Vatten & Avlopp
Anonymiserad 433451: [citat] borde gå lika bra.. :thinking: jag hade nog stängt av vattnet och tagit bort kransen.. Och kanske till och med gängat tappen.. Sedan skadat gängen lite.. För att inte muttern skall lossna. Bara för att spinna lite idéer.. :thinking:;)
BSOD: Gissar att du kanske sparar 15w på det. Om nu duschvattnet tar slut en gång får du väl skruva upp till 63C och se om problemet försvinner? Inte så riskabelt att testa, i värsta fall får du onda ögat av familjen.
Dannnnnnne: [citat] 20 slang räcker absolut, 32 drar man på andra sidan Vattenmätaren. Och som nämnt tidigare så om du bara ska byta en del av systemet så är Pal att föredra framför koppar då flödesriktningen inte ska gå från koppar till galv
tammsson: Tack för snabbt svar Nu sitter kopplingen till handfatet på dasset kanon! Tätt och fint.
hempularen: Även om det ev går att byta en bit av stammen, så är det rätt varierande mellan olika föreningar om man kan göra stammbytet selektivt senare. Om det är ett större stammbyte så gör man enorma besparingar på en mer "industriell" process. Då finns inget utrymme för special lösningar i enskilda lägenheter.
ådal: Börja med att mät bredden på hela handfatet. Är det 60 cm, kika på modeller som är lika breda. Hittar du ett du gillar, kolla ifall konsolinfästningarna passar dina befintliga konsoler!
Daniel 109: Nej. Det användes nog som synonym till ”liten kulventil”.
ZedLeppelin: Vi har idag hydrofor, och vid strömavbrott kan vi tappa upp ca 3 hinkar och några PET-flaskor vatten så man har en stund. Vi ska dock köpa nytt vattenfilter som kräver hydropress istället. Så om vi byter till en 65l hydropress, hur funkar det vid strömavbrott? Har man nån "reserv" eller är det tvärstopp när pumpen inte kan gå?
sua123: Tryckkärlet till pannan blir varmt?
Ssv225: Avgjort, gör så som @GK100 föreslår (som jag skrev i post #10) och köper med en extra Lången (enligt @ådal förslag) om det ändå skulle vara för tajt med utrymme. Tack båda för finfin hjälp!
Alexn72: [citat] Då får du varmvatten direkt från den. Så ja det blir stor skillnad
Mazen: [citat] 22 om jag minns rätt :thinking: vet att jag borrade med 25 mm borr och det var inga prob att dra igenom, kanske hade gått med en 24.a..
hattkatt: [citat] Det är värt ett försök för mig iaf. Skulle det ändå inte passa så får jag väl lämna tillbaks kopplingen och fundera ut en ny plan/ringa rörmokaren. Kikade även på K-Rauta och de har en excenterkoppling i krom med beskrivningen som pekar på att den här typen av excenterkoppling är gjord för precis det här problemet. Excenterkoppling M26 x R20 utvändig x invändig gänga
Jiji: Hej, Hur gör man, rent praktiskt när man installerar avluftningen till avloppet på taket? Dvs vad använder man för att göra hålet i yttertaket och framförallt, hur får man det tätt? Yttertaket består av (inifrån och ut) brädor (inte råspont) spånor, läkt oljehärdad masonit, läkt och tegelpannor (vittinge tvåkupigt).
pmd: Det tycker jag inte låter helt orimligt. Det orimliga är att ha samma krav på alla enskilda avlopp oberoende av i vilken miljö de ligger.
K_arlstrom: [citat] Ja om du inte kan undvika att köra där brunnen är bör du nog köpa en som tål det. Går även att söka på internet för att se om priset du fått offert på är marknadsmässigt, t.ex https://www.rinkabyror.se/artikel/purus-golvbrunn-bigg-110e/ Ingen aning vad "man brukar använda", ingick som sagt en i gjutjärn med oljeavskiljaren för mig (y)
Trelleborgbyggaren: Hej alla glada människor Bor i trelleborgs kommun, tyvärr 1 km ut från kommunens avlopps anläggnings gräns så kan inte ansluta mig till kommunens avlopp. Står i begrepp att anlägga egen avlopps anläggning. 2 fastigheter 6- 8 personer i båda fastigheterna tillsammans. En permanent bostad, en uthyrning sommarhalvåret. Har sett på uponor clean 1, Ca 100.000 kr plus slamtömning. Alnarp
Bolak_jr: [citat] Jag upplever samma sak med 70m+25m PEM slang 32mm, fortfarande lukt 1 mån efter borrningen, speciellt på det vattnet som värmts upp i varmvattenberedaren. Hoppas att det slutar lukta snart.... /Christoffer
Stefan1972: [citat] Det går antagligen att använda sig av bägge sätten, konstigt vore annars då slätrör som sagt är det brukliga idag. Den som drar rör i tidigt skede har oftast ingen aning om vilken nivå på golv hamnar eller väggar för den delen. Därför är det ett vanligt sätt idag. Då justerar bara den som monterar sakerna rörutsticket själv.
astolf: Vi står inför att installera minireningsverk i fritidshuset, normal skyddsnivå men platsens belägenhet (avstånd till dricksvattenbrunn) gör att vi behöver hantera hög skyddsnivå. Ytterligare så vill vi undvika att behöva bredda vägen samt anlägga en 18m bred vändplan för slambilen så egen hantering av slam är att föredra. Entreprenören föreslår WehoPuts 5 som enligt vad jag
SågspånPappspikEternit: [citat] Jag antar att pumpen är nedsänkt i brunnen, och inte ihopbyggd med hydropress-tanken, då bör det vara en relativt smidig operation att byta hydropress mot hydrofor. Jag antar också att jobbet kommer att lejas ut på en rörmokare. Hydroforer brukar generellt vara större än hydropressar, hydropress är ett sätt att bl a spara plats. Vad som behövs i ditt fall kan inte jag som
gråsten: Inser det men vid 78 års ålder är jag mer upptagen av att dödstäda än lära mig den programmeringen. Men gärna om någon är road. Annars är ca 200 dollar för utrustningen rätt överkomligt. (Det är vad jag just betalt för fjärrstyrning av en Buderuspanna i en annan fastighet). Fast egentligen skulle jag hellre haft en lan-anslutning än att kommunikationen mellan smartphone
Bjober: Har man som vi kalkrikt vatten kan kilovis med kalkchips täcka hålen och plugga rören.
Emilj92: [citat] Misstänkte det.. tack!
Joakim_F: Såg ut såhär med pex när jag rev, hade såklart önskat att det var rör ivrar.
Pontushemmafixar: Tackar ödmjukast för ditt svar, även om de inte var vad jag hade hoppats. Finns det någon standard på hur långt ner i plattan rören ska gå?
Derbyboy: Står i instruktionen till blandaren att det är 10mm. [bild]