Däremot måste du använda planadapter mot ballofixen om den är avsedd för klämringskopplin i den anslutande delen. Annars kommer du skära sönder packningen. Om man är osäker när man kopplar VVS skall man definitivt läsa monteringsanvisning alt rådfråga med en fackman.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tolin80 skrev:
Tack för konstruktivt inlägg, kommer hjälpa många.
Misstänker att du försökte raljera.
Faktum är att det var ett konstruktivt inlägg som kan hjälpa många. Anlitar man en rörmokare som använder gängtejp på klämringskopplingar så är det ett väldigt bra sätt för en lekman att få reda på att det är gjort av en klåpare och att hela installationen behöver ses över. En sådan person ska inte få koppla ett enda rör till innan den gått om utbildningen från början.

T Tolin80 skrev:
Han som gjorde detta vet jag drog åt till guds ände men får ändå följa upp detta för att säkerställa att det håller även framöver.
Förmodligen för att han sabbat kopplingen med tejpen. Man ska inte behöva dra åt en klämringskoppling särskilt hårt alls för att den ska bli tät. Måste man det så har man gjort fel och ska börja om.

Düsseldorff
T Tolin80 skrev:
Tack för konstruktivt inlägg, kommer hjälpa många.
Men vad menar du? Det är ju tejp där det inte ska vara tejp.

J Jonte Karlsson skrev:
Misstänker att du försökte raljera.
Faktum är att det var ett konstruktivt inlägg som kan hjälpa många. Anlitar man en rörmokare som använder gängtejp på klämringskopplingar så är det ett väldigt bra sätt för en lekman att få reda på att det är gjort av en klåpare och att hela installationen behöver ses över. En sådan person ska inte få koppla ett enda rör till innan den gått om utbildningen från början.
Ett konstruktivt inlägg är ett hjälpande och vägledande inlägg. Något som den frågande kan ta till sig på ett positivt sätt för att lösa ett eventuellt problem. Att gängtejp inte är det bästa alternativt är konstaterat av två personer innan hen sa något. Jag sa även själv innan att jag kan behöva följa upp rören för att säkerställa att det är bra. Man behöver inte papegoja om samma sak som tidigare har påtalats, det är inte konstruktivt.

Man folk får väl tolka saker lite som de vill såklart. Jag bad om hjälp och syn på ett bekymmer jag hade, att klanka ner på en konstruktion hjälper ingen ,inte mig och inte de i förbifarten. Detta är lite det som är problemet med detta forum, det är bra svårt för många att bara hjälpa, stötta och hålla sig till frågan. Många har ett stort behov av att vara så jävla duktiga.

Tack för ditt inlägg och din tid iaf.

• Gilla
ådal
  • Laddar…
T Tolin80 skrev:
Man behöver inte papegoja om samma sak som tidigare har påtalats, det är inte konstruktivt.
Fast du har ju klart och tydligt visat att du inte kan ta in vad folk säger. Då är det rimligt med viss upprepning.
Du fortsätter till exempel säga att gängtejp "inte är det bästa alternativet". Och trots att flera sagt det skall inte vara gängtejp så svarar du med "Jag tolkar det som att det viktigaste är att det blir tätt så egentligen är gängtejpen inte dåligt". Nej, DET SKALL INTE. Och om någon använt tejp så är det en klar signal på att personen som gjort det inte har koll och att även annat kan vara fel. Enkelt, konkret och konstruktivt och ett bra tips för alla som i framtiden läser tråden och är i samma situation.

Din raljerande kommentar var för övrigt svar på din uppföljande fråga som du skrev 11.03. Då visar du att du fortfarande inte förstått. 12.30 svarade någon med ytterligare ett förtydligande och två minuter senare kom inlägget som var upprepningen som kränkte dig så fruktansvärt. En stund senare svarar du dessutom igen och visar återigen att du vägrar lyssna på vad folk säger.

Du fiskar efter något som ska bekräfta att din lösning inte är så dålig och när du inte får bekräftande svar så gör du omtolkningar och går helt bananas. Är det det som du menar med "konstruktiva inlägg" som du efterfrågar? Fint av dig att leda genom exempel och använda svordomar mot dom som försöker hjälpa dig.

Jag gillar iaf kommentaren "att klanka ner på en konstruktion hjälper ingen". Jag tolkar det som att vi från och med nu på detta forum endast skriver glädjerop även om vi ser konstruktioner som är helt vansinniga. Allt annat vore ju "att visa sig så jävla duktig".

J Jonte Karlsson skrev:
Fast du har ju klart och tydligt visat att du inte kan ta in vad folk säger. Då är det rimligt med viss upprepning.
Du fortsätter till exempel säga att gängtejp "inte är det bästa alternativet". Och trots att flera sagt det skall inte vara gängtejp så svarar du med "Jag tolkar det som att det viktigaste är att det blir tätt så egentligen är gängtejpen inte dåligt". Nej, DET SKALL INTE. Och om någon använt tejp så är det en klar signal på att personen som gjort det inte har koll och att även annat kan vara fel. Enkelt, konkret och konstruktivt och ett bra tips för alla som i framtiden läser tråden och är i samma situation.

Din raljerande kommentar var för övrigt svar på din uppföljande fråga som du skrev 11.03. Då visar du att du fortfarande inte förstått. 12.30 svarade någon med ytterligare ett förtydligande och två minuter senare kom inlägget som var upprepningen som kränkte dig så fruktansvärt. En stund senare svarar du dessutom igen och visar återigen att du vägrar lyssna på vad folk säger.

Du fiskar efter något som ska bekräfta att din lösning inte är så dålig och när du inte får bekräftande svar så gör du omtolkningar och går helt bananas. Är det det som du menar med "konstruktiva inlägg" som du efterfrågar? Fint av dig att leda genom exempel och använda svordomar mot dom som försöker hjälpa dig.

Jag gillar iaf kommentaren "att klanka ner på en konstruktion hjälper ingen". Jag tolkar det som att vi från och med nu på detta forum endast skriver glädjerop även om vi ser konstruktioner som är helt vansinniga. Allt annat vore ju "att visa sig så jävla duktig".
Det finns bra och dåliga sätt att säga saker på. Även dåliga saker man kan säga på ett bra sätt, många här på forumet verkar ha missat det tyvärr. Man kanske tycker att man hjälper och på vissa sätt som du säger så gör man väl det men det är inte alltid kul för alla att ta in. Om folk väljer att går vidare med sin konstruktion trots given informationen då får de även lära sig hantera konsekvenserna, de behöver man inte få kastat på sig, man läser och man vet samt eventuellt då får leva med det. En dyr sådan för många kanske.

Jag fiskade enbart efter ett svar som kan ge en indikation på hur pass illa det är och jag tolkade det som att det inte är så illa även om det tydligen är fel. Det viktigaste för mig är att det är tätt så jag får tid att lösa det. Det kommer lösa sig i veckan, troligen senast onsdag. Jag har det under uppsikt och det är tätt, inget läckage så jag har lite tid på mig.

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.