H
hus520: Denna kanske https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_560_8540007.pdf
2 svar · 683 läst
AdmirAlisic
AdmirAlisic: Hej. Behöver hjälp med att förstå vad denna är till för och vad en sådan exakt kallas? Tryck mätare? Regulator? Kan man justera flödet via den? Vart köper man en ny sådan ? Och kan ta bort den helt och ha ett rakt rör istället? Det nämligen så att det läcker lite ur gängan till vänster. Se bild med röd markering. Tackar på förhand. [bild] [bild] [bild]
0 svar · 739 läst
·
J
JanIslund: Hej, Undrar om någon har drifterfarenhet av alternativet till avsyrningsfilter sk ph-förhöjare för att höja PH genom tillsats av alkalilösning styrt av vattenmätare? Har kombination av lågt PH (efter humusfilter) samt hög hårdhet (13). Vill inte höja hårdheten ytterligare. Därav funderingarna på sådan lösning. Alla inspel mottages tacksamt.
0 svar · 843 läst
V
Valtraa92: [citat] Kopplar på en sakt till, Jag hade rörläggarna att sänka stosen 1meter ner för jag ändrade marknivån på tomten. sen en dag fyllde jag på luft i hydroforen , jag hade släppt ner vattennivån lite långt. sen när jag startade pumpen kom det ganska mycket flagor från pemslang ut i kranarna.Rörläggaren säger att det kanske ramlade ner i borrhålet när han kapade slangen, men
6 svar · 1,1k läst
Krilleman
Krilleman: Var låsmuttern saknad vid visningen för fastigheten så kan man inte kräva en ny heller. Men det låter inte som någon kärnfysik på något sätt. Vilket brunnslock är det du har? Släng upp en bild så kanske någon känner igen modellen! Jag skulle gissa på något vanligt, tex M16/M20 mutter. Jag bytte aldrig brunnslock från betong, trots avfallsbolagets krav/hot när det var i "ropet"
4 svar · 841 läst
E
EmelieW: Hejsan, Vi bor i ett område där det kommunala vattnet är väldigt rikt på kalk. Jag undrar därför om ni har något bra tips på avhärdare? Finns ju många märken men vilken är bäst att välja? Har bland annat tittat på Calidus, MNV, DEBE. Någon som har erfarenhet av dessa eller kan rekommendera något annat?
0 svar · 970 läst
D
Derbyboy: Löser man på den röda dekalen så ska det ju finnas en säkerhetsventil. Frågan är va den är om det nu någon gång funnits en sådan.
47 svar · 2,7k läst
·
F
Frasse10: Vad är rekommenderade mått för de olika genomföringarna i platta på mark? wc/dusch/bad 110mm Tvättställ/vask 75mm
0 svar · 415 läst
K
Kallebo: Det är ofta rätt bra sug i avloppsledningarna så har du inget annat på stammen så bör du ha avluftning för att inte få problem med uttorkning i vattenlåset..
15 svar · 1,6k läst
·
M
Metkal: [citat] Tack för informationen det är noterat. inte flyttat in än utan huset ska renoveras. Jag bor i husvagn på gården när jag är där. Steg 1 vatten. Elen är något jag planerat in efter det dvs elektriker. 3 kammarbrunn för normalstor familj stöms vid behov. Ytterligare ett badrum med eget vatten/avlopp ska till senare. Tak läggas om golv bytas osv osv har massa planerat och styckat
33 svar · 4,2k läst
·
tensiden
tensiden: Jag ska fixa lite trädgårdsvatten och tänker mig en stolpe med tappkran och av estetiska skäl dra pemslang eller rör invändigt. Tanken är modellen ihålig stolpe byggd av fyra brädbitar och så någon stolphatt på toppen. Jag tänker typ följande modell på kran [bild] Men om själva kragen till vänster skall sitta mot brädan, får jag då plats att gänga på någonting så att jag
0 svar · 691 läst
·
D
Derbyboy: Eftersom det är på landet och vvb ska stå ute kommer jag inte köra den hela tiden utan bara när vi ska duscha. Men jag tror jag kommit på en bra övergripande lösning. Duschsystemet kopplas på utkastaren, med en kulventil ser jag till att vvb fylls först. Det innebär att vvb kommer fyllas med vatten som legat i ledningarna fram till utkastaren. När vvb värmt upp vattnet så vrider jag
30 svar · 5,7k läst
·
HiddenDingo
HiddenDingo: Sant, tänkte själv att man kanske skulle vilja täppa till bättre för att förbättra isoleringen (om än väldigt lite). Funderade på fogskum, skära bort överflödet sedan försegla med plasten + lite lämplig tejp.
2 svar · 2,1k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Eget V/A Känslan är att det troligen är stuprören som inte leder bort vattnet tillräckligt långt från huset. Har gjort nu så att det rinner iväg längre bort. Själva röret är säkerligen en inspektionsbrunn av något slag. Frågan är vad man kan inspektera? Ska luska vidare under dagen. Tack
6 svar · 1,2k läst
·
ådal
ådal: Hur ser golvbrunnen ut annars? Det finns golvbrunnsfilter som man kan använda under golvbrunnssilen. Men det kräver ju att röret från badkaret avslutas lite högre upp än vanligt. Men det kanske kan fungera! https://www.mediamarkt.se/sv/product/_r%C3%B6rets-golvbrunnsfilter-2-pack-1083474.html
1 svar · 950 läst
S
Srixon: Enligt inslag i TV sändning så är grodorna inne i en fastighet med typ 22mm rör sedan fastnar de
1 svar · 1,9k läst
A
Avemo: Hur länge stenkistan håller beror väl ytterst på hur mycket stekflott, bearnaisesås och ketchup man spolar ner i den. Om det sker via diskmaskin lär inte påverka. Stenkistor kan fungera länge. Men det är ju av en orsak som man börjat använda slamavskiljare.
2 svar · 1,8k läst
Fairlane
Fairlane: Vet inte. Kolla på reservdelar till det märke/modell du köpt.
6 svar · 1,5k läst
·
prototypen
prototypen: Med en (kul)ventil i ledningens lågpunkt kan du dränera ledningen. Om du börjar med lite tokspolning så är det rent vatten du släpper ut. Sedan måste du tömma pump och toastol. Protte
1 svar · 663 läst
Dan1891
Dan1891: Istället för att försöka få upp skruven och paja hela brunnen och vattenlås, försök köra ner en lagom styv ståltråd och joxa runt med. Så kanske stoppet släpper.
6 svar · 2,1k läst
·
Duckface21
Duckface21: [citat] oki får ta en titt då jag orkar tömma den
6 svar · 1,1k läst
G
Galten: De har öppnat en vattenpost längre upp på gatan så jag hämtade vatten där, det smakar väldigt mycket bättre än det jag haft i kranarna sista halvåret.. Kan ju vara mina rör som pajar kvaliteten också Rören i gatan är från 30-talet och så även i mitt hus
6 svar · 926 läst
Moeoe
Moeoe: Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig att välja rätt ”lösning” för hur jag bäst blir kvitt att vatten läcker under tröskeln pga stopp i golvbrunnen. Jag reserverar mig för ev. felbedömningarna. Bifogar bilder för att det ska vara lättare se. Värt att nämna är att hålet i brunnen pekar in mot huset. Har kört med en rensvajer men upplever att det tar stopp, kanske beror på att
0 svar · 782 läst
·
L
Linnéa49: [citat] Tyvärr är det nog så, det är både är sättning och fel lutning på ledningen. Går det att kompensera med en vacuumventil ute vid servisen? Kan andra husägare få problem om man sätter in en back- eller vacuumventil?
4 svar · 896 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Om dom är nedgrävda tror jag inte du behöver isolera. Även om det inte är helt på frostfritt djup brukar det klara sig. Jag hade ett par meter i min förrs stuga i dalarna som hängde under huset (oisolerat) det frös en gång på 12 år, då pga dropp som långsamt isade igen precis under huset när det var -25 ute. Det räckte dock med att dra på varmvattned så tinade proppen
4 svar · 1,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Skillnaden mellan 188 18 45 och 188 18 47 verkar vara att 47 har en inbyggd avstängning. Och jag tror att du ska ha en av dessa två, välj med eller utan avstängning.
6 svar · 2,0k läst
G
GVR4: Konan som klämringen tätar emot kan vara sprucken. Misstänker att det kan bli så om man drar åt för hårt.
8 svar · 1,3k läst
·
blackarrow
blackarrow: Varför inte göra en stor "svanböj(?)" runt det andra röret. Röret till toan behöver väl inte vara lika grovt så det borde inte vara några problem att böja röret lagom. Vinkla ut kopplingen som för en s-böj. Helt rör genom väggen :p [bild]
16 svar · 3,4k läst
·
useless
useless: Det kommer att lukta.
1 svar · 763 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.