G
Gusten_Gnuk: Ett lite sent svar till alla som svarat. Jag bad kommunen sätta på vattnet i gatan och kollade var vattnet kom fram. Det kom mycket riktigt i ett av de svarta rören. Jag grävde fram det och det visade sig vara skarvat på ett PEM-rör längre ner. Var det andra tomtröret leder vet jag inte.
22 svar · 5,1k läst
·
Magrand
Magrand: Lr så byter man o-ring på spindeln i FMM överstycket. 7,3x2,4
6 svar · 6,6k läst
·
K
Kalle1978: Jag har en hydropress som suger vatten från en grävd brunn. Det sitter ett gardena pumskyddsfilter på sugsidan. När pumpen drar igång så sänks vattennivån i filtret. När pumpen strax ska stanna stiger vattennivån i filtret upp igen. Film på hur det ser ut när pumpen startar https://photos.app.goo.gl/axFgERH2qz5wmFvNA Film på hur det ser ut när pumpen är på väg att stoppa:
0 svar · 1,7k läst
T
Tetta: Vi vill sätta igen befintlig golvbrunn i ett fd källargarage med målat betonggolv. Hur gör vi det bäst och säkrast?
0 svar · 943 läst
L
Lars1970: [citat] Ja vi funderade ju på det med att byta det var ju inga enorma summor att prata om.
3 svar · 1,5k läst
·
M
mrgert: [citat] Härligt, så du köpte alltså två st leakomatic och kopplade ihop dessa? De är gjorda för att kunna användas så? Är gränssnittet som att man har en eller måste man hantera det som att man har två lås hela tiden?
6 svar · 1,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Om man följer Säkervatten, så är det ett krav med vattensäkert skåp för golvvärmefördelarnas fördelarrör (eller placerat ovan inklädnad i tak). "Ska placeras i prefabricerad konstruktion, tex ett fördelarskåp" Det är det enda kravet som finns inom segmentet "värme" i Säkervatten ska tilläggas. Sen ska man också beakta att Säkervatten inte är ett lagkrav utan ett regelverk.
2 svar · 3,4k läst
Krilleman
Krilleman: Kommer det bara en droppe varannan sekund kan du låta det vara tills vidare och inhandla nytt material för bytet i lugn och ro! Vad kan det tänkas vara för dimension på grejorna? DN20 eller 25? Och vilken detalj sitter under slangklämman och gummit? Edit: Det är nog bara en sexkanstnippel, slangklämman sitter över kulventilens "muttertag".
3 svar · 1,3k läst
·
finten
finten: Stort tack för all hjälp och svar. Vi kommer leda upp avluftningen genom taket.
11 svar · 3,8k läst
·
Thyselius
Thyselius: [citat] Tack för svaren
14 svar · 1,6k läst
·
GK100
GK100: Inte för att det spelar så stor roll men du får nog utgå från att det är typen sluss- eller slidventil som du har där. Det är typiska rena avstängningsventiler på samma sätt som de numera vanliga kulventilerna och inte något att använda för att reglera flöde.
3 svar · 1,8k läst
·
S
sverre30: Jag är igång och skall bygga om vårat gamla garage till en tvättstuga, drar nya avloppsrör överallt. Vi kommer installera två tvättmaskiner som skall "byggas in" under bänkskiva så har funderat mycket kring bästa lösningen för avlopp till dessa. För att undvika ev. krångel med försäkringsbolag vid läckage kommer jag att installera en golvbrunn under dem med en liten klack och
0 svar · 1,2k läst
K
Kallskuret: [citat] Tack för mycket innehållsrik svar. Ska forska vidare!
5 svar · 2,1k läst
·
L
Lavayui: [citat] Tack för tips! Ska absolut testa och hoppas på det bästa!
9 svar · 1,8k läst
·
P
Anonymiserad 358496: [citat] Det är såklart möjligt att kapa tomrören, men jag tappar värdefull plats och skulle vara lite orolig över slangarnas välbefinnande eftersom "pannrummet" används också som verkstad. Vill helst bygga in allt i ett plåtskåp. Din grannes installation ser för övrigt betydligt proffsigare ut än min, så där var visionen, men det blev inte fullt så prydligt. Slingorna kommer inte
6 svar · 1,3k läst
·
T
Trummenäs: Ovanstående beredare läcker och är rostig i centrum av toppen mittemellan anslutningarna, finns det något där som går att byta eller är den körd? Den är inte speciellt gammal, ca 4-5 år
0 svar · 737 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det kanske kan hända så smånigng om när mer järnoxid ansamlas - vilket förstås kan påverka en magnet. Och företaget har antagligen haft problem, eller anmärkningar i test på det. Men huruvida det kommer göra det i praktiken för dig just är ju omöjligt att svara på
1 svar · 507 läst
A
Annflo: Tusen tack för svar! finns det olika varianter av ballofixer och om, vad behöver jag ha koll på för att veta vilken variant jag ska ha?
2 svar · 2,3k läst
T
TWX: [citat] Ja lite os får man tåla är ju bara mat som har blivit processad:cool:
7 svar · 3,7k läst
·
D
djac: Har en Steel P-IX8847/IAO med utdragbart handtag och det verkar läcka mellan slang och handtag, någon som vet om det går att beställa packningar separat, eller i värsta fall slang?
0 svar · 1,4k läst
MathiasS
MathiasS: Närmaste hornbach har antagligen.
1 svar · 2,3k läst
·
K
Kojfabriken: [citat] Ursäkta att jag fortsätter bomba på med frågor här, men måste det vara Vatettes klämringskopplingar eller går det vilket som så länge de är 28mm?
11 svar · 1,8k läst
·
N
Nygge72: Borde täta bra med en planpackning kan jag tycka då jag satte dit en plugg Jag satte ju dit ett sånt här lock på röret/gängen när jag tog bort handfatet och det är tätt, så då antar jag att plantätningen i löpmuttern bör hålla tätt med [bild]
7 svar · 1,9k läst
·
B
BillG: Upptäckte idag att det läckte lite vatten från ett avsågat rör i närheten av bergvärmepumpen på källarplan. Det avsågade röret ledde mig till det öppna expationskärlet som är placerat på vinden. Normalt att det läcker från det avsågade röret?? Vad bör jag göra? Orolig över att det har läckt lite som man kan se på bild 1.
0 svar · 682 läst
·
M
Marionette93: [citat] Jag har satt en plastpåse runt rören vid expansionskärlet. Inget vatten. Finns det fler säkerhetsventiler?
6 svar · 957 läst
P
Plutus: Då böjar och kopplingar inte är lödda så är de inte så flexibla som man kan tro, inte att kopplingarna börjar läcka, utan för att alla rördelar är "hårda" så tejpa rören och tryck in en liten roller skulle jag säga (eller spraymåla)
4 svar · 2,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ta bilder på sidan. Med tanke på att pannan är tillverkad 1986 och LK580 drogs in 1985 så bör det inte vara den ventilen. https://www.vvsforum.se/2021/10/champagnekorkarna-smaller-fortfarande/ Även modellerna LK581 & LK582 verkar också ha samma problem som LK580. https://www.tjorn.se/bygga-bo-miljo-och-trafik/vatten-och-avlopp/kommunalt-vatten-och-avlopp/vattenmatare Om det inte går att
3 svar · 1,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Med anledning av ditt föra inlägg så låter det som att det "till och från" är "fel" på VAt så att man är tvungen att ringa VA-nätägaren för att få felet åtgärdat. [citat] Eller hur menar du med det sista som jag citerar?
28 svar · 3,1k läst
·
J
jahallåja: Hallå, Har har en köksblandare som jag tror är en Gustavsberg Element ( https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/blandare-reservdelar/koksblandare-reservdelar/product/csev335598 ) [bild] Antingen är den inte mjukstängande eller så där den funktionen gått sönder, för det smäller i rören i källaren när jag slår av kranen. Kan det hjälpa att byta till nytt
0 svar · 1,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Jag skulle säga att det beror på vem man frågar, kan vara vissa på de olika köpladorna som är intresserade och kunniga inom tex VVS.
4 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.