i början av jan. 2022 så tog den gamla pumpen slut efter typ 50 år. Rörmokaren satte in ny slang, 55 m lika den gamla, och en enfas Danfoss pump i botten.
Vi har aldrig tidigare haft problem med partiklar i vattnet.
Men nu blev det mycket partiklar.
så efter 2 veckor så drog dom upp pumpen 5 meter.(kapade 5 m slang.)
Men tyvärr så har vi fortfarande samma problem, efter 5 månader. Sätter igen filter till tvättmaskin och i alla kranar.
Så varför får vi partiklar nu, med ny pump och ny slang i brunnen?
Vi har hört med brunnsborrare att man river upp en massa partiklar vid byte och att om det kommer luft i systemet så river den partiklar från rörväggarna.
Men efter 5 månader är det ju typ samma problem????
hur länge skall vi vänta på bra vatten?

javisst kan jag sätta in ett filter, men det är trångt och svårt att komma åt, och så blir det något som måste bytas regelbundet.
Vi har ju haft brunnen i 50 år, utan partiklar. Så varför kommer partiklar nu när vi har bytt pump, och varför tar det aldrig slut. Efter 3-4 tvättar så måste tvättmaskinens filter rengöras. En liter vatten ger en bottensats på ca 1 kvadratcentimeter, med partiklar, ibland också flagor.
Hur ska man göra för att komma tillbaka till normalläge, och och vad orsakar partiklarna.
Det är lika var jag än tar proverna, både ute och inne.

B bossegustafsson skrev:
javisst kan jag sätta in ett filter, men det är trångt och svårt att komma åt, och så blir det något som måste bytas regelbundet.
Vi har ju haft brunnen i 50 år, utan partiklar. Så varför kommer partiklar nu när vi har bytt pump, och varför tar det aldrig slut. Efter 3-4 tvättar så måste tvättmaskinens filter rengöras. En liter vatten ger en bottensats på ca 1 kvadratcentimeter, med partiklar, ibland också flagor.
Hur ska man göra för att komma tillbaka till normalläge, och och vad orsakar partiklarna.
Det är lika var jag än tar proverna, både ute och inne.
Hej!
Man kan nog säga att vi hade ett liknande problem när vi bytte gamla ejektorpumpen mot en djupbrunnspump.
Vår brunn är från 60talet och hålet verkar vara ca 110mm. Jag bad om en 3" pump(blir ju rätt trångt runt pumpen annars) men fick en 4" installerad. Vi hade sen en del problem med partiklar, men så rasade den nya pumpen efter några månader och då gjorde vi om och rätt med en 3" pump plus att vi spolade brunnen.
Efter det har det vattnet varit bra.
Jag misstänker ju att pumpen sugit skräp från väggarna i brunnen, men vad vet jag.
Så, min rekommendation är att kontrollera vilken pump du fått installerad och överväga att spola brunnen (inte trycka!).

Sen kan du ju överväga ett spin down filter typ något sånt här:
https://vvsbutiken.nu/category.html/vattenfilter-mot---partiklar

Lycka till!

tack för svaret, vi har en smal 3 tum enfas Danfosspump.
vi har också fått rådet att spola brunnen, så det blir väl det vi måste göra då, antar jag.

vi spolade brunnen , 4 ggr totalt, 23/5 men vi har fortfarande lika mycket partiklar, efter en dryg månad.
Vi har ju en 110mm svart plaströr som går ned i marken, jag antar att den har släppt i sin infattning i och med att den nya pumpen med ny slang trycktes ned i januari, och att det nu rasar ned jord/gruspartiklar ned i borrhålet.
Fast jag tycker ju att partiklarna ofta ser ut som flagor av storlek 1-2 mm.
Nu ska vi i alla fall sätta in partikelfilter.

B bossegustafsson skrev:
vi spolade brunnen , 4 ggr totalt, 23/5 men vi har fortfarande lika mycket partiklar, efter en dryg månad.
Vi har ju en 110mm svart plaströr som går ned i marken, jag antar att den har släppt i sin infattning i och med att den nya pumpen med ny slang trycktes ned i januari, och att det nu rasar ned jord/gruspartiklar ned i borrhålet.
Fast jag tycker ju att partiklarna ofta ser ut som flagor av storlek 1-2 mm.
Nu ska vi i alla fall sätta in partikelfilter.
Kom att tänka på att små svarta partiklar skulle kunna vara mangan?
Hur som så är där ju vanligtvis ett väldigt grovt filter på ejektorn till en ejektorpump, det kanske silade bort partiklarna tidigare?
Hoppas det löser sig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.