Håller på och flytta avlopp i köket och har tänkt mig göra ny dragning med 75 mm-rör i källartaket för att sedan ansluta till det befintliga gjutjärnsröret som går ner i plattan. Diametern har jag mätt till dryga 70 mm i ytterdiameter. Hur ansluter jag 75 mm till 70? Fernco-koppling eller finns det någon annat sätt? Är det ”bara” att kapa gjutjärnsröret? tänkte mig en renslucka också. Något annat jag bör tänka på?

Vertikalt gjutjärnsavloppsrör som möter betonggolv och kopplas till PVC-rör med koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutjärnsröret kommer bytas ”någon gång” i en inte alltför avlägsen framtid och då kommer jag gå ner i golvet under nya köksavloppet i stället.

Bästa svaret

Jag tror en gummikoppling PURUS 3106988 är enklaste sättet, kostar kanske 200kr

J joob skrev:
Tack för svar båda.
Purusvarianten som @fribygg nämnde liknar vad jag själv tittat på [länk] kankse skulle funka?

gumminippeln kunde jag inte hitta i rätt dimension (75mm in). Om man däremot körde 50 mm rör till 70 mm gjutjärn kanske den kunde funka.
Den du har kikat på är säkert bra(lite dyr?) , jag har funderat på Biltemas variant under tiden man renoverar 40tals hus med gjutjärnsrör men de finns ju inte till 3 tum.

Sittställning
F fribygg skrev:
Jag tror en gummikoppling PURUS 3106988 är enklaste sättet, kostar kanske 200kr
Tror vi har samma förutsättningar som du och använder dem jag länka, gummi e ju gummi så det rätt medgörligt

Sittställning Forlowt skrev:
Tror vi har samma förutsättningar som du och använder dem jag länka, gummi e ju gummi så det rätt medgörligt
Tillfälligt innan jag hugger upp källargolvet kan jag tänka mig Biltema kvalité för provisorisk skarv men det är ju inget jag skulle gjuta in eller gräva ner.

Lite återkoppling:
Körde på puruskopplingen tillslut. Fick hem den efter lite leveranstid för knappt 200kr inkl frakt så det var bra pris jämfört med andra alternativ. Verkar göra sitt jobb och håller förhoppningsvis tillräckligt tätt tills det blir dags att bila upp källargolvet. Men det är en annan historia.

Tack för tipsen i tråden!

• Grå puruskoppling monterad på gammalt avloppsrör längs en sliten vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.