Hej!

Jag funderar på att installera ett kökspentry i lägenheten men kan inte bygga om befintligt avlopp. Är det vettigt att skaffa en avloppspump till kökspentryt och pumpa avloppet till ett extra inlopp på en WC-stos i ett näraliggande badrum? Frågan är egentligen i två delar:
  1. Finns bra pumplösningar som fungerar och är de godkända av försäkringsbolagen? (Jag har hittat exempelvis https://www.saniflo.se/anlaegg-ett-badrum/97-saniaccess-pump.html men blir inte klok på om det är godkänt)
  2. Fungerar det bra att pumpa pentry-avloppet till extra inloppet på WC-stosen i näraliggande badrum? Eller finns risker eller nackdelar, typ avloppslukt någonstans?
Stort tack på förhand för eventuella svar.

Hej!

Jag har en Saniflo i mitt kök, fungerar utmärkt och det är relativt lite underhåll. Skulle inte spara på en billig pump där.

Avloppet (40 mm rör) går i taket in i den stående avloppsstammen (bor i lägenhet). Har aldrig haft problem med lukt eller liknande, det är ju tätt mellan avloppet och röret och i pumplådan sitter det ett kolfilter. Om det någon gång börjar lukta så byter man kolfiltret.

• Gilla
.David.
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.