Vi har en borrad brunn med vatten i på vår tomt som vi vill använda till bevattning. Vet inte exakt hur djup men förra ägaren har nämnt 70m.

Det kommer två rör (som det rinner vatten ur) upp ur hålet:
Rör och kranar som sticker upp ur marken för bevattning, omgivna av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och jag har en sån här pump som förra ägaren lämnade efter sig (startar men vet inte om den är hel):
Blå Pentax vattenpump med trycktank och anslutna rör placerad på en gräsmatta.
Skapa konto

Jag har försökt koppla ihop på olika sätt och starta pumpen men något vatten kommer det ingenstans :) Är det någon som vet vad jag behöver för att få upp vatten med tryck till vattenspridare eller t o m ett bevattningssystem?

S
Den pumpen behöver fyllas med vatten innan du startar den för att den ska kunna suga upp något vatten överhuvudtaget. Har du gjort det? Skruva upp den skruv jag markerat med rött i bilden, fyll på vatten till brädden, skruva tillbaka skruven. Inkommande slang (från brunnen) på min pump sitter där jag gjort gul pil, utgående på toppen. Starta pumpen.

Edit: den pumpen funkar förmodligen för ditt ändamål, den typen av uppsättning har jag.

• Vattenpump märkt "Pentax" med röd markering vid skruv och gul pil som visar inkommande slanganslutning.
    Skapa konto
S fiar4387 skrev:
Den pumpen behöver fyllas med vatten innan du startar den för att den ska kunna suga upp något vatten överhuvudtaget. Har du gjort det? Skruva upp den skruv jag markerat med rött i bilden, fyll på vatten till brädden, skruva tillbaka skruven. Inkommande slang (från brunnen) på min pump sitter där jag gjort gul pil, utgående på toppen. Starta pumpen.

Edit: den pumpen funkar förmodligen för ditt ändamål, den typen av uppsättning har jag.
Tack för svar men jag ser inga bilder

Nu ser jag

S
Glömde bifoga först så du måste uppdatera sidan så ser du den

S fiar4387 skrev:
Glömde bifoga först så du måste uppdatera sidan så ser du den
Har gjort så här
En blå vattenpump på gräsmatta med anslutna slangar och en tom glasflaska på marken.
Skapa konto

Samt fyllt med vatten men kommer inget vatten ur pumpen. Måste båda slangarna vara i? Hur vet man vilken som ska vara värt?

Edit: blev massa tok när jag ska lägga upp från telefon men hoppas du förstår

• Blå vattenpump utomhus med slang ansluten, frågeställare har problem med vattenflödet.
    Skapa konto
Hur länge väntade du efter att du slog på pumpen? Det tar tid för vattnet att komma upp ur brunnen om röret är tomt när man börjar :)

mrsnhp mrsnhp skrev:
Hur länge väntade du efter att du slog på pumpen? Det tar tid för vattnet att komma upp ur brunnen om röret är tomt när man börjar :)
Inte länge men det rinner vatten ur rören om man tiltar dom så tror inte det är tomt. Det hostade upp lite till en början också sen tvärdött.. kan testa längre. Men jag fattar inte varför det är två rör och ska båda användas?

R Robiban skrev:
Inte länge men det rinner vatten ur rören om man tiltar dom så tror inte det är tomt. Det hostade upp lite till en början också sen tvärdött.. kan testa längre. Men jag fattar inte varför det är två rör och ska båda användas?
Om det ”hostar” låter det ju som att det finns luft i röret. Låt den gå ett tag och se. Jag brukar alltid hinna tänka att pumpen har pajat, och då handlar det om en brunn på typ 10-15 meter ;)

Tyvärr har jag inga tips om just din pump eller att det är två rör, vi har sänkpump nere i brunnen.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Om det ”hostar” låter det ju som att det finns luft i röret. Låt den gå ett tag och se. Jag brukar alltid hinna tänka att pumpen har pajat, och då handlar det om en brunn på typ 10-15 meter ;)

Tyvärr har jag inga tips om just din pump eller att det är två rör, vi har sänkpump nere i brunnen.
Okej, jag får prova att låta den gå en stund imorgon? Vad är rimligt? 10 min?

Eller kan det vara så att den hostade upp vattnet du hällde i men sedan vevar luft så att den inte kommer nån vart om det är luft i röret eller kopplingen? Jag har som sagt bara erfarenhet av sänkpump som ligger i vattnet.

S
Ser att jag var lite snabb på tangenterna, kollade bara på din pump. Din brunn är djup och har två slangar - betyder att pumpen som suttit där trycker ned vatten i ena och via en koppling i botten kan den då suga upp (från rätt stort djup) i andra. Den jetpumpen du provat med suger bara och orkar suga upp vatten från max 10 m över vattenytan, absolut inte mer. Min inkommande slang är ca 6-7 m. Googla jetpump och ejektorpump så ser du hur de funkar.

Hade förre ägaren just den pumpen till brunnen?Jag tror inte att det går att använda den så.

Apropå att det inte kommer vatten i starten, ur minnet tar det mig max 15 s. Pumpen ska nog inte gå särskilt länge torr, då kan den gå sönder.

Du får antingen (1) hitta en ejektorpump att koppla på befintliga slangar, eller (2) dra upp allt och (a) fixa så det funkar med din jetpump eller (b) installera sänkpump med hydropress.

S fiar4387 skrev:
Ser att jag var lite snabb på tangenterna, kollade bara på din pump. Din brunn är djup och har två slangar - betyder att pumpen som suttit där trycker ned vatten i ena och via en koppling i botten kan den då suga upp (från rätt stort djup) i andra. Den jetpumpen du provat med suger bara och orkar suga upp vatten från max 10 m över vattenytan, absolut inte mer. Min inkommande slang är ca 6-7 m. Googla jetpump och ejektorpump så ser du hur de funkar.

Hade förre ägaren just den pumpen till brunnen?Jag tror inte att det går att använda den så.

Apropå att det inte kommer vatten i starten, ur minnet tar det mig max 15 s. Pumpen ska nog inte gå särskilt länge torr, då kan den gå sönder.

Du får antingen (1) hitta en ejektorpump att koppla på befintliga slangar, eller (2) dra upp allt och (a) fixa så det funkar med din jetpump eller (b) installera sänkpump med hydropress.
Skulle man klara sig med en enklare dränkpump? Vi har inga andra behov än att vattna gräsmattan då vi har kommunalt vatten också till huset. Rören var blöta ca 2m ner. Eller skulle den vattenmängden försvinna på en grisblink? Lite rädd att om jag drar upp rören får jag inte ner dom igen om jag skulle vilja

S
Den dränkpump jag har ska inte pumpa upp ett tryck, dvs pump på men utflödet avstängt, då kan den gå sönder. Verkar inte optimalt? Kanske att det enklaste är att koppla på en ny slang med backventil och sil i änden som du stoppar ned i brunnen. Beroende på tillrinningen kan det ju funka, risken är väl att vattennivån blir för låg på sensommaren.

Har själv dragit upp 70 m slang med pump i änden, enklare ju mer vatten det finns i brunnen.

Tror jag sett flera trådar på forumet som diskuterar det du tänker göra. Där finns kanske mer info om hur olika lösningar fungerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.