M
mathor: Tack för alla bra svar. Bästa forumet för man får alltid snabbt och bra svar. Uppskattas
8 svar · 4,8k läst
W
WarHawk: Dock anser jag egentligen att lokala avstängare är ganska onödiga i villor överlag. Det går i princip lika fort att stänga i garaget/källaren vid akut behov och vid service är det också i princip lika enkelt. I lägenheter däremot får det gärna finnas ventiler i överflöd.
17 svar · 9,1k läst
·
ådal
ådal: Närmaste saken som finns att köpa skulle jag tro är en bussning R15/R20, ifall gängstorleken stämmer så kanske det går att montera och leva med att "muttertaget" syns? https://www.biltema.se/bygg/vvs/pem-plastrorsystem/bussning-2000035089
8 svar · 2,5k läst
·
G
GVR4: Det är väl en jetpump du har redan?
1 svar · 1,1k läst
·
Lejf-Pamela
Lejf-Pamela: Hej! Fortsätter tråden med en uppföljningsfråga; vi hade exakt samma problem, nämligen att motskyddet slår av efter några sekunder varje gång vi slår på den. Så vi bytte till ny tryckströmbrytare (tack alla som skrivit och förklarat här- utan ett hade vi inte förstår hur!) Men samma problem kvarstår, så det var inte den det var fel på. Är det själva pumpen som är trasig? Vi
9 svar · 18,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Konsumenttjänstlagen gäller här. Du har tio år på dig att reklamera arbetet så ta kontakt med entreprenören.
19 svar · 4,8k läst
·
T
Tomasz1979: [citat] Grymt stort tack för input, uppskattar det verkligen
4 svar · 3,3k läst
·
A
A-Man_08: Jag hade också trångt när jag monterade min. Jag löste det följande tog en bits som jag kunde få mellan mutter och vägg. Och satte på en ringnyckel innan jag satte biten i muttern då gick den att knäcka loss.
2 svar · 2,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Du behöver dra avloppsslangen mycket högre, den bör fästas ovanför diskhoarnas underkant (gärna direkt mot bänkskivan) för att säkerställa att det inte rinner avloppsvatten baklänges in i diskmaskinen när det blir stopp i vattenlåset.
3 svar · 2,1k läst
·
C
camelspin: Uppdatering: För att öka nyttan med tråden för andra läsare. Tyvärr hade den befintliga kranen inte R10 muttrar utan storleken större (tror den heter R15). Typiskt, så den nya passade inte . . .. Suck. Fick åka och köpa sk nippel som är en rörbit med större gänga som passar nedåt mot inkommande och tätas där med gängtejp. Uppåt har den en mindre gänga som passar på mutter R10.
5 svar · 1,7k läst
·
kulle
kulle: Har du en vanlig galvad hydrofortank kan du sätta en nippel på toppen. https://www.rinkabyror.se/artikel/luftnippel-06r/ https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-bussning-25x06r/
9 svar · 2,4k läst
V
Vector: Den där manometern har nog somnat in... Det gäller att börja mäta om det finns spänning fram till grejorna och ev komma fram till om pumpen gett upp
2 svar · 1,6k läst
·
P
Patrik Hazard: Presskoppling? Finns för både koppar, galv, Pex och alupex. Det är väl det rörisarna använder mest idag? Såg att det var en skillnad. I t.ex. LKs och Uponors pexsystem sitter klänningen ihop med kopplingen i stället för att vara en lös ring man trär på. Det är väl för att det ska bli enklare och mer fail safe antar jag, men principen är den samma.
1 svar · 1,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Den salta skärgårdsmiljön kan ju även ha ett finger med i spelet här...
8 svar · 3,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Uponor S-Press PLUS. Ser ut som en 22/20 övergång. Slangen är ju i botten för man ser det vita i titthålen på insticket. Men tråkigt att den inte är tät... Ingen kalibrering likt LK:s system behövs för övrigt. https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/PROD_213_1899410.pdf [bild]
4 svar · 2,5k läst
·
Violina
Violina: Ja.. att mitt vatten är "elakt" är jag väl medveten om.. Så plaströr borde vara vägen framåt?
8 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Tappvatten har inte problem med luftfickor som annars värmesystem kan få. Så du kan lugnt dra tappvatten precis hur du vill utan att vattnet slutar flöda pga högpunkter...
3 svar · 4,0k läst
Krilleman
Krilleman: Byt hela blandningsventilen! Kan tex köpas här: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/installation/nipplar-muffar-och-ventiler/ventiler/lk-systems-lk-550-aquamix-blandningsventil-15-mm-2812351?gclid=Cj0KCQjw0umSBhDrARIsAH7FCodmR6asjOzTzzLWXvlbQo_dvfQxaEI6KLU9AbSfabmfnjMycGhlv7EaAjc1EALw_wcB Så här ska den se ut egentligen... [bild]
5 svar · 1,6k läst
·
S
Stefan Borg: [citat] OK Tack för svaret Vi byter VVB:n också Glad Påsk /Stefan [citat]
3 svar · 5,9k läst
·
T
tergo: hur man byter mora temp ess byte av kolv och insats inuti blandaren - YouTube
8 svar · 7,2k läst
·
H
Hedd@: Uppdatering, lossade och drog åt på nytt, då slutade det läcka. Håller uppsikt nu ett tag. Tack för hjälpen alla!
5 svar · 2,2k läst
·
Stampen
Stampen: Ett dygn senare så är vattnet klart och bra igen förmodligen när det fått lägga sig under pumpen som sitter på 40 meter. Frågan är vad fällningen kommer ifrån, berget eller brunnen?
1 svar · 2,5k läst
·
T
tergo: ligger varmvattenröret kloss till kallvattenröret så tar det lite längre tid att få riktigt kallt vatten från kranen, så försök få lite mellanrum mellan rören
2 svar · 2,2k läst
·
D
Daniel Larsson: Låter grymt! Får kollas upp.. Är ju van att köra med dessa kamrer, så svårt att ha något billigt när man är van i 30.000+ klassen Tack
10 svar · 4,7k läst
·
D
Drburr: Det tycks ha löst sig, flödesgivaren som kloggat igen så den inte kunde fjädra tillbaka. Såg maghams inlägg. https://www.byggahus.se/forum/threads/baga-easy-erfarenheter-efeterlyses.75027/page-2#post-4715805
1 svar · 4,5k läst
F
FarbrorFransson: [citat] Kalas, får ge mig på det och se om vi hittar nåt
4 svar · 1,9k läst
Paulroos
Paulroos: Trådlyft men löste du ditt problem? @nohope Jag har exakt samma fel på en likadan beredare som är helt ny installerad. Nibes support tekniker kan inte hitta något fel...:(
23 svar · 15,0k läst
·
J
Janne82: [citat] Tack, får testa det. Nej inget av det, imorse var det ur duschen torka järnet då jag är medveten om att det har blivit fläckar innan och sen på med tröjan och sen såg den ut som på bilden. Inga krämer ingenting. Schampo förstås men det sköljer man ju ur :)
2 svar · 3,5k läst
·
raveper
raveper: Det är bara som tips till nästa som läser tråden.
89 svar · 7,0k läst
·
pjgb
pjgb: Kolla med magnet.
5 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.