O
oskarsch: Okej, tack så mkt för det! Näeh, räknar inte med värsta trycket. Hur många liter per minut tror du en sån här puttar ut?
2 svar · 1,1k läst
·
foreman
foreman: Kan nog vara därför jag inte fick någon bra förklaring. Det är ju sällan någon talar högt om att man är lat ;) Åtminstone inte när det handlar om en så dyr operation som att borra en brunn.
17 svar · 6,2k läst
·
M
magnu: Nu försår jag mycket bättre!
7 svar · 7,4k läst
·
Schwen92
Schwen92: Hugg på du! Eller ta en multimaskin och såga av, bör ju vara tomt under
1 svar · 1,6k läst
·
ådal
ådal: [citat] Jag tror det enklaste är att behålla vattenlåset och allt och bara fortsätta med avlopps 50 delar, även om vattenlåset inte tillför något. https://www.hornbach.se/shop/Rorboj-avloppsror-DN-50-87/266284/artikel-detaljer.html https://www.hornbach.se/shop/Avloppsror-DN-50-Langd-100-cm/262942/artikel-detaljer.html Kan vara lite bökigt att fortsätta ifrån något mellan vattenlåset
8 svar · 13,6k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Sådär brukar det väl se ut ? Så länge det inte läcker så göre man inte mer vid det, annars får man väl dra åt lite mer med en skiftnyckel (mer än några grader tror jag inte man kan dock - definitivt inte så att gängorna "försvinner"!)....jag vore mer orolig om någon skulle börja hålla på och kapa i gängorna...
1 svar · 2,3k läst
·
B
BSOD: Skulle gissa att ventilen från kommunen avslutas med gänga. Du borde sätta en övergång i form av en prk koppling typ denna:
11 svar · 4,8k läst
·
F
FC_Bygg: [citat]
26 svar · 7,7k läst
·
F
26 svar · 7,7k läst
·
mexitegel
mexitegel: Bockverktyg underlättar om du ska få liten bockradie. Frågan är bara om du kommer åt?
6 svar · 963 läst
·
D
Daniel101: Tack för alla svar! Fantastisk forum detta!
18 svar · 4,2k läst
·
T
topmount: [citat] Ja en trevägs ventil vore fint så du kan släppa in luft vid tömning.
9 svar · 1,6k läst
·
O
OdlarNicke: [citat] Tack för tips. Jag uppfattar det som att pumpen kan stå på land och suga upp vatten med ena slangen och trycka ut vatten .. ca 12liter/min med andra slangen, och att den även klarar saltvatten/poolvatten. Lite osäker på vilken kraftkälla som krävs..? Om man kan köpa någon adapter för att koppla in till vanligt vägguttag..? Jag hittade även en annan pump som fått högre betyg
4 svar · 1,1k läst
Nicham90
Nicham90: Då jag inte sett en sådan blandare förut så har jag provat det jag tänkte på , men det funkar nu när vattnet är på tack för svar
8 svar · 1,6k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Kolla in Aquatron om det kan vara till någon hjälp. Aquatron separerar 1 å 2.
2 svar · 736 läst
A
Alex Meyer: Hej! Jag ser mig själv som rätt händig, och har heller oftast inga problem att få ihop även VVS. Mitt problem är att jag har dålig koll på materialet. Jag har en väggbricka i tvättstugan som just nu enbart har en ballofix på kallvattnet för att sedan gå till tvättmaskinen. Nu vill jag koppla en blandare på denna, och tanken är att dra tvättmaskinens vatten på
0 svar · 536 läst
·
I
Inodlog: [citat] Ok tack, misstänkte det. Då avvaktar jag nog och skaffar cr5-15. Jag är medveten om att dränkbar generellt är bättre men det blir mycket annat som ska ändras då och det är en kostnad jag inte vill ta nu.
5 svar · 2,6k läst
·
yonna
yonna: Själva kranen funkar vid frost - jag kopplar också bort slangen på vintern. Under gräsmattan är det ursprungligen sand/sten men marken ligger mest i skugga och det är svag lutning upp mot grannen där jag tidigare anlagt stödmur. Det blev akut just nu då mitt badrum totalrenoveras under ca 5 veckor och jag behöver duscha... ;) Jag är försiktig så nu står jag i en balja!
2 svar · 2,4k läst
F
fixaochtrixa: Jag har pratat med förra ägaren och han bodde i huset i 12 år utan att använda den. Grannen menar att de finns en kran i hans badrum men jag hittar inte den i vårat.
2 svar · 1,4k läst
·
O
Odi et Amo: Verkar som att vi lyckats spola bort något. Kommer köra några hinkar till imorgon men tycker inte att nivån rört sig under kvällen.
4 svar · 13,6k läst
·
D
Daniel 109: Det är ju det normala på äldre hus.
7 svar · 5,5k läst
·
P
Pelle8787: [citat] Vi har plintgrund så jag är orolig att den ev fryser om vi någon gång bestämmer oss för att använda huset på vintern. Annars hade vi gärna haft den där.
2 svar · 3,3k läst
·
E
Emilia1: STORT TACK för hjälpen!! Då var det precis som vi trodde, att det bara är utkastaren vi måste byta. Skön känsla att ha rätt för en gångs skull. Tack alla Ni som svarat!
5 svar · 2,7k läst
·
D
Derbyboy: Någon input måste det väl gå att få? Är 5 micron onödigt?
1 svar · 1,7k läst
·
A
Arororo: [citat] Det är redan byggt. Det är en vanlig platta och isolering. Inget avlopp eller ränna för vatten att försvinna. Stuprören går ner i marken till dagvattnet. Det enda jag inte tycker om är just att ha vattenutkastaren i garaget. Vattnet har ingenstans att försvinna och det rinner vatten varje gång man stänger av.
2 svar · 1,8k läst
M
Missionshuset Roslagen: [citat] Absolut. Men även om den är fullt öppen så är det dåligt flöde.
2 svar · 2,3k läst
·
B
BSOD: Kranen för att tappa ur bör placeras lågt och med fallande rör (undvik lokala lågpunkter där vatten lägger sig), så gravitationen tömmer ut systemet på vattnet. Om det inte går kan man överväga att koppla på en adapter för att blåsa ur vattnet med kompressor innan vintern kommer, så det inte fryser sönder.
3 svar · 1,9k läst
·
M
Mekplatsen: Finns det någon typ av stegmuff/förminskning mellan stuprör 87mm till markrör (58mm invändigt)? Är på en kolonistuga, så inga "normala" storlekar. [bild]
0 svar · 1,0k läst
·
useless
useless: Som sagt var, finns det plats så är det bättre och enklare med en vanlig liten beredare. Då får du varmt vatten direkt och slipper byta kran och dra fram extra kraftig elmatning.
15 svar · 6,4k läst
·
H
hus520: Denna kanske https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_560_8540007.pdf
2 svar · 683 läst
AdmirAlisic
AdmirAlisic: Hej. Behöver hjälp med att förstå vad denna är till för och vad en sådan exakt kallas? Tryck mätare? Regulator? Kan man justera flödet via den? Vart köper man en ny sådan ? Och kan ta bort den helt och ha ett rakt rör istället? Det nämligen så att det läcker lite ur gängan till vänster. Se bild med röd markering. Tackar på förhand. [bild] [bild] [bild]
0 svar · 739 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.