Hejsan

Bifogar bild av problemet först.
Installation av rör och flexibla slanganslutningar under handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ni ser är anslutningsslangar från en blandare från ikea. Problemet är att det inte kommer bli en trygg och bra anslutning mot "ballofixen". Det blir en för snäv böj. Om man utgår från just ventilen, hur hade ni löst det? Det som sitter efter ventilen är en förminskning ner till anslutningsslangen.

Kan/får man förlänga slangarna genom att skarva på en ny? Tyvärr är den kortaste jag har hittat 30cm, tråkigt lång i detta läge.

EDIT: Det som kanske inte är jättetydligt i bild är att slangarna ligger närmare i bild än vad rören gör då slangarna går på insidan av ett bänkskåp och rören bakom. Skiljer kanske en 3-4 cm.

Tack på förhand.

Redigerat:
ådal ådal skrev:
En vinkel?
[länk]
Hejsan

Tack för svar.
Jo jag har funderat på det med men då skulle den nedre vinkeln peka utanför den övre (då rören går lika långt ut) och det kändes lite svårmonterat då jag behöver böja ut rören så mycket?

Lättast är ju att sätta vinkel på den översta och vinkel med 7cm rör på den undre. Har du dragit rören själv eller vad har du för rörläggare? Ser ut som gängtape på klämtingskopplingen. Röranslutningar med klämtingskoppling och synlig gängtape, monterade på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S sixten88 skrev:
Lättast är ju att sätta vinkel på den översta och vinkel med 7cm rör på den undre. Har du dragit rören själv eller vad har du för rörläggare? Ser ut som gängtape på klämtingskopplingen. [bild]
Hejsan

Tack för svar.
Undviker helst mer rör om möjligt.
Det är gängtejp men inte på klämringen.

T Tolin80 skrev:
Hejsan

Tack för svar.
Undviker helst mer rör om möjligt.
Det är gängtejp men inte på klämringen.
Där ska inte vara någon gängtejp över huvud taget!

Där ska inte vara någon tejp det skall vara gänga mot gänga.

Det går även att köpa längre slangar att skarva på med en nippel.

Immobil Immobil skrev:
Där ska inte vara någon gängtejp över huvud taget!
Tack för informationen, tar den vidare.

S sixten88 skrev:
Där ska inte vara någon tejp det skall vara gänga mot gänga.

Det går även att köpa längre slangar att skarva på med en nippel.
Det va det jag funderade över, om man bör förlänga med en till slang?
Denna hade nämligen löst mina problem då.
https://www.bauhaus.se/anslutningsslang-rak-g10-x-rak-g10-10-cm

Den borde funka. Kolla bara så gängan stämmer

• Gilla
Tolin80
  • Laddar…
Tack för era svar.

En följdfråga på befintliga rör.
Rören är trycksatta sen en vecka tillbaka, inget läckage av något slag har påträffats.

Vad är konsekvenserna av gängtejp på en uppbar tät koppling som den är idag? Det är nämligen flera kopplingar som inte syns i bild har är även de täta utan läckage fast har gängtejp. Är det mer att gängtejp är onödigt mer är dåligt?

Är det bara på klämkopplingar det inte behövs gängtejp, tänker på skarven med flexslangarna hur de skaaä kopplas?

Tack på förhand

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Där det är en klämringskoppling ska det inte vara någon gängtejp som några redan har skrivit. I en del monteringsanvisningar står det att man ska dra åt kopplingen först med handkraft, därefter t.ex. 1 & 1/4 varv med verktyg. Lägger man på gängtejp så har man inte den referensen kvar, då gängtejpen sätter ut ett motstånd och själva åtdragningen kanske börjar tidigare än vad som är tänkt.. Det blir tätt mellan kopplingen/klämringen/röret, vattnet ska inte ta sig till gängorna så gängtejpen där blir överflödig.

Muttrar med packning så kläms packningen ihop mellan 2 ytor, alltså mellan muttern och kopplingens ända. Det är där det tätas, så att täta gängorna mellan muttern och kopplingen tillför ingenting.

Gängtejp ska användas när det bara är gänga mot gänga som ska tätas. Så ifall det finns en klämring eller packning ska det inte användas gängtejp.

• Gilla
Tolin80
  • Laddar…
Gängtapen signalerar tydligt att den som skruvade inte vet vad den håller på med.

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Där det är en klämringskoppling ska det inte vara någon gängtejp som några redan har skrivit. I en del monteringsanvisningar står det att man ska dra åt kopplingen först med handkraft, därefter t.ex. 1 & 1/4 varv med verktyg. Lägger man på gängtejp så har man inte den referensen kvar, då gängtejpen sätter ut ett motstånd och själva åtdragningen kanske börjar tidigare än vad som är tänkt.. Det blir tätt mellan kopplingen/klämringen/röret, vattnet ska inte ta sig till gängorna så gängtejpen där blir överflödig.

Muttrar med packning så kläms packningen ihop mellan 2 ytor, alltså mellan muttern och kopplingens ända. Det är där det tätas, så att täta gängorna mellan muttern och kopplingen tillför ingenting.

Gängtejp ska användas när det bara är gänga mot gänga som ska tätas. Så ifall det finns en klämring eller packning ska det inte användas gängtejp.
Tack för svar

Jag tolkar det som att det viktigaste är att det blir tätt så egentligen är gängtejpen inte dåligt under förutsättningarna att det faktiskt blir just tätt, vilket det är iaf nu. Däremot så behövs den inte och det kan göra att syftet med klämringen runt röret inte fullt ut fyller sin funktion.

Han som gjorde detta vet jag drog åt till guds ände men får ändå följa upp detta för att säkerställa att det håller även framöver.

Så överallt där det inte finns en tätningsfunktion så måste gängtejp ( eller liknande produkt ) användas gäng mot gänga för att säkerställa att det blir tätt t.ex för att montera som på bilden en ny slang mot ventilen samt mot den existerande slangen från blandaren (förlängningen)?

Tack på förhand.

• Gilla
ådal
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gängtapen signalerar tydligt att den som skruvade inte vet vad den håller på med.
Tack för konstruktivt inlägg, kommer hjälpa många.

T Tolin80 skrev:
Tack för svar

Jag tolkar det som att det viktigaste är att det blir tätt så egentligen är gängtejpen inte dåligt under förutsättningarna att det faktiskt blir just tätt, vilket det är iaf nu. Däremot så behövs den inte och det kan göra att syftet med klämringen runt röret inte fullt ut fyller sin funktion.

Han som gjorde detta vet jag drog åt till guds ände men får ändå följa upp detta för att säkerställa att det håller även framöver.

Så överallt där det inte finns en tätningsfunktion så måste gängtejp ( eller liknande produkt ) användas gäng mot gänga för att säkerställa att det blir tätt t.ex för att montera som på bilden en ny slang mot ventilen samt mot den existerande slangen från blandaren (förlängningen)?

Tack på förhand.
Blandarens muttrar ska ha packningar. Förlängningsslangarna kommer också med packningar, så ingen gängtejp där.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.