Vatten & Avlopp
Demmpa: [citat] Jag skulle säga att det beror på vem man frågar, kan vara vissa på de olika köpladorna som är intresserade och kunniga inom tex VVS.
Klabbarparn: [citat] Det blev ny vinkelkoppling, ny T-koppling med 15x10 förminskning, ett 10mm rör och avslutades med en rak klämringskoppling som pexänden anslöts mot (det extra röret krävdes för att anslutningsslangen givetvis blev för kort). Körde på julas sortiment. Tack för ditt svar Claes! Edit: det som satt var en lekande mutter ansluten mot en klämringskoppling utan planadapter…
Markarbetaren: Tegeldränering slutade man med för typ...många år sedan. Tror inte att ett stopp i en sådan faller under ett försäkringsbolags åtagande. Att göra om dräneringen är såklart prio ett. 200mm dränskiva är nybyggnadsnormen idag och rekomenderas om utrymmet är uppvärmt.
tergo: där brukar sitta finmaskit nät där vattnet kommer in i blandaren, kan ev vara igensatta
PappasHammare: Wow fick upp reklam om denna. Kanske en ersättare... https://kalklosare.se/ Ska ta fram vinkelslipen för den tidigare.. har glömt bort undersökningen...
Krilleman: Två "lången" och två dubbelmuttrar bör kunna brygga det gapet utan att använda två snuttar med förkromade rör med stödhylsor plus ny koppling upptill då såklart. https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/klamringskoppling/product/fg031040029/koppling-langen-forkromad-dy12-x-dy12 https://www.vatette.se/produkter/fordelare/dubbelmutter/product/fg0398073/dubbelmutter-forkromad-12-g38
Amplion: [citat] Wow tack.. Provade ditt tips lossa kopplingen och la på lite locherpasta. Det gick mycket smidigare och var inga större bekymmer med två varv! Guld värt
Ett fisk: Har en pex och en pemslang, båda 25mm, draget till en ho. Skulle nu vilja fixa kopplingar för att få igång vattnet. Jag ska ha en vanlig köksblandare som även går till en tvättmaskin. Sen på kallvattnet/pemslangen skulle jag även vilja få ut en ballofix och på den sen en koppling för att sätta en vanlig Gardena koppling. Vill även få en "extra" ballofix eller vad man nu behöver,
Busster: [citat] Jag skulle sätta dit ett duschmunstycke istället för strilen men avbröt detta och satte tillbaks strilen.
Dilato: [citat] Valfritt lämpligt nätaggregat 220 ->12/24 V löser det problemet.
Ludde76: [citat] Ja, du var rätt ute som vanligt Nu är det ju löst men nej, ingen lekande mutter och på utvändiga gängan sitter ett rör som går in i hydropressen!
oswim: [citat] låter ju rätt smidigt måste jag säga. vill gärna kunna avmontera rören då jag tänkte använda skåpet i en liten tillfällig bod med toalett, dusch mm som jag ska bygge nu i vår för att sedan sätta in den i huvudbyggnaden
Utsliten och utdömd: [citat] Nej löpande mutter brukar vara planända med packning/o-ring. Oklart dock om det är planända på LK-kopplingen.
Peter Kjellberg: Blev det tätt? Jag har samma problem men när adaptern användes drogs gängorna sönder. Nu har jag ny termostat och jag har 12mm rör fram. Men funderar nu att byta ut sista biten till 15mm och använda klämring istället för att inte råka ut för samma missöde. Min fråga är om man kan jag gå upp från 12mm till 15mm rör hur som helst?
GK100: Utan VVC kan man ofta lösa delar av problemet med mindre rördimension tex mot fördelare inom normala sträckor i hus. I ditt fall behöver du inte tänka på dimensionen för VVC och välj som du är inne på välisolerade typer. av kulvert. Det som skrivits om tidsstyrning för VVC är ju också bra samma med termiska ventiler så cirkulationen inte blir onödigt stor.
Fotografen: [citat] ...och/eller snålställda toaletter.
Bananskalare: [citat] Duschblandaren brukar jag skruva ner och tömma på vatten, annars så kommer det frysa och man får köpa en ny. eftersom mitt minne är kort men bra så kör vi med biltemas duschblandare. Då behöver man inte gråta varje gång man är glömsk. Visst kan man sätta en ballis på lägsta punkten. Jag ska testa och sätta en t-koppling till matningen till duschen. Se om det hjälpeř.
lobbin: Har en dränkpump som sköter brunnen för dräneringen runt poolen. Just nu pumpar den provisoriskt genom en vanlig gardenaslang. Föga förvånande så har den ju fryst ett par gånger nu under vintern när det inte blir så mycket vatten i brunnen. Låter det vettigt att dra gardenaslangen tillsammans med en värmekabel i en pemslang? Klarar man sig med 32mm? Isolering runt den också kanske?
macallan: Hej! Har exakt samma problem med samma typ av blandare. Gängtejpen i kopplingen under skåpet, noll betydelse för läckaget. Har också kalkavlagringar, har två exakt likadana blandare i köket, installerad samtidigt, bara den ena som läcker när vattnet är på, precis under av/på kranen. Har heller ingen ballofix innan kranen. Så nu har jag köpt en ny insats och kommer stänga av
pingis: Nyduschad:D Det löste sig med en lokalt inhandlad mässingsbit!
Demmpa: Det är rätt propp. Smörj gängan på proppen med tex Locherpasta eller Unipak. Linda på lite lin, åt rätt håll, ska typ bara fylla gängorna upp till toppen på gängan. Smörj linet Skruva i pluggen, behöver inte dra stenhårt, det är linet som är själva tätningen. [MEDIA=youtube]OOK9gH_cMpU[/MEDIA] [MEDIA=youtube]5vVLZg5_hyw[/MEDIA] [MEDIA=youtube]mx1rmceYXPQ[/MEDIA]
solberga gård: Hej tensiden Testade detta... lade materialet i 24% ättiksprit. Det var ingen större reaktion, kom några få bubblor. När det hade legat över natten hade det löst upp sig lite mer och gick det lite lättare att mosa det mellan fingrarna.
Rsjoelin: [citat] så hette det ja! Ja, får ta och kolla på det och se vad det är som ställer till det. Man funderar alltid en extra gång när det gäller vatten och fukt!
SpringArne: Hej, rätt så ny husägare. Har nu fått ett problem med varmvattnet till tapparna i huset. De blir på sin höjd bara ljummet. Då vi spolar varmvatten så "smattrar" det ifrån vad jag tror är blandningsventilen. Bifogar en bild på den. Kallvatten i det vänstra röret, varmvatten i det högra. De blå rattarna har jag försökt vrida på men sitter som berget. Den svarta på sidan verkar
Krilleman: Helt rätt, klämhylsan agerar både klämring och stödhylsa i ett. Håll koll på insticket och följ monteringsanvisning som @atomlab länkar till! (y) [bild]
paralun: [citat] Jag avråder bestämt att försöka ta sig förbi 90-graders böjar som amatör. Hög risk att det slutar med att slangen fastnar och stor långnäsa. Repetera övningen bara så löser det sig!