Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Hej, någon som vet om man kan ta bort en kommunal sommarvatten anslutning på en fastighet. Enligt min kommun är det nästintill omöjligt. Fastighetens elanslutning var ju inga problem att avsluta. Fastigheten ligger alldeles intill min jordbruksfastighet och är en avstyckning i från den. Husen på den avstyckade tomten har jag sålt för avflytt. Marken kommer att få återgå till åkermark som det var för 60 år sedan innan tomten blev avstyckad. Har inget behov av kommunalt vatten på denna tomt har djupborrad brunn på lantbruksfastigheten. Vattenledningen är ganska lång och ligger på huvudfastighetens mark fram till anslutningspunkten. Det kostar mig idag ca 5000 kr per år för något som jag inte använder.
Borde väl bara vara att säga upp abonnemanget så får dom stäng av i gatan?
EDIT: Det var nog inte så lätt. en snabb googling säger att det har med det långsiktiga behovet att göra, dvs. om du säljer i framtiden så kan vatten behövas. Du får nog göra troligt att du för all framtid kommer klara dig med din brunn.
EDIT: Det var nog inte så lätt. en snabb googling säger att det har med det långsiktiga behovet att göra, dvs. om du säljer i framtiden så kan vatten behövas. Du får nog göra troligt att du för all framtid kommer klara dig med din brunn.
Sommarvatten, då stängs den av på vintern och ingen leverans av dito sker då. Debiterar kommunen för hela året. Vet du hur den kommit till. som ett udda projekt. Dom säger nästintill omöjligt, klart dom vill ha betalt. Jag skulle nog skriva till kommunen och säga upp det, och som grund så finns inget behov när det inte finns hus som är """ i behov av renvatten "" . Om kommunen vill bråka kan du överklaga deras beslut och det kostar inget.
Börja där och se vad som händer och ev återkom. Sitter säkert en ventil på deras matarledning som är enkelt att stänga och koppla bort slangen. Nämn inget om att du kanske kan använda den i framtiden själv om djur kommer på fastigheten.
Börja där och se vad som händer och ev återkom. Sitter säkert en ventil på deras matarledning som är enkelt att stänga och koppla bort slangen. Nämn inget om att du kanske kan använda den i framtiden själv om djur kommer på fastigheten.
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Ja allt på egen fastighet är dennes egendom och har ansvar för. I åtanke på utkast så stängs nog ditt vatten av på vintern, annars skulle det frysa sönder. Har du provat med att säga upp avtalet, ska inte kosta något. Men vill du ha tillbaka blir det ny kostnad till ett pris enligt taxxa.
Det som gäller är lag om allmäna vattentjänster. Jag tror att nyckeln ligger i denna paragraf som reglerar vem som ska betala avgifter för en allmän VA-anläggning:
Om du inte har en detaljplan emot dig så underlättas nog beslutet att du inte längre ska betala avgifter. Annars finns "särskilda skäl" som wild card.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte har en detaljplan emot dig så underlättas nog beslutet att du inte längre ska betala avgifter. Annars finns "särskilda skäl" som wild card.
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Kan avsluta denna tråd med att jag lyckades nov 2022 att avsluta kommunalt va och bli avgiftsbefriad. Lösningen i mitt fall blev att hävda ändrad markanvändning i från frititshustomt till jordbruksmark. Ytterligare en avgörande faktor i mitt fall att kommunen i mitt fall inte ägde va- ledningen fram till fastigheten. Avlämningspunken var 300 meter bort. Detta hade den tidigare fastighetsägaren fått betala vid va anslutning av fastigheten. Det tog dock några år innan jag hade den första diskussionen med kommunen. Några byggnader har jag flyttat bort . Nästa steg är att motivera lm om att slippa andelstal i vägföreningen. Det förslagna andelstalet är satt för fritidshusfastighet. Fastigheten är numera åkermark, gränsar två sidor till huvudfastigheten åkermark. Fastigheten saknar idag egen infart, blev bortgrävd i samband med fiber/dikning , vägföreningen krävde ny trumma. Hade inget behov av utfarten. Därför har inte brytt mig i detta pga att all min jordbrukstrafik till denna fastighet går tvärs över åker marken till huvudfastigheten. Någon som tror att man kan lyckas med en sådant yrkande till Lantmäteriet eller är det bara att vara glad och betala.Claes Sörmland skrev:
Det som gäller är lag om allmäna vattentjänster. Jag tror att nyckeln ligger i denna paragraf som reglerar vem som ska betala avgifter för en allmän VA-anläggning:
[bild]
Redigerat:
Ok, så då var fastigheten inte formellt en del av det beslutade verksamhetsområdet för VA. Eller? I så fall du fått tillgång till kommunalt VA genom ett sidoavtal med kommunen och ett sådant kan ju rivas utan att ta hänsyn till lagen om allmänna vattentjänster. Jag har ett antal grannar som har en sån lösning, de har en anslutningspunkt till det kommunala nätet och sen en gemensamhetsanläggning med enskilda ledningar från den punkten till deras fastigheter som alltså inte är del av det beslutade verksamhetsområdet för VA. Det hela löses med ett sidoavtal med kommunen.H _hemmasnickaren skrev:Kan avsluta denna tråd med att jag lyckades nov 2022 att avsluta kommunalt va och bli avgiftsbefriad. Lösningen i mitt fall blev att hävda ändrad markanvändning i från frititshustomt till jordbruksmark. Ytterligare en avgörande faktor i mitt fall att kommunen i mitt fall inte ägde va- ledningen fram till fastigheten. Avlämningspunken var 300 meter bort. Detta hade den tidigare fastighetsägaren fått betala vid va anslutning av fastigheten. Det tog dock några år innan jag hade den första diskussionen med kommunen. Några byggnader har jag flyttat bort .
En vägtrumma är vanligen en övriga väganordningar enligt anläggningslagen 46 §. Det innebär att den som är underhållningsskyldig för en sådan är anläggningssamfälligheten, alltså vägföreningen. Föreningen kan inte ställa krav på delägare att underhålla en sån.H _hemmasnickaren skrev:Nästa steg är att motivera lm om att slippa andelstal i vägföreningen. Det förslagna andelstalet är satt för fritidshusfastighet. Fastigheten är numera åkermark, gränsar två sidor till huvudfastigheten åkermark. Fastigheten saknar idag egen infart, blev bortgrävd i samband med fiber/dikning , vägföreningen krävde ny trumma. Hade inget behov av utfarten. Därför har inte brytt mig i detta pga att all min jordbrukstrafik till denna fastighet går tvärs över åker marken till huvudfastigheten. Någon som tror att man kan lyckas med en sådant yrkande till Lantmäteriet eller är det bara att vara glad och betala.
Vad gäller andelstalen så gör en överenskommelse med vägföreningens styrelse om att utträda. Billigast och enklaste lösningen. Dyrare och mycket mer jobb att gå via förrättning hos Lantmäteriet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Fast rimligen ska det inte vara nå problem att avsluta nåt sånt här om fastigheten som sådan ändras och ingen bor där längre än mindre finns nåt att bo i. Är väl skillnad om man bara vill avsluta för att man hellre pumpar vatten från nån sjö och inte vill vara med i det gemensamma. Det blir ju på sätt och vis "omöjligt" av logiska skäl.
Klicka här för att svara