R
rogge_vvs_pl: [citat] Carman har rätt :o, enligt expertisen finns det ingen fördel med att ställa pumpen i sydläge. rogge
30 svar · 9,7k läst
C
CarMan: [citat] jag tror dom flästa värmepumpar har inbygd sirk pump för VB & KB. Jag tror att det inte ska vara några problam att låta sirkpumpen gå hela sommaren, trpts att kompressorn alldrig startar
32 svar · 18,2k läst
B
Bj: faaaan du har rätt jag stod i service läget faaan ursäkta ordvaletmen jag blev arg på mig själv nu jaja gjort e gjort
5 svar · 7,0k läst
H
Hyttmyra: Funkar pumpen bra för er som nyligen köpt älvsbyhus? Hur många kw drar den? drift osv? Bra värme i vattnet?
0 svar · 3,1k läst
M
mulpac: Har inte kört något av de märken du nämner, men i förra huset satte vi in en luft/vatten-värmepump -82, alltså för över 20 år sedan. Den stod inne och hade luftkanaler ut för att kunna ta värme ur uteluften. Håller med om att det var mycket praktiskt att slippa utedelen och att serva den var enkelt genom att man kunde vara inne. Nu kör jag dock luft/luft-värmepump eftersom
1 svar · 7,2k läst
2
2an: [citat] Är det någon som fått bättre pris av att göra det samtidigt??? Syrran o deras grannar testade detta men det skulle inte bli något billigare så svågern blev bara förbannad o sa "ska vi ha vå så blir det jordvärme"..[/quote] I stockholmstrakten kan man nog glömma det, här har både installatörer och borrgubbar mer att göra än dom orkar med - men på andra ställen måste
5 svar · 5,1k läst
P
pravka: ok, vet någon var man kan få tag på sådana fläktkonventorer? Jag vill helst inte behöva ha en massa element överallt det är därför jag är inne på "blåsande element".. Jag har plats att ha kompressorn inne så där e inge problem. Men hur mycket rör behövs egentligen? Är det en slinga eller två? (till/från) eller en / element? Hur reglerar man temperaturen på sådana? Är de
5 svar · 2,7k läst
S
synpunkter: Min granne satt in en CTC EcoEl och En EcoAir 107 för en månad sen. Han hade själv kapat rören vid pannan och dragit bort gamla elpannan (med min hjälp) kvällen innan. Det tog 2 timmar för 2 man. Gratis. Rördragning från EcoEl till EcoAir var 4 meter, genom en innervägg och en yttervägg. Elskåpet fanns tre meter från pannan. Det tog två rörmokare 6 timmar att montera nya pannan och
9 svar · 12,0k läst
M
Maba: Jag tror också att pumpen rasar ganska snart, men man skulle ju kunna använda tanken och köra den enbart på el? Jag bytte offeranod ganska nyligen men frågan är om man kan lägga ner den på sidan eftersom takhöjden är begränsad på loftet?
2 svar · 4,1k läst
E
ejwbegysv: Gäller att ha en stadig vägg att sätta det på.. annars blir det lätt vibrationer på max effekt.. iaf. med min bamsing på 75kg..
5 svar · 2,9k läst
F
frasse: Har du funderat på att t.ex köra E7 + separat VV beredare? Dels är pumpskåpet lite lägre än C7 och du kan fritt välja volym på beredaren. Det kräver ju dock lite mer golvyta så om det är trångt redan kanske det inte är en bra lösning.
13 svar · 14,4k läst
K
Ken: Tack! Nu börjar det klarna för mej. Skall ta och läsa alla trådar om pumpar här så blir jag nog ännu mer utbildad!
7 svar · 3,6k läst
MathiasS
MathiasS: När det gäller brunnens djup så är det höjden på vattenpelaren som är av intresse, inte hålets fysiska djup. Ofta är det en bit ner till vattnet.
3 svar · 4,1k läst
9
9ypzxv: Skulle inte själv göra detta. Tänk på att stänga all annan tilluft om du trots allt genomför detta. Annars sugs varm luft in här och varm luft bär mycket mera vatten. Om nu detta är en bra lösning, varför har ingen av dom stora tillverkarna detta ??
0 svar · 3,3k läst
P
Peter_Skoglund: Risken är väl stor att man blir hängd, men min och många andra inom området är att man skall undvika torpargrund. Risken med torpargrund är organiskt tillväxt. Att torpargrunden fungerar på äldre hus beror mycket på dålig (mindre) isolering i bjälklaget. Värmetransporten till grunden blir då stort och värmer luft vilket automatiskt betyder lägre relativ luftfuktighet. Vill man
10 svar · 7,5k läst
MathiasS
MathiasS: Hur mycket det låter beror väldigt mycket på lokala förhållanden, dvs hur huset är byggt och rören är dragna. Hos mig låter det en aning rakt ovanför pannrummet, jag skulle inte vilja ha sovrummet där, men vägg i vägg låter det ingenting. Om möjligt skulle jag sätta lite extra isolering mot köksväggen och så länge man håller pumpen borta från sovrummet tror jag det är ok!
0 svar · 4,1k läst
B
BoD: Luftvärme är inte direkt någon hit... Christer Harrysson, Bygg- och Energiteknik (http://home.swipnet.se/byggochenergiteknik/) har skrivit en del om luftvärmesystem: http://home.swipnet.se/byggochenergiteknik/fr7_sjuk.jpg http://home.swipnet.se/byggochenergiteknik/iblad2-2.jpg http://home.swipnet.se/byggochenergiteknik/iblad1.jpg Lite om Gullringshus:
1 svar · 4,6k läst
D
DoJz: Ska kolla det, det är Wirsbo golvvärme......Nån felmärkning är det inte, det har vi uteslutit. Tack för råden!
2 svar · 2,9k läst
9
9ypzxv: Kan inte svara dig !! Men gas är väl lika dyrt som el ? Har själv el + luft/vatten vp att värma upp vårt hus. Min granne har gas och skall nu installera en luft/vatten vp för att ytterliggare sänka kostnaden. Har hört att nya pumpar med propangas är ruskigt effektiva.
1 svar · 3,6k läst
E
Eklund: Får ta och ringa till firman och prata lite med dom. Tack för synpunkterna!!!!!:)
4 svar · 4,7k läst
L
LB: Är det någon som vet hur många kW en IVT 490 tillför efter att kompressor o dyl´s förbrukningar är fråndragna?
35 svar · 7,2k läst
L
LB: Injusteringen gör du bäst själv! För IVT490 gäller att köra på kurva nummer 1-2 för golvvärme. Detta är bara ett värde på hur varmt varmvattnet blir till golven. I mitt fall så gillar jag att ha 22° inne, och med lite pysslande så kom jag fram till att kurva 1 var fel. Så då kör jag nu på kurva 2. Sen tyckte jag att det var lite kallt ändå, så då försköt? jag kurvan 2
2 svar · 4,7k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Angående antal starter som diskuterades i annan tråd: Jag är nu nere på 13-15 starter per dygn med runt 15 timmars gångtid/dygn. För att nå detta har jag justerat tillåtet gradminutunderskott till -120gm innan pumpen får starta. Tack vare acktank kan jag göra detta utan att få några svängningar i rumstemp. I stunder som denna inser man att reglering utifrån gradminuter är
7 svar · 3,8k läst
KarlXII
KarlXII: Hmm.....nu börjar konspirationsklockorna ringa igen ;D Ledsen att behöva smolka ditt goda humör, men: Två meter till vattnet...men det var ju mer än 9 meter till berget? Det är väl inget övertryck därnere...? Många fall där 160 meter blev 60 aktiva? På hur många ställen i Stockholm, eller Sverige, ligger grundvatttennivån 100 meter ner? Skitsnacksvarningsknappen lyser. Visa lite
45 svar · 12,1k läst
Sweli
Sweli: Se till att du inte anlitar en värmekonsult som säljer en viss panna ;) Den ska helst vara oberoende Lycka till! och glöm inte att berätta för oss vad blev rekommendationen!
10 svar · 5,2k läst
R
Rodge68: Jag har en NIBE 410-P (samma som 310 fast med tilluftsbatteri) och den har en tentens, vid 0 gradig utetemperatur , ställa inomhustemperaturen något lågt. Temperaturen är 0,5-1 grad kallare inomhus vi den temperaturen, medan när det är riktigt kallt ute höja 1 grad. Jag vet inte om det är en fråga om injustering, jag tror det, kan vara värt att kolla med NIBE.
2 svar · 4,7k läst
Sweli
Sweli: ??? hänger inte med :-/
0 svar · 3,2k läst
R
Rodge68: Hej Fredrik, jo jag använder ett ELFI 400 filter med granulatfilter som är ett kraftigare kolfilter. Jag har en knöppgök till granne som eldar med ved på det mest märkliga sättet! Det verkar fungera fint med filtret, jag har pratat med dem på ELFI och de säger att alla skadliga ämnen blir filtrerade. Jag kan känna en svag doft av grannens rök just som han tänder upp. Jag har ju astma
7 svar · 6,1k läst
B
BD_med_MB: Pumpen är väl ändå den billigare biten.. Kostar flis att gräva ner slingorna.... Som att köpa en skitdyr present till frun och sedan slå in den i förra veckans tv-bilaga typ... Köpte huset med pumpen redan installerad så jag har ingen aning vad det kan kosta.. Däremot vet jag att det funkar bra.. Håller runt 20 grader innomhus (1 1/2 plans villa på platta, 5 rum & kök) med en 6
1 svar · 4,7k läst
KarlXII
KarlXII: Alltid lär man sig nåt nytt på det här stället. :D
10 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.