Hej! Jag har en varmvattenberedare Metro av äldremodell. Nu har det börjar droppa betydligt mer än innan från säkerhetsventilen. Undrar om det är normalt eller var som kan vara felet. Ingenting är ändrat när det gäller vattenledningarna.

Inte helt ovanligt att de börjar läcka med tiden.

Har du provat att vrida på den och släppa ut lite vatten och se om det blir bättre? Men mest troligt är det dax att byta ut säkerhetsventilen.

mexitegel mexitegel skrev:
Har du provat att vrida på den och släppa ut lite vatten och se om det blir bättre? Men mest troligt är det dax att byta ut säkerhetsventilen.
Jag har provat att spola varmvatten i kranen bara.

Alla säkerhetsventiler ska öppnas och spolas med jämna mellanrum. Gör man inte det så börjar de oftast smygläcka där vattnet till slut finner en väg. Då får man oftast byta den.

Den ha inte öppnats och spolats på de 10 år jag har haft stugan så jag antar att jag får ringa rörmokaren

Du kan ju prova att vrida på vredet och se om det hjälper.

• Gilla
Hjärtis
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan ju prova att vrida på vredet och se om det hjälper.
Menar du att jag skall öppna ventilen(mera)? Och vattnet skall vara på? Så att ventilen blir spolad?

Ja, det kan ju ha fastnat något litet skräp när den har öppnat lite, så att spola lite extra kan lösa problemet.

• Gilla
Hjärtis och 1 till
  • Laddar…
H Hjärtis skrev:
Hej! Jag har en varmvattenberedare Metro av äldremodell. Nu har det börjar droppa betydligt mer än innan från säkerhetsventilen. Undrar om det är normalt eller var som kan vara felet. Ingenting är ändrat när det gäller vattenledningarna.
Tack för goda råd. Jag vred lite på ventilen och spolade lite och det verkar ha blivit som det var tidigare med lite droppande ibland

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.