med texten "Halvkoppling".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut:
VVS-installation under diskho med flexibla slangar, avloppsrör och gängade kopplingar.
Skapa konto

Installation av flexibla anslutningsslangar till blandare med en halvkoppling som inte passar de utvändigt gängade rören.
Skapa konto

Anslutning av flexibla vattenslangar till gängade rör som sticker ut ur vägg.
Skapa konto

Slangarna verkar tillräckligt långa i alla fall:
Bild på icke-kopplade vattenanslutningsslangar och en halvkoppling mot gängat rör.
Skapa konto

G15 är 18mm i innerdiameter

Nu när du har 16 (17) mm i ytterdiameter så är det en G10 du ska ha.

Tabell med dimensioner för rörkopplingar visar tidigare och nuvarande beteckningar samt ytter- och innerdiametrar.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.