Vatten & Avlopp
Fideliox: [citat] Vår är inköpt 2020 och började läcka förra året. Köpte en ny och gick till Ikea med den gamla. Fick tillbaka pengarna trots att jag saknade kvitto. (1300kr)
Pear4Life: [citat] Inte så värst komplicerat... jag har krypgrund under huset (läs ståhöjd, med verkstad). Så bara att ta ned cellplasten och isoleringen... sedan e undersidan av brunnen blottad
WaldenWoods: Kan du se att kabeln går "genom" brytaren och direkt till pumpen? Om inte, kan det vara så att brytaren inte bryter strömmen. Den kan t. ex. styra en timer och kontakter, så att när man trycker på brytaren slår kontaktorn av pumpen en viss tidsperiod. (Nu spekulerar jag hej vilt, men det skulle kunna förklara din upplevelse att pumpen går igång trots att du "brutit" den.)
rubus arcticus: Okej, här kommer en uppdatering om läget. Spolbilen kom förbi idag. De behövde inte montera bort något, de gick ner med slangen direkt ner i toalettstolen. De tätade så gott det gick vid handfat och duschavlopp för att få till ett så bra sug som möjligt. Spolning genomfördes inte, enbart sugning av avloppsröret. Enligt sambon som var hemma vid tillfället så hördes det att en klump
Dilato: Det brukar inte finnas avluftning på varmvattenberedare. Hur fyller jag på min varmvattenberedare? Kontrollera att säkerhetsventilen är stängd. Öppna avstängningsventilen. För att beredaren ska kunna fyllas med vatten måste luften i beredaren avlägsnas – det görs genom att öppna en varmvattenkran. Stäng varmvattenkranen när det slutat komma luftblandat vatten.
PKrau: Svarar på min egen fråga :) https://www.byggmax.se/extra-packning-f%C3%B6r-slangkopplingar-p316198#1253=59842
PKrau: Verkar som om mitt filter spolar oftare då, 3-4dgr är enligt manualen. Men nu blir det kabelskyddsrör i alla fall så får vi se.
surfarn: När Installationen besiktigats av kommunen och de monterat själva pumpen nere i burken, samt monterat vattenmätaren, så var det bara att koppla förbi tanken och ner i burken istället. En sträcka om två meter rör. Här har jag dokumenterat hur det såg ut ifall jag måste koppla tillbaka [bild] Och så här blev det. Ska fylla runt rören med grus snart men kommer inte återfylla helt då
Erik Bicepsson: [citat] Felet berodde att en rörmokare glömt en plugg i slangen, efter uppgrävning åtgärdades problemet och allting funkade perfekt efter.
jonaserik: En stor rörtång eller polygrip. men håll emot lite så inte allt vrider sig. Kan gå att med en stor mejsel och hammare knacka på en tapp längst in. Den sitta rätt bra, då packningen har format och satt sig.
Gallianoman: [citat] Ajdå, ja ska den bort får det nog bli ett proffs snarare än att jag ska dra sönder nåt… jag hoppades att det skulle gå att använda samma inre gänga som denna går ner i…
krillokrokodil: Hej! Har en Grohe Red med ett par år på nacken, kanske 5-6 år som nyligen börjat droppa. Den släpper en droppe med ett par sekunders mellanrum så det är ganska irriterande. Kranen heter ”Basic C-pip” om någon är intresserad. Jag satte i en ny patron, och gjorde samtidigt rent i huset men där var i princip ingen kalk att tala om. Dock så fortsätter kranen att droppa. Dropparna är
Fellen: Hej samlade expertis. vi byggde nytt hus för tre år sedan och köpte då ett handfat från bygghemma. Nu efter tre år ser det ut så här (se bilder) Hur kommer sig detta och hur motverkar jag detta? Tack för svar [bild] [bild]
Bobrob: Hej. Jag tänkte fråga om den flytkropp av cellplast som är ställbar på stången. Kan inte bli klok på dess funktion, vad har det för inverkan, var den placeras? Stången är graderad i centimeter. Jag har haft isär den, har problem med spolknapp som fastnar i nedtryckt läge, verkar vara knutet till knappen dock, inte utloppsventil.
Dortmunder DAB: Om jag har förstått det hela rätt är det egentligen en Water Boss 700: https://www.byggahus.se/forum/threads/bestaella-waterboss-700-fran-u-s.207558/ Finns i Litauen för 800 euro; men det blir ju tyvärr över 9000 i svenska pesetas och kanske svårt med eventuell service… https://akvafors.lv/en/info/water-softener-and-iron-remover-waterboss-700-.html Mvh
Krilleman: Det är ju alltid roligt om det kan bli lite ändring åt det bättre hållet. För som du har det nu så är det väldigt tokigt!
Krilleman: 9bar säkerhetsventil är standard på nya varmvattenberedare. All utrustning ska hålla PN10-klass för att vara godkänd för tappvatten i Sverige.
Krilleman: Ja enligt ritningen går ju rören på andra sidan väggen. Häng upp hyllan!
Krilleman: Det här är en helt vanlig excenterkoppling som ser ut att vara M26xG20 för att brygga dom olika cc-måtten 160mm till 150mm. (Svensk/Europeisk standard). [bild] Dessa ska aldrig ha tejp eller lin på sig. M26 tätar koniskt och G20 ska täta med planpackning. Vilken produkt fick du i butiken? Denna kanske, M26 propp: [bild]
Nora.: [citat] Upplever att det är mer kalk i badrummet jämfört med när vi bodde i en lägenhet. Skillnad i dricksvattnet också fastän huset är knappt 1-2 km från lägenheten.
mrbure: De som hittils varit här har just påpekat att platonmattan inte fyllt någon nytta eftersom de inte verkar ordentligt fästa mot väggen. Idéen har varit att städa/bila bort nuvarande fullösning och göra ny avrinning bortåt
klaskarlsson: [citat] För dusch tex har jag kört med 12mm rör. Till kran för handfat skalar det ju ned till 10mm strax innan blandaren... Så flöde i enskilda förbrukare funkar utmärkt med 10-12mm skulle jag säga. Och ien gäststuga använder man ju sällan så många samtidigt ?
mikethebik: [citat] Stämmer, förutom att du har en silkorg sittande där utloppet från sista steget i processen går över i säcken, den behöver man kolla någon gång per år och spola rent vid behov, ingen slabbig process, man lyfter ur enheten, spolar rent och återinstallerar.
Andreas_kalmar: Tvättsvamp och tryckluft med draglina efter. Eller en kabelkatt med glasfibervinda
[old rusty]: Finns väl två rimliga ställen det röret går till, avloppet eller dräneringen. Inget av det ska ha regnvatten i sig. :)
Assen87: Jag har en duschblandare Mora Cera T4 som installerades 2018. https://www.moraarmatur.com/sv/duschblandare/mora-cera/241200 Den har börjat läcka ur termostatvredet enligt bilderna nedan. Den läcker endast kallvatten och det flödar betydligt mer om man vrider termostaten mot det kalla. Vrider man den i max värmeläge droppar det bara någon enstaka droppe. Min amatördiagnos är att
Mikael.Stugansson: Idag när jag gick ned till brunnen hade vattennivvån sjunkit 50cm och en stor slamhög hade flytit upp till ytan. vattennivån har stått _helt_ stilla i 3 dagar fram tills nu när detta hände. Gissar att jag har en chans att få fart i anläggningen igen om jag kallar hit en slambil innan kakan sjunker ned till utloppet från anläggningen (?)