Jag vill flytta vattnet som går från källaren upp i köket då nuvarande rören går rätt genom där jag ska sätta ett skåp med lådor.. så vill egentligen bara flytta det kanske 20cm så det kommer i bakkant på samma skåp.
I källaren sitter ballofixer och i nuläget går det kopparrör därifrån upp till blandaren, det handlar om en sträcka på kanske 1m från ballofixerna till att de vänder upp i källartaket.

Har aldrig dragit vatten alls och är egentligen mer rädd för det än typ allt annat vad gäller renovering.. finns visserligen ballofixer som sagt men vad händer om dom går åt fanders på nått oförklarligt sätt, var sitter nästa avstängning, osv osv.
Men under rådande omständigheter i renoveringen vore det bra om jag fick till det nu i helgen och inte väntade in någon hantverkare.

Så vad för rör borde jag dra upp? Och vad för kopplingsdelar behöver jag? Nuvarande blandare ska bort och den som ska installeras istället verkar ha 10mm diameter på de flexibla anslutningsslangarna...
Och hur svårt är det? Jag är mer än normalhändig skulle jag säga.. men oerfaren på den fronten.

VVS är ju ett jäkla pussel, så hur man än mäter tycker jag att man saknar just den kopplingen man behöver - så räkna med extra turer till butiken, alt köp på dig lite mer än du tror dig behöva.
Du behöver ju gå från rörets diameter till 10 mm då - men ev ngn vinkel eller liknande på vägen ocskå ?

Kolla var nästa avstängning sitter, normalt funkar ballofixer rätt bra, men man kan ju slinta till och få en läcka. I värsta fall är det ju avstängningen till fastigheten som gäller (brukar vara på tomten/i tomtgräns eller där vattnet kommer in i huset)

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
VVS är ju ett jäkla pussel, så hur man än mäter tycker jag att man saknar just den kopplingen man behöver - så räkna med extra turer till butiken, alt köp på dig lite mer än du tror dig behöva.
Du behöver ju gå från rörets diameter till 10 mm då - men ev ngn vinkel eller liknande på vägen ocskå ?

Kolla var nästa avstängning sitter, normalt funkar ballofixer rätt bra, men man kan ju slinta till och få en läcka. I värsta fall är det ju avstängningen till fastigheten som gäller (brukar vara på tomten/i tomtgräns eller där vattnet kommer in i huset)
Tack för svaret, ja precis, ett jäkla pussel, och skrämmande tycker jag med trycksatta ledningar.
Vet inte var nästa avstängning sitter, det är ett bostadsrätts-radhus där vattnet går längs hela längan tror jag så antingen vid första huset eller vid tomtgränsen...

Och ja, en 90 graders böj kommer behövas, men det känns onödigt att göra det som en koppling, bara ytterligare ett ställe det kan läcka på, blir det kopparrör så lär jag försöka böja det och blir det nått plaströr så får det också böjas. Men frågan är vad som är bäst, koppar eller plast. Rör i rör känns som overkill på en så kort sträcka iallafall.

Jag tycker ju nyare plastörr är lättare att jobba med, är inte så snyggt dock om man ser det.
Man får se till att använda rätt grejer också (kräver bla särskild stödhysla för klämringskopplingar).
en 90-gradersböj adderar förvisso en koppling, men det är inte alltid möjligt att ha en såpass stor böjradie så att man kan dra rör ...
Är det synligt (åtkomligt) så är det ju lätt att titta till och ev dra åt i början också (läcker det gör det ju oftast det i början om man inte dragit åt rätt/när det värms upp kyls ned osv)

Kan återkoppla.. jag bestämde mig för att inte ge mig på det själv, och tänkte då istället plugga rören direkt under diskbänken för att åtminstone kunna få bort nuvarande diskbänk.
Åkte till Bauhaus med den informationen jag hade och bilder, fick med mig pluggar som inte passade alls. Så tillbaka till ruta ett.

Det slutade iallafall med att jag fick rörmokare som håller på med badrum hos mig att fixa det åt mig. Visade sig inte vara helt enkelt eftersom de gamla rören var 16mm, han hade inget i verktygslådan som passade så fick åka till grossist och köpa.
Han drog iallafall 12mm prisol upp till köket där jag med hjälp av klämringskoppling kunde ansluta blandaren.

Är glad att jag inte försökte mig på mer själv..

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mitt tips för att få rätt rördelar i Stockholmsområdet är att åka till Hornbach i Sundbyberg. Jag har också ett hus med gamla rör och har flera gånger fått hjälp att plocka ut rätt delar. De gånger jag varit där så har det varit jättekunnig personal.

• Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.