Vår vattenutkastare gick helt plötsligt inte att stänga, vattnet bara forsade. Typen frostsäker där kranen är på utsidan källarväggen och avstängningen på insidan. Efter en intensiv felsökning och huvudbry upptäckte jag av en ren tillfällighet att den vinkelkoppling som sitter på insidan och som käglan tätar mot inte satt ända inne. Lossa, skjut in och dra fast och allt fungerade.
Jag har inte bestämt mig för om jag ska vara irriterad att jag inte kom på en så självklar felmöjlighet mer än av en tillfällighet, eller nöjd över att jag fixade det och sparade 400 kr som jag var på väg att ge för en ny. Väljer nog det senare. Jag kan i alla fall berätta om det här, det kan ju vara någon som har nytta av det. Och nu förstår jag precis varför det står med stora bokstäver i installationsanvisningarna att man ska dra muttern som håller vinkelkopplingen ett helt varv sedan man dragit fast den med handkraft. Ha en skön sommar! :--)
Jag har inte bestämt mig för om jag ska vara irriterad att jag inte kom på en så självklar felmöjlighet mer än av en tillfällighet, eller nöjd över att jag fixade det och sparade 400 kr som jag var på väg att ge för en ny. Väljer nog det senare. Jag kan i alla fall berätta om det här, det kan ju vara någon som har nytta av det. Och nu förstår jag precis varför det står med stora bokstäver i installationsanvisningarna att man ska dra muttern som håller vinkelkopplingen ett helt varv sedan man dragit fast den med handkraft. Ha en skön sommar! :--)
Standardfel typ, välkommen till klubben som råkat ut för det här ;-)
Om man ska lösa det långsiktigt så sätter man en ballofix-kran på den matande vattenledningen inomhus. När vintern närmar sig stänger man ballofixen och öppnar utomhuskranen helt.
Med den här lösningen är vattenledningen garanterat helt fri från vatten hela vägen där det kan frysa.
Om man ska lösa det långsiktigt så sätter man en ballofix-kran på den matande vattenledningen inomhus. När vintern närmar sig stänger man ballofixen och öppnar utomhuskranen helt.
Med den här lösningen är vattenledningen garanterat helt fri från vatten hela vägen där det kan frysa.
Kan vara klokt, men jag trodde att ide'n var att röret töms på vatten när du stänger kranen? Så min misstanke är att jag helt enkelt inte dragit åt rörböjen tillräckligt, dvs ganska mycket hårdare än man normalt drar en rörkoppling. Det var en höst som den slutade stänga, så ingen is inblandad.Mats-S skrev:
Standardfel typ, välkommen till klubben som råkat ut för det här ;-)
Du tror helt korrekt, det är absolut iden.S Simsgrodan skrev:
Men beroende på yttre omständigheter leder ibland metallröret kylan så bra att du får en ispelare i själva kranenheten som spränger isär kopplingen på vattenmatningen. Jag vet ett antal personer som råkat ut för det här, därav den extra ballofixkranen så vet jag att jag är 100% säker på vintern
Är ju inte något stort jobb att sätta dit, låter som en bra ide'Mats-S skrev:
Du tror helt korrekt, det är absolut iden.
Men beroende på yttre omständigheter leder ibland metallröret kylan så bra att du får en ispelare i själva kranenheten som spränger isär kopplingen på vattenmatningen. Jag vet ett antal personer som råkat ut för det här, därav den extra ballofixkranen så vet jag att jag är 100% säker på vintern![]()
En fundering, kranen har ju en fjäderavlastning. Är bara vinkelkopplingen på insidan tillräckligt hårt dragen så borde den kompensera för isens expansion. Vet inte varför de annars skulle sätta dit fjädern. Men en ballofix är ju en enkel åtgärd för att vara säker.
Fjädern är en del av backventilen som sitter i en modern vattenutkastare.S Simsgrodan skrev:

Jaha, den fjädern misstänker jag att det är den som håller trycket mot bakstycket invändigt så man inte överdrar i onödan. Drar man denna i botten så blir det mindre bra.S Simsgrodan skrev:
Dessutom utvidgar sig vatten till is 9%. Det klarar inte den där lilla fjädern av och så är det ju verkligen inte tänkt.
Klicka här för att svara