Vi är spekulanter på ett hus från 2002.
Huset är allmänt i bra skick dock verkar hantverkarna haft sina problem med golvbrunnarna.

De är fulla med kakellim och brunsmanschetten är inte monterad korrekt.
Framförallt i badrum på övervåning är manschetten för kort klippt eller trasig och går inte hela vägen under klämmringen (blå)
.
Hur bedömmer ni risken att vatten söker dig under manschetten?
Vilka möjligheter finns det att täta och göra säkert?

Tackar på förhand för alla goda råd :)
Öppen golvavloppssil i behov av rengöring med synliga smutsrester och avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på sliten avlopp i diskho med synlig korrosion och smutsansamlingar runt avloppets kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Manschetten ska inte gå under klämringen utan ska endast klämmas mot sidan, så det ser ok ut vad jag kan se på den nedre bilden.
På den övre ser det ut som manschetten är skuren en aning för lite så den sticker ut under kanten.

EDIT: Ser nu att det ser lite konstigt ut på nedre bilden ändå, men det kanske bara är lite kladd med kakelfix på kanten.
 
Precis som @lordi säger, ska inte tätskiktet synas under klämringen. Den nedre bilden ser iallafall bra ut. Den övre ser lite speciell ut. Men det är inte säkert att det är fel. Det går ju att skruva loss klämringen, på övre bilden, och se om det är korrekt. Men var försiktig.
 
Tackar för snabba och lite lugnande svar:)
Har själv installerad golvbrunn och förstår att manschetten bara ska klämmas mot sidan.
Dock ser det för mig ut som att den inte gör det på nedre bilden.
Det verkar vara ett glapp mellan manschett och klämring (se röd markering på bild).
Jag är orolig att vattnet sugs in under manschetten pga kapillärkraft.
Eller tror ni det inte är själva manschetten som gått sönder utan rester av tätskicktsmassa?
Har ju exakt samma färg...

Tackar:))

Sliten toalettsits med skador runt kanten, repor och synligt frigolitmaterial, nedsliten badrumsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G gungunsen skrev:
Tackar för snabba och lite lugnande svar:)
Har själv installerad golvbrunn och förstår att manschetten bara ska klämmas mot sidan.
Dock ser det för mig ut som att den inte gör det på nedre bilden.
Det verkar vara ett glapp mellan manschett och klämring (se röd markering på bild).
Jag är orolig att vattnet sugs in under manschetten pga kapillärkraft.
Eller tror ni det inte är själva manschetten som gått sönder utan rester av tätskicktsmassa?
Har ju exakt samma färg...

Tackar:))

[bild]
Om du förstorar bilden så mycket det går, ser du små hål i det utstickande. Det säger mig att det är en kletig massa, med små lufthål som bildats. Det hade synts små fransar i kanten, om det var tätskiktsduken som var lite slarvigt skuren och hamnat ovanför ringen. Så jag tror inte att det något fel.
 
En besiktning bör visa ifall det är vattenskada eller inte. Om det inte är det så är det nog i sig svar på din fråga, givet att det är +20 år sedan det byggdes.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.