VVS-installationer med expansionskärl, rör, ventiler och pump i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste ha blivit vakuum i hydroforen så den imploderat. Någon som varit med om detta?
Hur undvika det när jag installerar ny?
 
  • Wow
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
En vacuumventil är ju en lösning.
Du har fel på backventilen förutsätter jag. Så det är ju lämpligt att börja med att byta den.
 
Högst troligt fel på bottenventilen (du ser ut att ha en ejektorpump?). Du kan också sätta en extra backventil mellan pump och hydropress.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Högst troligt fel på bottenventilen (du ser ut att ha en ejektorpump?). Du kan också sätta en extra backventil mellan pump och hydropress.
Nej det är en sänkpump. Pumpen på bilden hör till min andra brunn.
Kanske en bra idé. Borde inte sänkpumpen ha en. Kanske den som är trasig…
 
D Daniel 109 skrev:
En vacuumventil är ju en lösning.
Du har fel på backventilen förutsätter jag. Så det är ju lämpligt att börja med att byta den.
Sitter den i sänkpumpen?
 
Det borde den väl göra.
 
Det brukar sitta en backventil direkt på pumpen, har du ingen uppe så är det säkerligen den på pumpen som fallerat.

Flera tillverkare rekommenderar att ha en extra backventil före hydropressen. Funderade en del på orsaken men nu förstår jag varför.

Jäkla otur du haft.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Ja den där varianten har jag aldrig sett!
Men det är klart, en vattenpelare på ett par tiotals meter som släpper och drar vacuum efter sig...

Nån som vet hur en galvad hydrofor klarar sig?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det brukar sitta en backventil direkt på pumpen, har du ingen uppe så är det säkerligen den på pumpen som fallerat.

Flera tillverkare rekommenderar att ha en extra backventil före hydropressen. Funderade en del på orsaken men nu förstår jag varför.

Jäkla otur du haft.
Tack! Ska säkra upp med en backventil.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ja den där varianten har jag aldrig sett!
Men det är klart, en vattenpelare på ett par tiotals meter som släpper och drar vacuum efter sig...

Nån som vet hur en galvad hydrofor klarar sig?
Borde ju klara sig längre, men sen blir det en mycket högre smäll :crysmile:.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ja den där varianten har jag aldrig sett!
Men det är klart, en vattenpelare på ett par tiotals meter som släpper och drar vacuum efter sig...

Nån som vet hur en galvad hydrofor klarar sig?
Händer troöigtvis inget med en vanlig hydrofor. Kärl byggda i princip lika en hydrofor fast klenare materialtjocklek används ibland som vakuum "ackumulator" i en del anläggningar jag sett. Cylindriska formen och kupade gavlar blir ganska robust.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.