1 837 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Avlopp till tvättmaskin.
Hej!
Håller på att renovera tvättstugan. Och har nu golvet öppet för förstärkningar.
Kommer bli en golvbrunn under värmepannan.
Och sen kommer tvättmaskinen stå bredvid..
Men det blir väldigt trångt att få in slangen till golvbrunnen. Eller dra rör.
rörmockaren tyckte därför jag skulle dra upp ett 75mm rör genom golvet i utrymmet som blir mellan värmepump och tvättmaskin. Och där sätta en sån spilltratt med vattenlås.
och sen montera det i en grenkoppling i krypgrunden istället.
men jag tycker det låter grovt med en 75mm?
Eller det kanske är vad man brukar dra upp till tvättställ etc?
Är det bara att dra upp en bit rör då helt enkelt?
han sa bara att ytterkant rör ska vara 6 cm från färdig vägg.
Men inget hur högt de ska vara..
några tips?
Hur hade ni gjort?
Håller på att renovera tvättstugan. Och har nu golvet öppet för förstärkningar.
Kommer bli en golvbrunn under värmepannan.
Och sen kommer tvättmaskinen stå bredvid..
Men det blir väldigt trångt att få in slangen till golvbrunnen. Eller dra rör.
rörmockaren tyckte därför jag skulle dra upp ett 75mm rör genom golvet i utrymmet som blir mellan värmepump och tvättmaskin. Och där sätta en sån spilltratt med vattenlås.
och sen montera det i en grenkoppling i krypgrunden istället.
men jag tycker det låter grovt med en 75mm?
Eller det kanske är vad man brukar dra upp till tvättställ etc?
Är det bara att dra upp en bit rör då helt enkelt?
han sa bara att ytterkant rör ska vara 6 cm från färdig vägg.
Men inget hur högt de ska vara..
några tips?
Hur hade ni gjort?
Fasta rör i golv lägger man minst 75mm, det är för att minska risken för stopp om jag förstått det rätt. Men utanpåliggande rör på vägg till spillvatten kan vara klenare.
Höjdmässigt ska det vara mellan 40 och 60mm över färdigt golv enligt gvk
https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforing/rorgenomforingar-i-golv/
Ganska bra att läsa på lite om gvk och i alla fall försöka följa deras anvisningar.
Höjdmässigt ska det vara mellan 40 och 60mm över färdigt golv enligt gvk
https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforing/rorgenomforingar-i-golv/
Ganska bra att läsa på lite om gvk och i alla fall försöka följa deras anvisningar.
Tack för svar!B BSOD skrev:Fasta rör i golv lägger man minst 75mm, det är för att minska risken för stopp om jag förstått det rätt. Men utanpåliggande rör på vägg till spillvatten kan vara klenare.
Höjdmässigt ska det vara mellan 40 och 60mm över färdigt golv enligt gvk
[länk]
Ganska bra att läsa på lite om gvk och i alla fall försöka följa deras anvisningar.
Och påminnelsen om GVK..
Jag beställde ju hem deras broschyr för några veckor sen för att ha för såna här frågor..
kunde ju bara läst där direkt haha
Annan fråga till er.
Hade ni använt begagnade avloppsdelar?
har lite över från när jag rev gamla golvbrunnarna.
Tänker mest så man får de tätt o bra igen med packningar.
Delarna är från när huset byggdes 1990 och har suttit i en krypgrund
Hade ni använt begagnade avloppsdelar?
har lite över från när jag rev gamla golvbrunnarna.
Tänker mest så man får de tätt o bra igen med packningar.
Delarna är från när huset byggdes 1990 och har suttit i en krypgrund
Nej. Det är småpengar man sparar, och konsekvensen av läckande rör är 1000 gånger större än besparingen, så jag har alltid tagit nytt när det ska byggas in.
Ett utanpåliggande rör där läcka snabbt upptäcks hade jag kanske tagit något rör som redan fanns hemma.
Ett utanpåliggande rör där läcka snabbt upptäcks hade jag kanske tagit något rör som redan fanns hemma.
Då blir det en drös nya rörB BSOD skrev:
Klicka här för att svara