Vi är spekulanter på ett hus från 2002.
Huset är allmänt i bra skick dock verkar hantverkarna haft sina problem med golvbrunnarna.
De är fulla med kakellim och brunsmanschetten är inte monterad korrekt.
Framförallt i badrum på övervåning är manschetten för kort klippt eller trasig och går inte hela vägen under klämmringen (blå)
.
Hur bedömmer ni risken att vatten söker dig under manschetten?
Vilka möjligheter finns det att täta och göra säkert?
Tackar på förhand för alla goda råd
Huset är allmänt i bra skick dock verkar hantverkarna haft sina problem med golvbrunnarna.
De är fulla med kakellim och brunsmanschetten är inte monterad korrekt.
Framförallt i badrum på övervåning är manschetten för kort klippt eller trasig och går inte hela vägen under klämmringen (blå)
.
Hur bedömmer ni risken att vatten söker dig under manschetten?
Vilka möjligheter finns det att täta och göra säkert?
Tackar på förhand för alla goda råd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manschetten ska inte gå under klämringen utan ska endast klämmas mot sidan, så det ser ok ut vad jag kan se på den nedre bilden.
På den övre ser det ut som manschetten är skuren en aning för lite så den sticker ut under kanten.
EDIT: Ser nu att det ser lite konstigt ut på nedre bilden ändå, men det kanske bara är lite kladd med kakelfix på kanten.
På den övre ser det ut som manschetten är skuren en aning för lite så den sticker ut under kanten.
EDIT: Ser nu att det ser lite konstigt ut på nedre bilden ändå, men det kanske bara är lite kladd med kakelfix på kanten.
Tackar för snabba och lite lugnande svar
Har själv installerad golvbrunn och förstår att manschetten bara ska klämmas mot sidan.
Dock ser det för mig ut som att den inte gör det på nedre bilden.
Det verkar vara ett glapp mellan manschett och klämring (se röd markering på bild).
Jag är orolig att vattnet sugs in under manschetten pga kapillärkraft.
Eller tror ni det inte är själva manschetten som gått sönder utan rester av tätskicktsmassa?
Har ju exakt samma färg...
Tackar
)
Har själv installerad golvbrunn och förstår att manschetten bara ska klämmas mot sidan.
Dock ser det för mig ut som att den inte gör det på nedre bilden.
Det verkar vara ett glapp mellan manschett och klämring (se röd markering på bild).
Jag är orolig att vattnet sugs in under manschetten pga kapillärkraft.
Eller tror ni det inte är själva manschetten som gått sönder utan rester av tätskicktsmassa?
Har ju exakt samma färg...
Tackar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du förstorar bilden så mycket det går, ser du små hål i det utstickande. Det säger mig att det är en kletig massa, med små lufthål som bildats. Det hade synts små fransar i kanten, om det var tätskiktsduken som var lite slarvigt skuren och hamnat ovanför ringen. Så jag tror inte att det något fel.G gungunsen skrev:Tackar för snabba och lite lugnande svar
Har själv installerad golvbrunn och förstår att manschetten bara ska klämmas mot sidan.
Dock ser det för mig ut som att den inte gör det på nedre bilden.
Det verkar vara ett glapp mellan manschett och klämring (se röd markering på bild).
Jag är orolig att vattnet sugs in under manschetten pga kapillärkraft.
Eller tror ni det inte är själva manschetten som gått sönder utan rester av tätskicktsmassa?
Har ju exakt samma färg...
Tackar)
[bild]
Klicka här för att svara
