Vi behöver byta ett kopparrör (det som går uppåt på bilden). Kopplingen är märkt STACKE. Troligtvis 80tal som inte verkar går att få tag på? Vet någon om det finns något som säljs idag som passar?

• Närbild på en rostig rördel och mutter med ordet "STAC" ingraverat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kungKalas
  • Laddar…
Krilleman
Hur ser installationen ut om du tar en bild över hela kopplingen och rören åt sidorna?

Lägg upp en till bild! (y)

tommib
Det ser ju ut att vara en vanlig gängad rördel där i bildens nederkant. Gå på där istället med en helt ny koppling.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
G
Igentligen ska man alltid använda samma fabrik på klämring som koppling men jag har blandat rätt friskt och aldrig haft några problem så om du vågar kan du lossa Stacke muttern, kolla gärna att klämringens bredd, sväng förbi där man kan köpa lösa klämringar och jämför bredden, mutterns gänga måste nå in ordentligt och inte bottna heller. För bred ny klämring- muttern går inte på/för lite, för smal klämring-muttern bottnar.
Glöm inte stödhylsa om nya röret inte är hårt.
Jag brukar ta lite locherpasta på gängan och på konorna där klämringen möter mutter och koppling men många anser det är fel men så gör jag alla fall och det har funkat bra för mej.

Krilleman
Jag var mest nyfiken på vad gängdelarna (tätade med lin+linolja ser det nästan ut som), är för något och om klämringskopplingen är en vilkel eller T-rör...

Utifrån det så blir det lättare att ge ett korrekt råd! (y)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.