Vatten & Avlopp
blackarrow: Varför inte göra en stor "svanböj(?)" runt det andra röret. Röret till toan behöver väl inte vara lika grovt så det borde inte vara några problem att böja röret lagom. Vinkla ut kopplingen som för en s-böj. Helt rör genom väggen :p [bild]
stugan_i_skogen: [citat] Det är M26 för CC160, och nånting annat för CC150. Gå på CC måttet så blir även anslutningarna rätt
cappa: Nu tror jag jag har fattat. Borde bli: Klämring rak övergång 35x32r. Ersätta Klämring och mutter med Klämhylsa och mutter, Dy32 x 2,8-3,0 för att ansluta PEX Muff 32x25 Klämring rak övergång 28x25r
linnnordstrom: Hej. Behöver hjälp med att köpa till kit (om det ens finns) så att jag kan blåsa avloppsrör med högtryckstvätten som vi har. vad passar och var kan man köpa?
Vandersson93: Hej! Jag och min familj har köpt en fastighet med eget vatten (djupborrad brunn) där ett kombifilter järn&mangan står installerat. Jag har försökt söka och hitta info gällande just detta filter som är köpt från svenskt vattenlaboratorium men hittar inget bra där jag enkelt kan förstå funktion samt skötsel. Hur funkar enheten (460 TC)? Hur sköter jag backspolning, påfyllnad av
Scrangle: Hej, Jag har en badrumsblandare av märket Grohe med infraröd sensor. Efter att ha kopplat ur strömmen och dragit åt kopplingar och packningar så spolar kranen inte längre något vatten efter att jag återanslutit den. Strömmen verkar dock fungera eftersom sensorn reagerar och lyser rött vid beröring. Någon som vet om jag behöver göra något speciellt för att ”återaktivera”
Tomasharrysson: Just nu har jag inte någon grävmaskin, är det ens möjligt att gräva en pumpgrop för hand? Kommer ju troligtvis upp vatten när jag gräver den, så blir det samma problem där:thinking: Men smart de med att lägga singel(y)
lordi: Bra att det löste sig. En annan sak som kan krångla är att tätytan ibland är väldigt liten på en del anslutningar, så att packningen antingen skärs sönder eller kränger om man drar för hårt. Lagom åtdragningsmoment är bäst :) Många av de här plastrördelarna är tyvärr rätt "lågbudget" idag.
Katarina Å B: [citat] Det funkar bättre nu Tack!
Josth: NIBE har skrivit ett kort dokument om hur man ska tänka när det gäller korrosionsskydd: https://proffs.nibe.se/Documents/nibe_se/vattenkvalitet_korrosionskydd.pdf Behövs en vattenanalys av vattnet från den egna brunnen då det kan skilja mycket från plats till plats.
På Fritiden: Lösningen på 28 mm övergången blev efter konsultation med fackmän att använda 28 mm t-koppling för kopparrör med en bit 22 mm kopparrör som stödhylsa inne i PEL-slangen. Sen en stump 28 mm kopparör och klämringskoppling och övergång till dimension som passar 25 mm PEM. Mycket rör blev det :crysmile: Själva PEM-slangen gick jag ner i flexröret med nöd och näppe. Filade lite för
BSOD: Om du har fjärrvärme så värms ju kallvatten upp av fjärrvärmevärmeväxlaren. Stänger du av kalkvattnet så får ju värmeväxlaren inget kallvatten, och ut kommer då heller inget varmvatten från den. Jag tror inte du har fjärrvärme och en elpanna som är i drift, det låter väldigt dumt.
sunqan: Kan lika gärna vara packningen för patronen som sitter på trekvart. Vi har en 100 liters nibe eminent från 2002 (utan offeranod). Den började läcka för några år sen, läckan uppstod när vi badat i bubbelbadet inne. Vvsarn pratade med alla, inklusuve nibe och alla sa att tanken mest troligt spruckit. Han tog hem en ny packning och när vi tog loss patronen visade sig två saker - den
ClasseClas: För egen del med plintgrund och inkommande vatten från borrad brunn så använder vi värmekabel i PEMröret. Givetvis är röret isolerat i plintgrunden mellan mark och trossbotten.
starcraft12: Hej. Jag bytte insatsen på en urgammal Mora temp igår. Insatsen köpte jag på Tradera. Det verkar vara en oanvänd men gammal insatspaket. Det jag undrar är om det är dåligt att använda en gammal sådan (ser ut att vara mer än 15 år gammal)? Jag torkade av det gamla silikonfettet och applicerade glidex. "Problemet" jag har nu är att blandarhandtaget går för lätt. Ska man ta bort
Claes Sörmland: [citat] See nu att alternativ 1 kräver 7,5 m rördragning, även vad gäller avloppet vad jag förstår. Det ger ju typ 7,5 cm stigning av rören. I en trossbotten så kan det vara ett problem. Ofta drar man ju köksavlopp bakom skåp och eftersom avloppet ska betjäna ett diskho så brukar ju då stigningen inte spela så stor roll. Så jag håller med.
Fredsi: Hej Vi har nästan inget tryck i kranarna i hela huset. Kopplar jag bort vattenreningen (Akdolit) är det fullt tryck i alla kranar. Vattnet går vad jag förstår inte genom vattenreningen som den ska. Sitter en timer i anknytning till vattenreningstanken där vi har Akdolit. Hur vet jag att den funkar? Behövs den? Bifogar bilder. Stort tack! Mvh Fredrik
Claes Sörmland: Kapa och köp betäckningar i gjutjärn till dem. Googla så hittar du produkterna.
dreamie007: Löste det tillslut då jag insåg att jag kunde vrida hela termostaten fram och tillbaks och då kom den ut tillslut.
jonko: [citat] Vill du vara riktigt säker sätter du in en Wisetrap men det är långt ifrån gratis, varken installation eller abbonemang/service.
Kristian_nord: Hei. Jeg har ett vannhull ca 250 meter fra der jeg skal ha pumpen og høyde forskjell er ca 3 meter. Hvilket ringpump anbefaller ni eller bör jag kjöpe noe annet? Mvh Kristian
Alex husbyggare: [citat] Helt ärligt tror jag inte du behöver bry dig, jag har lagt båda delar och då till oljeavskiljare. Inga problem
tergo: använd en 12-10 kulventil som mellankoppling edit jag missade att det redan föreslagits
Karrock: Den länkade kopplingen går in i hålet för en 32-tryckskruv, och har med en egen 25-tryckskruv, så du monterar den i ena änden av en prk 404 i strl 32 för att få 90 grader vinkel med 25 och 32. Annars som rak finns en med 25 i ena änden och 32 i andra.
molnsson: Tack så mycket tommib och cpalm för svar!