Vatten & Avlopp
Daniel 109: Se till att termostaten inte står över 60grader. Det räcker på en så stor beredare. Byte lönar sig inte.
Alaahölö: Hej! jag behöver hjälp med enskilt avlopp och markbädd i Södertälje kommun i Hölö. Materialet finns på plats beställda och tillstånd finns och ritningar finns, grävning det mesta är grävt, det som saknas är makadam och sand kanske och arbetet. Vi behöver hjälp omgående. Ska vara tacksam för att få snabb hjälp. om nån känner sig har tid så att bara slå en signal! mvh Alaa
jannesspånodamm: Tror inte plasten i en vägtrumma är livsmedelsgodkänd, om det är en dricksvattenbrunn.
Demmpa: [citat] Man har bara en timme på sig att redigera/radera ett inlägg, efter det så går det att anmäla inlägget till moderator och be om redigering/radering, men det är sällan moderator redigerar/raderar, det beror på vad det gäller mm. ”§ 5.1 Redigering och radering av inlägg”
Lejf-Pamela: Vi måste byta pump och hydrofor och tänkte att vi lika gärna kan köpa en helt ny pumpautomat med allt i ett. I nuläget sitter pumpen en meter ner i brunnen på väggen, och det har aldrig varit problem på vintern. Det jag undrar är om det kan funka att sätta ner hela pumpautomaten i brunnen? Eller kommer den frysa på vintern, tro?
J1jet: [citat] Yes jag monterade en ny och den fungerade klockrent. Vet inte vad som var fel på den gamla…
peter2: Visst ja!. Badrummet renoverades ca 2003 men om dessa avloppsdelar ändrades då vet jag inte.
BSOD: [citat] Läste att 60l var en väldigt vanlig volym på hydropress i samband med att jag köpte min. 140l / dygn, person är typisk förbrukningsvolym av vatten.
Lejf-Pamela: Hittade en riktigt bra film själv som beskriver hur allt funkar i pumpsystemet så vi ska nu prova att först fylla på luft i hydroforen, kanske byta backventil, innan vi byter pump. Tips till andra med liknande problem, bra film! [MEDIA=youtube]U7vE-5IEg3E[/MEDIA]
WarHawk: Stämmer, jag skrev fel i första inlägget. DR är dränering och D är dagvatten.
Claes Sörmland: Fascinerande sak från 70-talet (?). Är det en slamavskiljare där avloppsvattnet kommer in i den ena trasiga kanalen och går ut den genom den andra? Fungerar den runda metalldelen som en horisontell mellanvägg för att få en undre och en övre kammare eller är det locket?
Hellunder: [citat] Jamen du! Jag tyckte inte den verkade tappa tryck men fyllde på lite extra igår och nu är det nästan tomt så det kan nog ändå vara bottenventilen. Ska prova köpa en ny i dagarna.
BSOD: En jetpump ska ha (se exakt spec på pump) max ca 7 meter från inlopp på pumpen till vattenytan. Så om du inte ställer jetpumpen på andra våningen i huset borde det gå bra, om du har 2 meter till vattenytan. Men eftersom det suttit en ejektorpump innan kan man ju fundera på om grundvattnet är lägre periodvis, eller om tillrinningen i brunnen är låg. Tar man ut mer vatten än som
FDT: ”Öppna kranen”. Lossa klämringskopplingen på insidan. Har du tur kan du då trycka in kopplingen mot röret så röret bottnar inne i kopplingen (kolla insticksdjupet). Har du otur har klämringen nypt så du inte lyckas trycka kopplingen längre in mot röret så det ”bottnar”. Då får man kapa bägge rören och börja om :-)
Uppskogen: BSOD, jag har en trasig pump som gjort sitt enligt kunnig källa så jag köper en ny utan kabelskarv med 80 m.
Andenzz: Hej, Har idag haft en firma inne för att relinea sista biten av avloppet till tomtgräns. Jag har bilat upp det som jag kommer åt inne i huset och bytt stammen, sen den sista biten som går bortom källarvägg och under garaget och till tomtgräns valde jag att relinea då det inte finns några alternativ som är rimliga direkt. Nu när dom är klara så ser jag att sista 3 meterna där
Vindens: [citat] Husets avluftning går ovanför taket ovanför övre badrum. Wc i fråga är på entréplan. Den gamla wc rann ett tag men slutade efter flottör byttes. Vi hade vattenburen golvvärme sedan innan så det borde inte göra någon skillnad.
Alfredo: [citat] In the best of worlds... Jag tror (tyvärr) att de flesta firmor bara bygger om badrummet utan att förändra befintlig ventilation om detta inte uttryckligen beställs i uppdraget. I detta fall verkar det finnas en åtminstone "halvfungerande" ventilation då TS skriver "det kan hålla ett blad toalettpapper" och nämner något slags FTX-system. Så nej, jag tror ytterst få firmor på
EasyCash: Kan meddela att detta är löst, tog med ett skarvstycke till Rinkeby Rör och de hittade vilken PEM koppling som passar. Nu ska det bara monteras ihop. (y)(y)(y)
Theguy62: [citat] Vi har exakt samma problem med lukt MEN det uppstår bara när man kört köksfläkten ett par minuter. Öppnar vi ett fönster på glänt så slutar det lukta troligen för att undertrycket i lägenheten då minskar. Vattenlåset är bytt i duschen och alla avlopp rensade men luktar i alla fall?
WarHawk: Det kommer från en spygatt med största sannolikhet
Jocce81: Återkoppling efter besök i stugan. Kunde dra åt den en liten bit och efter det inget dropp alls. Hoppas det håller sig! /Jocce
MrJay: Lite billigare.. https://www.amazon.se/dp/B004PUA9GQ/ Ca. 350kr från min tyska leverantör, tyvärr inte runt 50-lappen som du hoppades :rolleyes:
mathor: Tack för alla bra svar. Bästa forumet för man får alltid snabbt och bra svar. Uppskattas
WarHawk: Dock anser jag egentligen att lokala avstängare är ganska onödiga i villor överlag. Det går i princip lika fort att stänga i garaget/källaren vid akut behov och vid service är det också i princip lika enkelt. I lägenheter däremot får det gärna finnas ventiler i överflöd.