Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Avsluta Kommunal vattenanslutning

1. H
    Hobbysnickare · Jämtlands län · 137 inlägg

_hemmasnickaren

Hobbysnickare
    Hej, någon som vet om man kan ta bort en kommunal sommarvatten anslutning på en fastighet. Enligt min kommun är det nästintill omöjligt. Fastighetens elanslutning var ju inga problem att avsluta. Fastigheten ligger alldeles intill min jordbruksfastighet och är en avstyckning i från den. Husen på den avstyckade tomten har jag sålt för avflytt. Marken kommer att få återgå till åkermark som det var för 60 år sedan innan tomten blev avstyckad. Har inget behov av kommunalt vatten på denna tomt har djupborrad brunn på lantbruksfastigheten. Vattenledningen är ganska lång och ligger på huvudfastighetens mark fram till anslutningspunkten. Det kostar mig idag ca 5000 kr per år för något som jag inte använder.

2. G
    Medlem · Västra Götaland · 893 inlägg

gusvo085

Medlem
    Borde väl bara vara att säga upp abonnemanget så får dom stäng av i gatan?

EDIT: Det var nog inte så lätt. en snabb googling säger att det har med det långsiktiga behovet att göra, dvs. om du säljer i framtiden så kan vatten behövas. Du får nog göra troligt att du för all framtid kommer klara dig med din brunn.

3. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Sommarvatten, då stängs den av på vintern och ingen leverans av dito sker då. Debiterar kommunen för hela året. Vet du hur den kommit till. som ett udda projekt. Dom säger nästintill omöjligt, klart dom vill ha betalt. Jag skulle nog skriva till kommunen och säga upp det, och som grund så finns inget behov när det inte finns hus som är """ i behov av renvatten "" . Om kommunen vill bråka kan du överklaga deras beslut och det kostar inget.
    Börja där och se vad som händer och ev återkom. Sitter säkert en ventil på deras matarledning som är enkelt att stänga och koppla bort slangen. Nämn inget om att du kanske kan använda den i framtiden själv om djur kommer på fastigheten.

4. H
    Hobbysnickare · Jämtlands län · 137 inlägg

_hemmasnickaren

Hobbysnickare
    Så här ser min vattenanslutning på tomten ut . Har kollat upp att tydligen äger jag hela ledningen från tomten till kommunens va fördelningsbrunn 300 meter bort.

5. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Ja allt på egen fastighet är dennes egendom och har ansvar för. I åtanke på utkast så stängs nog ditt vatten av på vintern, annars skulle det frysa sönder. Har du provat med att säga upp avtalet, ska inte kosta något. Men vill du ha tillbaka blir det ny kostnad till ett pris enligt taxxa.

6. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 341 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Det som gäller är lag om allmäna vattentjänster. Jag tror att nyckeln ligger i denna paragraf som reglerar vem som ska betala avgifter för en allmän VA-anläggning:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2021-04-28 kl. 19.24.42.png

Om du inte har en detaljplan emot dig så underlättas nog beslutet att du inte längre ska betala avgifter. Annars finns "särskilda skäl" som wild card.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.