X
D Dilato skrev:
Eftersom det framkommit i efterhand att det finns en annan avstängning för samma rör är hela operationen onödig.
Att ballofixen skulle börja spontanläcka utan att någon rör den är osannolikt och ofarligt eftersom det väl finns golvbrunn.
Jag skulle bara låtit det vara till stolen ska bytas (eller ballofixen faktisk börjar läcka i öppet läge) och då bytt ballofixen samtidigt.
Det olustiga är att det sprutar väldigt mycket ut Genom vredet när man vrider om det. Förstår mig inte på hur det går till. Men skulle det börja läcka med samma tryck kommer det orsaka skador då väggarna saknar tätskikt

Krilleman
X Jeppan skrev:
Det funkade inte dimensionsmässigt med denna ventil. Men stötte på detta när jag monterade av den befintliga. Vad är detta? Är ju ingen vanlig klämring? Kan jag vara låta det sitta och montera en kortare koppling? Eller på något sätt få bort det så jag kan använda kopplingen jag har?

Fick inte heller med någon packning till plaströrsanslutningen som fanns på bilden. Antar att det är en dålig idé att återanvända den gamla? Är det någon särskilt typ av packning?
Ja det där är en halvkoppling, då skulle jag kompletterat med tre artiklar till för att få till detta enligt konstens alla regler.

1946087 - Dubbelmutter 15
1946896 - Rak 15x12
Stödhylsa 12x1

För visst är det 12mm förkromade kopparrör du har efter vinkeln från plasten?

Handla på samma ställe som du köpte ventilen så ber du dom skicka med packningen som saknades också!

Då får du ihop det efter konstens alla regler utan att ta några genvägar.

Montera ihop alla delar enligt ovan på den nya ventilen.
Märk på insticksmåttet.
Kapa med bågfil.
Dra åt enligt monteringsanvisningarna.
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633330-Vatette-Dubbelmutter.pdf

Behåll vinkeln nertill som det är utan ingrepp!
Du bör rimligtvis lossa övre muttern när du kapar röret.

Redigerat:
  • Gilla
Xhdgahhh och 1 till
  • Laddar…
X
Krilleman Krilleman skrev:
Ja det där är en halvkoppling, då skulle jag kompletterat med tre artiklar till för att få till detta enligt konstens alla regler.

1946087 - Dubbelmutter 15
1946896 - Rak 15x12
Stödhylsa 12x1

För visst är det 12mm förkromade kopparrör du har efter vinkeln från plasten?

Handla på samma ställe som du köpte ventilen så ber du dom skicka med packningen som saknades också!

Då får du ihop det efter konstens alla regler utan att ta några genvägar.

Montera ihop alla delar enligt ovan på den nya ventilen.
Märk på insticksmåttet.
Kapa med bågfil.
Dra åt enligt monteringsanvisningarna.
[länk]
[länk]

Behåll vinkeln nertill som det är utan ingrepp!
Du bör rimligtvis lossa övre muttern när du kapar röret.
Detta låter görbart, tack! Hajar dock inte exakt vad som menas med insticksmått?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.