Hej! Jag har en vertikal 24l hydropress. Vattnet pulserar så jag behöver justera trycket. Gissar att det är för mycket luft. Hur lossar jag ventilen för att släppa ut luft för att sen fylla på till lämplig volym med kompressorn? Ska jag lossa på skruven med en skiftnyckel???
Stort tack för hjälp
Jeanette

Sannolikheten att du har för mycket luft är mycket liten.
Stäng av pumpen.
Öppna en vattenkran.
Pumpa i luft till strax under tillslagstryck.
Då har du lagom mycket luft

Det sitter en vanlig bilventil på sidan av tanken. Tryck bara på stiftet i ventilen för att släppa ut luft. Eller koppla kn kompressorn och minska/öka trycket med munstycket.

Och kommer det vatten är blåsan trasig.

A AndersS skrev:
Och kommer det vatten är blåsan trasig.
När jag ansluter Kompressorn visar den på 2 bar och När jag fyller på luft kommer det vatten - är den trasig då?

S
Om det kommer vatten ur påfyllnadsventilen är blåsan trasig. Men helt ok att det kommer vatten ur kranen när du fyller blåsan med luft, du trycker ju ut vattnet (på andra sidan blåsan) då.

Om vattenkranen var öppen låter det väldigt konstigt. Vad har du för tillslagstryck?

Ta bort luftpåfyllning.
Starta upp vattnet och vänta tills den slår ifrån.
Tryck på luftventilen.
Kommer det då vatten ur ventilen är blåsan trasig.

Du kan också låta vattnet vara avstängt.
Öppna sedan en kran.
Anslut luftpåfyllning och pumpa.
Kan du pumpa utan att trycket ökar eller även minskar är också blåsan trasig.

A AndersS skrev:
Du kan också låta vattnet vara avstängt.
Öppna sedan en kran.
Anslut luftpåfyllning och pumpa.
Kan du pumpa utan att trycket ökar eller även minskar är också blåsan trasig.
Tack alla för svar och hjälp!! Tyvärr visade sig att den var trasig…

S fiar4387 skrev:
Om det kommer vatten ur påfyllnadsventilen är blåsan trasig. Men helt ok att det kommer vatten ur kranen när du fyller blåsan med luft, du trycker ju ut vattnet (på andra sidan blåsan) då.
S fiar4387 skrev:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.