Har två svedbergsstolar med identiska blåa ballofixer som jag idag märkte båda läcker genom vredet när man vrider om dem och nu har två frågor uppstått.
Hur orolig behöver man vara för att de ska springa läck fullständigt? Det läcker bara när ballofixen vrids om i nuläget.
Kopplingen är mot plaströr på toaletten. Jag har läst att vissa ballofixer inte funkar att koppla mot det. Någon som har koll på en modell som kommer fungera? Något extra som behövs för monteringen för att täta kopplingen?
Hur orolig behöver man vara för att de ska springa läck fullständigt? Det läcker bara när ballofixen vrids om i nuläget.
Kopplingen är mot plaströr på toaletten. Jag har läst att vissa ballofixer inte funkar att koppla mot det. Någon som har koll på en modell som kommer fungera? Något extra som behövs för monteringen för att täta kopplingen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Om själva ballofixen läcer så byt den - kostar inte så många kronor och är lätt att göra (överdra den inte dock).X Jeppan skrev:Har två svedbergsstolar med identiska blåa ballofixer som jag idag märkte båda läcker genom vredet när man vrider om dem och nu har två frågor uppstått.
[bild]
Det finns speciella stödhylsor, om det är en klämringskoppling, som skall sitta i platsröret så det stadgas och inte läcker (finns på samma ställe som du köper ballofixen)
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Det är sällan nån random ballofix på det viset utan det finns ju speciella WC ventiler med lekande mutter och gummipackning. Dras väldigt försiktigt mot plastanslutningen.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Lämpligast försöker man ju hitta lika som sitter där så det stämmer längdmässigt mot röret.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Byt röret mot ett flexirör samtidigt (som man använder nuföriden) så är längden inte lika kritisk.X Jeppan skrev:
Det kostar inte många tior extra - finns olika dimension, man får köpa så det matchar ens anslutning och den avstängning man använder
Logga in
Skapa konto
Köp vattette eller nåt annat kvalitetsmärke. Är "ballofixen" köpt på biltema så är jag inte förvånad om den läcker.
Dock, i en lägenhet jag bodde i var det "äkta" ballofix (vilka som nu tillverkar dem) och även de läckte om man inte använt dem på ett tag, när jag stängt av och på dem ett par gånger så slutade de läcka... Lägenheten var väl 10 år gammal när jag bodde där. Så det var inga gamla grejor (även om min erfarenhet är att det som de tillverkade för länge sen oftast höll bättre kvalitet).
Dock, i en lägenhet jag bodde i var det "äkta" ballofix (vilka som nu tillverkar dem) och även de läckte om man inte använt dem på ett tag, när jag stängt av och på dem ett par gånger så slutade de läcka... Lägenheten var väl 10 år gammal när jag bodde där. Så det var inga gamla grejor (även om min erfarenhet är att det som de tillverkade för länge sen oftast höll bättre kvalitet).
Jag tror denna kom med toalettstolen (Svedbergs). 10 år gamla så ingen direkt ålderJ JohanLun skrev:Köp vattette eller nåt annat kvalitetsmärke. Är "ballofixen" köpt på biltema så är jag inte förvånad om den läcker.
Zoomar man in på bilden ser det ut som att det är en gammal BA-ventil. Vredet ser ut att stämma ganska väl. Dessa slutade Beulco tillverka 2016.
Jag skulle köpt en ny Vatette av samma modell som du redan har. Bör stämma ganska bra med byggmåttet. Men kontrollera det först!
Glöm inte komplettera med planadapter så halvkopplingen passar, om det nu är en sådan undertill. Svårt att tyda på bilden.
RSK: 8547092 + 1945640

Logga in
Skapa konto
Jag skulle köpt en ny Vatette av samma modell som du redan har. Bör stämma ganska bra med byggmåttet. Men kontrollera det först!
Glöm inte komplettera med planadapter så halvkopplingen passar, om det nu är en sådan undertill. Svårt att tyda på bilden.

Den är åtminstone väldigt lik men saknar märkning på den blåa ratten.Krilleman skrev:
Zoomar man in på bilden ser det ut som att det är en gammal BA-ventil. Vredet ser ut att stämma ganska väl. Dessa slutade Beulco tillverka 2016.
[bild]
[bild]
Vad menas med halvkoppling? Syns det ordentligt på dessa bilder?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto