Vatten & Avlopp
Jimbie: [citat] Tackar. Får dra ner o köpa en rensvajer. Är det någon skillnad på dessa olika? Typ den stora eller dessa som verkar ha funnits länge om jag fattar de rätt: https://www.biltema.se/bygg/vvs/avloppsrensare/rensband-proffs-2000034471 Konstaterade klart att det är stopp i sista delen ner iaf. För vi lät det stå typ 1h så det "runnit" undan så gott de går. Sen hällde på vatten i
Utsliten och utdömd: [citat] Stockholm bor vi i, och har ca 10 meter oisolerade avloppsrör under vår attefallare, som står 2 meter upp på stolpar. Huset har egen avluftning och allt är draget av rörmokare. Det fryser inte även om vi har -15 grader i två veckor och konstant negativt i över en månad. Däremot frös det i syrrans torpagrund när de hade en toalett som hela tiden läckte lite vatten. Dessutom
docboy: Har troligast kommit in i ledningen om det har varit ett läckage som de grävt upp och lagat. Är inte ovanligt att det då kommer in sand i ledningen.
Ninjanisse: Hej! Mittt första inlägg då jag oftast mest hittar svaret här i forumet och därför inte haft specifika problem. Nu till min fråga. Jag har upptäckt spricka i vattenlåset när jag rengjorde. Hur illa är det här? Se bild. Kan jag täta med sillokon eller lim eller måste hela badrummet rivas? Ytskiktet är fräscht och det är en 90tals renovering där man använde förhöjningsring
Avemo: [citat] Jag kanske var för säker där. Den hydropress jag tittat närmare på hade luften i blåsan och vattnet utanför. Men jag inser när du säger det att de lika gärna kan fungera omvänt.
Claes Sörmland: [citat] 1. Nej, kopparhalten i vattnet lär inte påverka bakterierna på det sättet. I system med högre kopparhalter så bosätter sig bakterier som har särskilda mekanismer för att hantera kopparn. Det är väl utrett hur det fungerar inom mikrobiologisk forskning. 2. Kopparhalten i ert vatten är hög för hög för konsumtion i det långa loppet: Den ska ned till max 0,2 mg/L, alltså 5X
tommib: Nej, inte särskilt, det motsvarar 53 l/m. Min usla gråa Meec klarar 6 kbm/timme enl spec. Det är så klart under optimala förutsättningar och den lyfter max 6 m (din lyfter 43 m). För att svara på hur det fungerar i praktiken måste man nog titta på pumpdiagram som visar kapacitet vid olika lyfthöjder och slangdimensioner. Frågan är väl vad du behöver. Hur högt behöver du lyfta och
Ringblom: Finns pumpar med kvarn som pumpar till 3 kammarbrunn. Kommer med grävning osv landa på runt 80 tkr.
chali405: Tack för er expertis! :cool: Funderar på om följande lösning ser rätt ut vid installation av dismaskinsavstängare, nuvarande kran har inbyggd men har en vola kv1 och behöver installera en separat avstängare. försökte visa i bilden. Tänker en T-Koppling måste väl fungera? [bild] [bild] [bild] [bild] Charlie
Strip: [citat] Såna där moderna elektroniska pumpstyrningar kanske fungerar bra utan tank?
Jonatan79: Vi har en gammal borrad brunn på ca 55m som tidigare ägare använt innan det blev kommmunalt. Funderar nu på att koppla in en ejektorpump i källaren (satt en liknande där tidigare). Det sticker upp två pem-slangar ur brunnen, en på ca 25mm och en på ca 42mm, hur är tekniken uppbyggd här? Ska man suga ur den större och släppa tillbaka i den mindre grova eller är den mindre en
Johanox1: Jag var på plats och kunde testa så det blev rätt. Men du har rätt, det är https://www.hornbach.se/shop/Nippel-3419-R10-1986918/5109367/artikel-detaljer.html du ska ha.
Jotre: [citat] Kikade lite nyss och jag gör om allt från början:) Har 12mm rör som jag kör en klämringskoppling 12/15 på och drar nytt ut till vattenutkastet. Är nog enklast och snabbast då det sitter jäkligt taskigt till. Antar att jag koppar den vinkeln rätt på befintligt 15mm rör? Eller behövs det något mer däremellan?
Claes Sörmland: https://osk.hultsfred.se/artikel/vatten-och-avloppstaxa-hultsfred/
fredand44: Hej Idag har jag rensat allt, inget fel på vattenlåset från ikea. Problemet visade sig vara att avluftningen inte fungerade. Med tiden hade ett rör som bara hade med avluftningen att göra sakta men säkert slammat igen pga dålig lutning. Konstigt nog hade jag inte sett att en upphängning saknades. Jag rensade hela avloppssystemet med en rensål kopplad till högtryckstvätten. Nu verkar
Jotsat: Kulventilen till vårt sommarvatten i sommarstugan har frusit sönder och ska bytas. Den sitter på en delning till flera sommarstugor. Slangen ut sen är 25mm PEM. Antar att det som sitter nu är 3/4" i båda ändar? Kan ju byta kopplingarna som sitter mot PEM-slangen, men dimensionen mot pumpen måste vara samma. Tycker att det ser ut som någon tätning också. Vad kan jag täta gängorna med
nezze: Byt blandare, går den där sönder hittar du aldrig en ny att sätta dit
Trelleborgbyggaren: [citat] Hej Jag bor i trelleborg det är 50 meter till Östersjön från min fastighet Trelleborg är Sveriges sydligare stad vid Östersjön. Därav extra hög skyddsnivå. Jag måste ha alla tre burkarna i alnarp systemet. Dessutom måste jag ha en damm i slutet som tar hand om det sista nästan renade vattnet. Det ska enligt kommunens regler gå till en bio fosfor fälla. En damm på 4 gånger
Claes Sörmland: Det är svårt att infiltrera 400 L per dygn med stenkista så dimensioneras det för detta så blir den naturliga lösningen infiltration. Eller släppa ut vatten i ett dike eller stendike.
Robin Å: En av mina gummibåsor satt fast med ventilen för luften på andra sidan. Alltså - skruva loss ventilen och sen ska de bara vara att ta ur den
pennybridge: Har haft problem med dåligt flöde i avloppet i min villa byggd 1981 så fick ta hit spolbilen imorse som hittade ett förmodat delat rör med sin kamera (se bild). Jag hittade 2 gamla ritningar av avloppet och behöver lite hjälp att tyda det. Jag gissar att bild 2 är den mer korrekta versionen som jag borde utgå ifrån när jag söker upp var röret ligger nedgrävt. Någon som kan hjälpa
emwgrni: Pumpen skall bort. Ingenrostad.. Har Hydropress, och tryckströmbrytare, köpte CR2 för en rimlig peng. Få ha lite roligt jobb i krypgrunden när vädret ej tillåter utomhus arbete ;-)
Hallandsbyggaren: [citat] Gammalt inlägg men vi har numera kommunalt vatten inkopplat sen 2018. Vaccumtoaletterna är borta sen länge. Kan inte vara gladare :)
Blodpudding: Ja just det. Den gråa manicken som var på toppen hade en flottör under sig..den är nu borta. Bara en plugg i toppen kvar
prototypen: Jag tjatar på med att lägga isolering på slangen och låta markvärmen från jordens inre hålla ledningen frostfri. Nu hade du berg men ska ändå gräva så en liten bit verkar du komma ner och det kan räcka. Protte
Flingan1993: Har ett gammalt vattenfilter som jag undrar om det är rätt inkopplat. Det svarta röret som kommer in på mitten av kopparröret är in och det vita röret som man ser där nere är ut. någon som vet om det är rätt. Känns som att vattnet in kan gå rätt ut i kranen istället för igenom filtret.
HSP: Fullt görbart att byt brunn. Brukar räcka med att bil med en stor bilmaskin typ Hilti TE-1000 eller motsvarande, inget förborrande behövs. Men tänk på att det kan vara krav på oljefälla i golvbrunn i garaget. Ser ut som din gamla är av den typen då den verkar vara djup och har den typen av insats. Tror det heter på oljespärr. tips kolla med kommunen vad som krävs.