X
Har två svedbergsstolar med identiska blåa ballofixer som jag idag märkte båda läcker genom vredet när man vrider om dem och nu har två frågor uppstått.

Hur orolig behöver man vara för att de ska springa läck fullständigt? Det läcker bara när ballofixen vrids om i nuläget.

Kopplingen är mot plaströr på toaletten. Jag har läst att vissa ballofixer inte funkar att koppla mot det. Någon som har koll på en modell som kommer fungera? Något extra som behövs för monteringen för att täta kopplingen?

Vattenanslutning för tvättmaskin med avstängningskranar och rör på kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

X Jeppan skrev:
Har två svedbergsstolar med identiska blåa ballofixer som jag idag märkte båda läcker genom vredet när man vrider om dem och nu har två frågor uppstått.

Hur orolig behöver man vara för att de ska springa läck fullständigt? Det läcker bara när ballofixen vrids om i nuläget.

Kopplingen är mot plaströr på toaletten. Jag har läst att vissa ballofixer inte funkar att koppla mot det. Någon som har koll på en modell som kommer fungera? Något extra som behövs för monteringen för att täta kopplingen?

[bild]
Om själva ballofixen läcer så byt den - kostar inte så många kronor och är lätt att göra (överdra den inte dock).
Det finns speciella stödhylsor, om det är en klämringskoppling, som skall sitta i platsröret så det stadgas och inte läcker (finns på samma ställe som du köper ballofixen)

• Gilla
Xhdgahhh
  • Laddar…
Det är sällan nån random ballofix på det viset utan det finns ju speciella WC ventiler med lekande mutter och gummipackning. Dras väldigt försiktigt mot plastanslutningen.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det är sällan nån random ballofix på det viset utan det finns ju speciella WC ventiler med lekande mutter och gummipackning. Dras väldigt försiktigt mot plastanslutningen.
Ja just mot toa är det nog typ en sån här som skall användas:
Avstängningsventil till WC, kostar 209 norska kronor, produktbild för byggvaruhus.

Lämpligast försöker man ju hitta lika som sitter där så det stämmer längdmässigt mot röret.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
X
S Stefan1972 skrev:
Lämpligast försöker man ju hitta lika som sitter där så det stämmer längdmässigt mot röret.
Nackdelen med det är att de kulventilerna uppenbarligen är skräp eftersom 2/2 läcker. Men det kan ju helt klart bli problem med olika dimensioner på grejerna

X Jeppan skrev:
Nackdelen med det är att de kulventilerna uppenbarligen är skräp eftersom 2/2 läcker. Men det kan ju helt klart bli problem med olika dimensioner på grejerna
Byt röret mot ett flexirör samtidigt (som man använder nuföriden) så är längden inte lika kritisk.
Det kostar inte många tior extra - finns olika dimension, man får köpa så det matchar ens anslutning och den avstängning man använder

Rak anslutningsslang G10, 30 cm lång, för vvs-installation, pris 59,95 kr.
Skapa konto

• Gilla
Xhdgahhh
  • Laddar…
J
Köp vattette eller nåt annat kvalitetsmärke. Är "ballofixen" köpt på biltema så är jag inte förvånad om den läcker.

Dock, i en lägenhet jag bodde i var det "äkta" ballofix (vilka som nu tillverkar dem) och även de läckte om man inte använt dem på ett tag, när jag stängt av och på dem ett par gånger så slutade de läcka... Lägenheten var väl 10 år gammal när jag bodde där. Så det var inga gamla grejor (även om min erfarenhet är att det som de tillverkade för länge sen oftast höll bättre kvalitet).

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
X
J JohanLun skrev:
Köp vattette eller nåt annat kvalitetsmärke. Är "ballofixen" köpt på biltema så är jag inte förvånad om den läcker.

Dock, i en lägenhet jag bodde i var det "äkta" ballofix (vilka som nu tillverkar dem) och även de läckte om man inte använt dem på ett tag, när jag stängt av och på dem ett par gånger så slutade de läcka... Lägenheten var väl 10 år gammal när jag bodde där. Så det var inga gamla grejor (även om min erfarenhet är att det som de tillverkade för länge sen oftast höll bättre kvalitet).
Jag tror denna kom med toalettstolen (Svedbergs). 10 år gamla så ingen direkt ålder

Krilleman
Zoomar man in på bilden ser det ut som att det är en gammal BA-ventil. Vredet ser ut att stämma ganska väl. Dessa slutade Beulco tillverka 2016.

Blå och silverfärgad kvartsventil av metall, avstängningsanordning för rörledning, isolerad på vit bakgrund.
Skapa konto

Jag skulle köpt en ny Vatette av samma modell som du redan har. Bör stämma ganska bra med byggmåttet. Men kontrollera det först!

Glöm inte komplettera med planadapter så halvkopplingen passar, om det nu är en sådan undertill. Svårt att tyda på bilden.

RSK: 8547092 + 1945640
csm_FG0798005_43d2f6965f.jpg

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
X
Krilleman Krilleman skrev:
Zoomar man in på bilden ser det ut som att det är en gammal BA-ventil. Vredet ser ut att stämma ganska väl. Dessa slutade Beulco tillverka 2016.

[bild]

Jag skulle köpt en ny Vatette av samma modell som du redan har. Bör stämma ganska bra med byggmåttet. Men kontrollera det först!

Glöm inte komplettera med planadapter så halvkopplingen passar, om det nu är en sådan undertill. Svårt att tyda på bilden.

RSK: 8547092 + 1945640
[bild]
Den är åtminstone väldigt lik men saknar märkning på den blåa ratten.

Vad menas med halvkoppling? Syns det ordentligt på dessa bilder?
Tvättställ med vatten, silverfärgad vattenlås, blå isolerband, vit PVC-rör, brun kran i bakgrunden.
Skapa konto
En bild på sanitetsrör i en vit plastmatta, med en blå etikett. Vattenanslutning eller avlopp synligt.
Skapa konto

X
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Byt röret mot ett flexirör samtidigt (som man använder nuföriden) så är längden inte lika kritisk.
Det kostar inte många tior extra - finns olika dimension, man får köpa så det matchar ens anslutning och den avstängning man använder

[bild]
Om jag ska byta slang till mjuk, kopplar jag den till plastslangen och isf hur? Kopplingen mot vinkeln som är monterad på plastslangen har mindre diameter än den mot kulventilen

Toalettens insida med metallanslutning och vita kakelväggar. Regelverk och stadighet synes. Hygien- eller reparationssammanhang möjligt.
Skapa konto

V
Ibland ska man inte tro allt märkligt man läser.

Dessa följer ju med stolen

Krilleman
X Jeppan skrev:
Den är åtminstone väldigt lik men saknar märkning på den blåa ratten.

Vad menas med halvkoppling? Syns det ordentligt på dessa bilder?
[bild] [bild]
"Ribborna" på vredet skvallrar om en Beulco-ventil!

Står det något på kanten av muttern undertill på kulventilen?

Koppling av metall och plast till rör, vattenanslutning, vit och grå, textmarkerad med grönt.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.