Vatten & Avlopp
Krilleman: Ta bort spolknappen och kolla vad som droppar!
genes: [citat] Tjenare! Du har möjligtvis inte kvar pumpen? Jag skulle behöva några reservdelar. Mvh
Orfeous: Tack snälla för all er hjälp! Bra video också.. har i stort sett samma/liknande fel. Tyvärr så finns det ingen vattenavstängning här i lägenheten förutom på elementen och för toan. Så hela huset måste stängas av när någonting relaterat med vattensystemet måste göras. Så jag har bett fastighetsägaren/vaktmästaren att fixa detta. Nu vet jag iaf hur man gör och vilka grejer
PKrau: [citat] Enligt manualen:; [bild] Kondens har jag inte ens tänkt på, så isolering är nog klokt ändå.
Nene: Mycket tacksam för hjälpen. Nu borde jag fixa blandarbytet. Det är Ikeablandaren som byts till Mora som ska ställas på varmvatten till DM.
-MH-: Såg att avloppet är ungefär 7 cm från vägg, men dessutom går det vattenledningar där bakom till duschen. Däremellan rören och avloppet är det bara 2-3cm. Hade tänkt en stol med dold krök, kommer det bli problem då? Det finns ju excentermuff, men hur funkar det på höjden av stolens utlopp, slutar det lite högre från golv nu än vad som syns på bild? Har inte hittat några
xLnT: [citat] 50m är ju vad vi har under plattan bara, hos oss :) Sen är det ytterligare 25m till markbädden.
Yad: [citat] Ja han kopplade bort en av dom för den är lös den i garaget. Fan vilket jävla problem det är detta. Blir inte klok på det här. Tack för dina tips och svar :)
jlarsson1978: [citat] Jo jag har tittat på väldigt många varianter inklusive dessa. Kanske slutar med att jag provar eftersom det verkar jättesvårt att hitta det jag söker.
Cerb: [citat] Min bild är bara ett exempel för TS för att visa vad minsta böjradie för en 90-gradade är.. Min bild tidigare i tråden är hur jag kopplar in alla min raddar. Många helt rakt ner, och en del med ett lätt S för att missa golvbjälkar.
jalmars: [citat] Har inget svar på din fråga, men så länge det är ditt eget hus så är ovanstående skitsnack. Du får byta precis vad du vill.
JDoppingen: Bra! Det kommer ju tak, fasader, markarbeten, trapphus, balkonger, hissar ventilation, värmesystem och allt möjligt som skapar stora underhållsposter efter 30-50 år, oftast tidigare med värme och ventilation. [citat]
Hej alla, har en borrad brunn som vid kraftigt regn tar in ytvatten och missfärgar vattnet. Är det s
Tiina Lai: Tack, då gör jag så
Nisse Hult64: https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/produktgranskning/artiklar/magnetisk-vattenbehandling/
AndersS: [citat] Har inte skrivit hur dagvattnet avslutas bara att det i praktiken inte har någon betydelse om det blir närmare vattendraget. Man gör på lämpligaste sätt utifrån markens beskaffenhet, så enkelt är det;)
jonaserik: Egen brunn och en hydrofon/hydropress kn ge luft i kranarna. kolla in hur det är med luft i dessa. Det ska inte komma in luft i dessa, gör det det så kan pumpen suga in luft, vad för brunn borrad eller grävd
Per-ErikJ: Absolut! Men den (högsta) böjen är redan gjord av tillverkaren på maskinen där slangen går upp till överkant av maskinen först (och är där fastsatt och har en varningsskylt om att man inte får lossa). Efter den "toppen" av slangen vill jag helst bara få ut vattnet ner i vattenlåset utan att jag får nya fickor/dalar med stående vatten i.. Så tänkte att närmsta vägen är bäst,
lbgu: [citat] Det lär inte finnas något i Svea Rikes Lag som reglerar koppling av varmvattenberedare. Som nån skrev innan så sätt en flaska/burk under. Ur en sån här säkerhetsventil ska det väl inte kunna komma särskilt mycket vatten, när vattentrycket går ner så täpper ventilen till igen.
Mikael_L: Jag har VVS-företagens teknikhandbok från 2011, så det är så gammalt regelverk för säker vatten jag kan läsa här (den finns kanske på nätet i modernaste tappning). Men jag fanns samma text där, som det du skrev. Och andra krav för dolda kopplingar samt i köket (för där har man ju sällan vattentätt golv). Så jag tolkar också det som att det är OK att du sätter en sådan
vanne86: [citat] Den pekar ned mot golvet och det är i en tvättstuga. Precis ovanför en golvbrunn . Tror det där blir bra och snyggt.. Blir första kopplingen med lin och pasta så är ju på ett bra ställe att göra sin första. Tack för alla svar. Sen lär jag ha 2 övergångar av nå slag för att tvättmaskins kopplingen ska passa?
Semiproffset: Har för mig att många plaster har ganska låg termisk utvidgning Testa att kyla ner i frysen någon timma och se om metallen lossnar av krympningen. Använd också någon penetrerande olja som WD40 eller liknande för att hjälpa lite. Knacka med en fin mejsel i kanten på "mässingsskruven" eller använd en vänsterborr i rätt dimension som kanske kan hugga fast i mässingen och dra ut den.
Villaägarenr1: [citat] Spelar de dig någon roll egentligen? För vem skulle den inte va godkänd?
Gladamatör2: [citat] inser nu att det självklart är kopparrören ser ju ut som en väldigt bra lösning. Behöver bara hjälp med hur jag kan räta kopparrören som är lite böjda☺️
Christer G.V.: [citat] Köp en blandare med 160 c-c Då behövs inga exentrar och krafs.
BirgitS: Om du vill att fukten ska kunna vandra så ska du förstås inte ha något tätskikt och jag kan då inte se att du behöver det mellan tvättmaskinen och golvbrunnen för om det läcker så det rinner ut på golvet så upptäcks det fort innan betongen är skadad.
My Fritidshus My Temple: [citat] Jag gör så, köper en ny enhet. Tack för alla svar och förslag på andra enheter. Angående vad som hänt så kan jag ju väldigt lite inom området men för mig låter din gissning trolig. Jag antar att det kan bli för kallt för sådana här enheter? Vid ett tillfälle har jag haft en kunnig vän här som kommenterade något kring att enheten skulle stå mer skyddat än vad den har
Hjalpjagharkoptetthus: [citat] En bild ner i hade bara visat barr/jord/kvistar. Har det på ”att-göra-listan”. Blir spännande att se vad som gömmer sig ett gediget fågelbad eller askkopp om det skulle vara det
Gusten_Gnuk: [citat] grävde bort allting och kom till slut ner till vanliga oranga plaströr. Anslutit till dem. Känns bra. Ingen aning varför förra ägaren kopplat på cementrör och höganäsrör på plaströren.