Vatten & Avlopp
lostinsweden: [citat] Jag byt insatsspindeln inte så länge sedan till 2 nya Gustavsberg vatten utkastare som garanti jobb på ett ny bygge. De skrek som fan och det var ett fabrikationsfel.
Krilleman: Vatette dubbelmutter direkt på vinkeln är också ett bra tips! Då passar T-röret "direkt". Glöm inte stödhylsor i förkromade kopparrör som är standard idag.
KungAnka: [citat] Ja, det är en excenter. Rörmokaren jag anlitade borrade snett, men snabb var han…. Funkar säkert på moderna jättetoaletter, men denna är strax under 80 cm bred och då måste det sitta mitt i rummet. Röret är kapat och toaletten installerad i förrgår. Det blev bra, tror jag. Hade det varit våtrum så hade jag nog velat ha stosen innan och tätskiktat. Nu är det alltså rör
gustavlund: [citat] OK kanske får vänja mig vid täta anodbyten. Läste dock något som kallades likströmsanod. Kan det vara något kanske?
Davion: Jag testade att spola i ca 20 min i tvättstugan efter att jag skrev tråden, och på ovanvåningen som vi blåst ut fungerar fortfarande dasset, så jag spolade ett par ggr där och hade kran och gick ut. Flödet från det ut till vår egna avloppsbrunn gick väl (jag lyfte locket och kollade). Vi fick hit en firma idag som spolade och kollade med kamera. Ja, enligt snubben som var här och
mogge_73: Ja, kolla igen och se till så du har en komplett analys innan du köper filter. Allt vatten innehåller arsenik, bly och uran, frågan är bara hur mycket. Det bästa filtret är det rätta filtret! Lycka till!
grushögen: Hej alla! Vi har egen brunn. Har ett vattenfilter i källaren. (se bild) Tänkte det kanske är dax byta sanden i detta. Har hårt vatten här. ( somliga i hushållet menar det färgar av sej på håret när dem duschar) Vilken typ av sand ska jag använda? Det enda jag kommer på är sån filtersand vi har till poolen.. Hur mycket ska man fylla ett sånt filter vi har i källaren [bild]
David lager: Hej, Vi har en delad brunn med granne som vi kommer göra till ett pumphus med en större hydropress/hydrofor. Vår filterlösning kommer vara separat. Jag har fått ett par offerter från olika företag. Vårt vatten har en hårdhet på 11 DH, järn ca 6mg samt en hög turbiditet. En av företagen sålde in en lösning som består av ett partikelfilter, combo filter (tar bort järn, mangan och
Händig och nyfiken: [citat] [citat] Hej igen! Det är på gång att vara över. Troligen: Rensband och spolslang tryckte sig igenom stoppet/stoppen, som bestod av papper och gegg som klibbat fast på rötter som växt in i det urgamla betongröret. Det löste dock inte upp något som gjorde att flödet gick igång igen. Dagvattnet är kopplat till avloppet så det började även stiga upp dagvatten i golvbrunnarna.
Malmen1: Det sägs att man kan spara en del pengar att köpa ett backspolningsfilter utomlands. Har kollat på Amazon och där kan man få ett litet filter med Birm för runt 5000. Jag har läst att en massa som heter Katalox light är som Birm fast bättre så ett filter som är fyllt med den massan vill jag ha. Den svenska sidan billiga vattenfilter har ett lite större med manuell spolning för 7700.
nisseo: Nu har min vvb också börjat läcka från denna ventil, som är en vacuumventil. Men det gick att få tag på, så jag behöver inte byta beredaren. Finns hos "VVS o Bygg" i Gävle!
ådal: Gäller även för koppar. Man ska även göra på det sättet efter första åtdragningen, såhär säger vatettes monteringsanvisning t.ex., [bild]
Idus: [citat] Är intresserad om du hittat en lösning på detta? Vi har själva främst mangan i vattnet/ledningarna och förra veckan så blev det helt svart (som små, små svarta kulor) eller begränsat flöde i vissa kranar efter att vi stängt av elen några timmar och hydrofor/vattenpumpen tappat trycket. Vi kommer behöva rensa (och antagligen byta hydrofor) först - men sedan vill vi såklart
erikssonenson: tack för svar , ska kolla hur det skulle se ut med stenkista, ska även besöka en granne som har en annan saltfri lösning som fungerade, skulle vara skönt att slippa släpa på salttabletter, det blir ju en hel del med familj och så.
Halling: En uppdatering som kanske kan hjälpa någon annan. Efter ett långt detektivarbete och jämförande av olika produktnummer så fick jag fram att keramikinsatsen Damixa 03221 (som ingår i blandarna Pine, Bell, Silhouet och Clover) med kallstart är samma som Mora 708301 som finns som reservdel till deras gamla Inxx serie, utan kallstart! Både Mora och Damixa ingår i FM Mattson Group. Mora
nkls: Jag har en hydropress i bostadshuset och vill helst inte skaffa fler. I uthuset ska jag ha ett grovkök med tvättmaskin. Sen är det tänkt att det ska finnas en dusch och wc för användning någon gång om året om jag får gäster. För varmvatten har jag tänkt köra något slags genomströmningsvärmare.
Daniel 109: Den funkar säkerligen bra. Den är dock felbenämnd. Det är inte en hydroforpump.
carjoh: Hej! Vi har bytat ut den gamla hydroforen som säkert stått i huset sedan det byggdes typ 1940.. till en hydropress. Allting funkar bra, det är tätt i kopplingarna och det är bra tryck MEN det verkar komma luft i rören/kranarna mellanåt. Det sprakar lite i kranarna när man sätter igång vattnet, även ibland när det spolar i vatten i tanken till toaletten Inte alltid men ibland. Någon
erikssonenson: Avlopp, klassning sen kan man välja annan teknik typ scalstop. Behövs då inget avlopp då det är slutet. men det är en smaksak.
erikssonenson: Ny blandare är nog svaret och kanske avhärdare eller scalestop om du inte vill ha salten.
Linus Larsson: [citat] [citat] Det där blir nog kanon, jag kör på de prylarna. Tack för hjälpen!
Fjurg: Hej, Jag har problem med en läckade toalett efter att ha plockat bort stolen efter en nedspolningsincident av en WC-duck. Då många av komponenterna är gamla och tråkiga så skulle jag vilja byta ut dessa mot någon typ av böjligt flexrör. Är detta rimligt och isåfall vad skulle kunna vara ett bra alternativ? Har rätt dålig koll på detta så förklara gärna som att jag skulle vara 5
bergquist: Låter intressant, jag vill göra detta bra för denna säsong så jag slipper dåligt flöde och bråka med 50m Gardena slang. Nästa år kommer vi plöja upp hela trädgården för att göra om den, då blir det sprinklers och annat roligt också, troligtvis ett HA som styr bevattningen. Har du bild på dina t-kopplingar, som jag ser det så blir det 2*t-koppling med kulventil direkt efter.
FavoritSWE: [citat] Var 2 månader sedan och han kommer inte ihåg. Men han ska komma och eftermontera balofixer. Förstår inte varför han snålat med det när jag gav han fria händer. Annars har han bytt varenda koppling och rör förutom det som ligger i vägg/golvet...
Claes Sörmland: [citat] Normalt inte. Utbyggnaden av ett verksamhetsområde för VA betalas av hela VA-kollektivet. Det finansieras via anslutningsavgifterna, d v s du måste betala anslutningsavgiften och då får du en anslutningspunkt i din tomts närhet. Sen är det upp till dig om du vill koppla in dig på den punkten eller inte. Sen finns det specialare där kommunen inte utökar verksamhetsområdet till
Bigfoot: [citat] Då är nog en vakuumventil lämplig i ditt fall.
HasseTeknik: Finns fler trådar med tips t.ex. https://www.byggahus.se/forum/threads/slar-i-roeren-i-tvaettstuga-vad-felsoeka.310974/#post-2905934