Hej! Vi är på jakt efter hus nu och börjat försöka ta reda på så mycket som möjligt med vad för merkostnader det kan bli vid ett hus köp.

Vi är främst på jakt efter ett 70-80 tals hus då våran budget ligger där.

Men idag så började jag tänka på stambyte och har läst runt massor.

Överallt står det att stambyte bör göras i villor efter 30-60 år, där 60 är är absolut toppen.

Nu börjar 70 tals hus närma sig 60 år och varenda person jag känner med hus har aldrig gjort stambyte eller ens haft det i åtanke.

Vad är det som gäller egentligen? Det står ingenting kring stambyte på något av alla hus vi tittat på senaste året.

Vi är ju inte skapligt sugna på att köpa ett hus, där det redan har renoveringsbehov av värmesystem, tak och dylikt för att sedan göra stambyte och totalförstöra toaletter, kök och allting.

Gällande pris för att göra ett stambyte så står det olika överallt.

Det huset vi tittar på just nu är dett 1.5 plans villa med källare.

Kök & badrum på första våning (badrum from 2009, kök vet jag ej), som är i väldigt fint skick och inte i renoveriongsbehov. Samt toalett på övervåning. Vad kan man räkna med att det kostar att göra stambyte i detta huset? Måste kök & toaletter totalförstöras?

Redigerat:
KevinS KevinS skrev:
Hej! Vi är på jakt efter hus nu och börjat försöka ta reda på så mycket som möjligt med vad för merkostnader det kan bli vid ett hus köp.

Vi är främst på jakt efter ett 70-80 tals hus då våran budget ligger där.

Men idag så började jag tänka på stambyte och har läst runt massor.

Överallt står det att stambyte bör göras i villor efter 30-60 år, där 60 är är absolut toppen.

Nu börjar 70 tals hus närma sig 60 år och varenda person jag känner med hus har aldrig gjort stambyte eller ens haft det i åtanke.

Vad är det som gäller egentligen? Det står ingenting kring stambyte på något av alla hus vi tittat på senaste året.

Vi är ju inte skapligt sugna på att köpa ett hus, där det redan har renoveringsbehov av värmesystem, tak och dylikt för att sedan göra stambyte och totalförstöra toaletter, kök och allting.
Du behöver inte nödvändigtvis bygga nya badrum, bara för att du byter stammar. Om badrummen är renoverade någon gång, så är troligtvis brunnar och avloppsrör bytta i badrummet. Så du byter bara rören, en bit ifrån badrum/toa/kök. Många gånger är det "bara" själva huvudstammen som ofta ligger i källargolvet/grundplattan. Även om badrummen är gamla, men funktionella, så väntar du med badrummets rör tills det blir dags att renovera.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S
Det handlar om att göra saker i rätt ordning.
Byt avloppet i källaren när ni renoverar där istället för att först byta ytskikten och sen några år senare komma på att de behöver bytas.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du behöver inte nödvändigtvis bygga nya badrum, bara för att du byter stammar. Om badrummen är renoverade någon gång, så är troligtvis brunnar och avloppsrör bytta i badrummet. Så du byter bara rören, en bit ifrån badrum/toa/kök. Många gånger är det "bara" själva huvudstammen som ofta ligger i källargolvet/grundplattan. Även om badrummen är gamla, men funktionella, så väntar du med badrummets rör tills det blir dags att renovera.
1 badrum är renoverat 2009, toan på ovanvåningen är sedan de byggdes. Köket ser fint ut med står ingenting om att det skulle vara renoverat på huset.

Så inga planer alls på att renovera något av det där på många år.

S sinuslinus skrev:
Det handlar om att göra saker i rätt ordning.
Byt avloppet i källaren när ni renoverar där istället för att först byta ytskikten och sen några år senare komma på att de behöver bytas.
Inga planer på att renovera källaren förutom att göra ett datorrum och ta bort reglade väggar, samt fixa väggarna i tvättstugan som har något på sig som inte skall vara i källare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.