14 866 läst ·
57 svar
15k läst
57 svar
Måste varmvattenberedare ha eget avlopp/brunn för kondensvatten?
Märkligt måste jag säga, då undrar man ju om säkerhetsventilen verkligen fungerar i dessa beredare.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Men alltså, frågan är ju om vattnet expanderar lika mycket som man föreställer sig? Det värms ju inte till kokpunkt direkt ? Allt kanske ändå är fullt hanterbart i den volym beredaren har? Säkerhetsventilen sitter väl där för att skydda vid ev kokning antar jag? Inte för att vara del i ett normalt expansionssystem,
Ja, då är det väl olika på olika tillverkare i såfall. På den 300L Nibe jag har står det att det ska läcka en del vatten från säkerhetsventilen, utan att motionera den.S Stefan1972 skrev:Men alltså, frågan är ju om vattnet expanderar lika mycket som man föreställer sig? Det värms ju inte till kokpunkt direkt ? Allt kanske ändå är fullt hanterbart i den volym beredaren har? Säkerhetsventilen sitter väl där för att skydda vid ev kokning antar jag? Inte för att vara del i ett normalt expansionssystem,
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Du ska köpa en sådan spilltratt:pokasd skrev:

som du monterar vertikalt på väggen, under det aktuella röret ("Skvallerrör" heter det) från VVB. Därifrån kopplar du enkla vita avloppsrör eller slang till tvättställ eller dusch. Vill du lyxa till det kan du kolla om det finns en diskmaskinsanslutning på avloppsröret under tvättställ, och ansluta där. Det hela är trycklöst så det finns ingen risk för någonting.
Om du vill vara duktig så ska skvallerrörets mynning vara ovanför trattkanten så ser du tydligt när det börja droppa mer än vanligt.
Det beror förmodligen på att det saknas backventil. Beredarinstallationer från förra årtusendet är det nog lite si och så med. Kravet har nog funnits ett tag, iallafall om man har kommunalt vatten, men efterlevanden var kanske inte så bra.S Stefan1972 skrev:
Nuförtiden ingår back- och blandningsventil i beredarens standardarmatur.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
absolut, så kan det ju vara men min fundering kvarstår ju.....expanderar verkligen vattnet så mycket att en normal säkerhetsventil ska öppna normalt sett?useless skrev:
Det beror förmodligen på att det saknas backventil. Beredarinstallationer från förra årtusendet är det nog lite si och så med. Kravet har nog funnits ett tag, iallafall om man har kommunalt vatten, men efterlevanden var kanske inte så bra.
Nuförtiden ingår back- och blandningsventil i beredarens standardarmatur.
Läser du inte vad man skriver?S Stefan1972 skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Ja.S Stefan1972 skrev:
Vatten kan ju inte komprimeras så lätt så trycket stiger helt vansinnigt snabbt. Skillnaden i ”vattenmängd” mellan 4, 9 och 100bar är väldigt liten.
Redigerat:
Enligt dagens standard är inte ett kärl för uppsamling ok.
https://www.vvsforum.se/2018/03/missade-golvbrunn-till-varmvattenberedare/
En kollega fick anmärkning på att brunn saknades vid en husbesiktning. Förslag till åtgärd var att borra hål i bottenplattan och trycka ner en slang i makadamen.
/Höghus
https://www.vvsforum.se/2018/03/missade-golvbrunn-till-varmvattenberedare/
En kollega fick anmärkning på att brunn saknades vid en husbesiktning. Förslag till åtgärd var att borra hål i bottenplattan och trycka ner en slang i makadamen.
/Höghus
Om man tar den lösningen, så ska man verkligen veta vad man gör. Vilka mängder det kan röra sig om och exakt hur det ser ut under och hur makadam ligger. Jag känner till ett helt småhusområde från 70-talet, där man gjort just så för kondensvattnet i en FTX. Slutade med stämningar, advokater och slutligen delvis omlagda och ventilerade golv och även en hel del omdragningar av rören!Höghus skrev:
Absolut är det så.HasseTeknik skrev:
Om man tar den lösningen, så ska man verkligen veta vad man gör. Vilka mängder det kan röra sig om och exakt hur det ser ut under och hur makadam ligger. Jag känner till ett helt småhusområde från 70-talet, där man gjort just så för kondensvattnet i en FTX. Slutade med stämningar, advokater och slutligen delvis omlagda och ventilerade golv och även en hel del omdragningar av rören!
Jag vet inte hur kollegan löste det eller om han fortsatte med hinken.
/Höghus
Vatten är jobbigt att räkna på eftersom dess densitet är temperaturberoende. 300liter vatten från 20 till 80 grader är flera liter större volym.S Stefan1972 skrev:
Klicka här för att svara