C
CarMan: slangen ska ligga 2 meter från alla byggnader. byggnaden kommer att skymma solen & marken kommer inte värmas lika mycke där. då kommer marken att bli kallare o kallare o risk för tjälskador finns. jag tärrs inte utalamig om ifal det räcker med att issolera slangen regält (du tappat ju då denna yta, slingan blir kortare)
1 svar · 1,4k läst
L
LuddeNo1: Ere nån som har nån efarenhet av dessa pumpar, verkar ju snorbilliga?? http://www.värmepumpar.net/wichita_l_v.html
0 svar · 2,2k läst
Overlander
Overlander: Dessa kräver återladning.
4 svar · 1,8k läst
K
Kasch: Uthus (f.d. sädesmagasin) som ska värmas sporadiskt men gärna ha någon slags grundvärme, c:a 30 kvm, gästrum+liten pubdel. Isolerat med c:a 150 mm mineralull, ett par vanliga dubbelkopplade fönster. Alt. 1. 2 ggr 1000 W elradiatorer, grundvärme på  8-10 grader. Har en radiator så investeringskostnaden är låg. Alt. 2. Luftvärmepump on/off som drar c:a 850W och levererar max 3500W.
0 svar · 930 läst
D
DonMartin: Precis, Jag fick också upp massor med vatten. Det har fungerat klockrent. Sparar 10.000 kWH per år och har kört sedan dec. 1998. Gratulerar till valet av pump, har också en Termia (Villa 90 heter den). Läs manualen och fråga installatören. Det finns en del att göra med inställningarna för att det skall bli helt automatiskt (både vid -20 och +12) /Don
3 svar · 3,3k läst
Wigert
Wigert: Har du ett protokoll från borrningen kanske det är till hjälp. Annars är det många som stannar hemma och kollar markeringen på kollektorslangen som rullas ner i hålet för att säkerställa djupet. På pumpen finns inget att titta på.
1 svar · 1,2k läst
P
piece: Den kurvan som passar ditt hus och ger dig önskad värme är det bästa valet. Sorry, men hur långt är ett snöre? ::) Normalt kan man säga såhär, det går enklast att justera in rätt kurva när det är kallt ute. -5 eller kallare. Nästa tumregel är att vänta ett dygn mellan varje justering för att se vilken effekt förändringen av kurvan gav. Att det blir lite kallt inne runt nollan
1 svar · 6,2k läst
B
BJohan: Det här låter helt feltänkt. Du har samma ventilationsflöde med FTX och en flvp tar tillbaka mer värme än en FTX. En traditonell flvp på 2 kW har en avluftstemp på ca +5 grader. För att en ideal FTX ska ge lägre avluftstemp än 5 gr krävs en uteluftstemp på nedåt 20 minusgrader. Hur ofta är det så kallt? Om det är nollgradigt ute blir avluftstempen + 10 gr. En flvp på 2 kW sparar
4 svar · 5,9k läst
L
liamab: [citat] Detta är totala förbruknigen.. Och den stämmer... Har ej beräknad förbrukning utan betalar vad vi förbrukar per månad.
5 svar · 2,2k läst
R
rogers: Hej jag gjorde precis så, isolerade ca 3 meter från husgrunden. Det fick jag råd till iaf. Roger
1 svar · 6,7k läst
0
0840: Tror också att boverkets norm är lite överdriven, numera har i alla fall nybyggda hus mycket stora öppna ytor, vad är det som säger att mitt ganska stora vardagsrum har större behov av ventilation än ett mindre. I detta fall spelar nog inte storleken någon roll... Brassar man sen på med kaminen så ökar ju avluftningen oavsett om man har tilluft eller ej. Har någon förslag på hur
6 svar · 7,7k läst
C
citactiva: [citat] De där tror ja inte en sekund på... det är enorma mängder luft som strömmar genom en utedel så det hade blivit fryshus väääldans fort även mitt i sommaren, fast då behöver man inte värmen men det är ju en annan femma. Tänk på att de går att köra som ac och klarar då mycket större volymer än ett växthus är på (ja det finns stora växthus också)
8 svar · 9,4k läst
·
O
ojva: De "stora" tillverkarna(Ivt, Nibe, CTC mfl) har i dagsläget bara on/off. De som har inverter är Daikin Altherma, Acqua Inverter(har en sån själv) + ett par till. Kan inte säga att jag vet att inverter är bättre eller sämre än on/off, men jag är nöjd med den jag har hittils i alla fall.
8 svar · 5,0k läst
C
CarMan: det är helt ofarligt att dricka legionella bakterier! det enda som är farligt är att in andas stora mängder av denna bakterie & om du har nedsat emunförsvar så är risken större. har man omsättning på vattnet så hinner inte bakterierna växatillsig till en så stor mängd att dom kan vara farliga. jag antar att dom bakterier som lever i dursch munstycker hinner spolas bort innan du
14 svar · 7,9k läst
P
petersson79: Kanske inte är så mycket ändå då... Och det blir ju inte så dyrt förrän elpatronen slår in och det har den inte gjort än, förutom när den värmer upp varmvattnet för att döda bakterier en gång i veckan... HAr in thermia duo 8 kw med 150 meters borrhål och ett hus på 125 kvm plus en källare på ca 50 kvm att värma upp
4 svar · 7,0k läst
L
leonardo: Inte fel att isolera slangen. Annars kyls värmekabeln för mycket.
2 svar · 8,1k läst
C
CarMan: [citat] då är vi altså tilaabaka på gissnings stadiet & det var det jag mena, vi kan bara gissa så länga vi inte vat.
22 svar · 7,3k läst
B
bmx: hej, det ær fortfarande inte førsent. VVS firman skulle kopplat in pumpen igår men deras gubbar kommer kl 10 har 1,5 timmes lunch och børjar plocka ihop grejerna kl 14.30 så dom hann givetvis inte klart. Ska kolla på propylenglykol infør næøsta vecka nær dom førhøppningsvis kør igång pumpen.
8 svar · 11,6k läst
B
BAS: Ojoj. Mycket skrik för lite ull. Jag styr våra maskiner med innegivare. Värmepumpen går så länge uppvärmningsbehov finns i huset. Eftersom massan som ska värmas är radiatorvatten, radiatorer, luft, väggar,bjälklag m.m. så behöver du inte vara rädd att det ska ska bli många start stopp. Min maskin på 6 kW går minst 40 minuter innan hysteresen på 1 grad C är uppnåd. Värme till
2 svar · 1,7k läst
H
henpett: Värma garage? Borde funka min avluft/frånluft håller ca 15-17 grader, hur skall man bygga en isolerad värmekulvert kulvert? Spiro eller plaströr, diameter, isolering mineralull?? hur mycket tappar man i energi per meter, behöver man extrafläkt? Många frågor, intressant om nånn har erfarenheter??
9 svar · 3,3k läst
Overlander
Overlander: Med mark/berg/sjövärme klarar du dig med f-ventilation utan återvinning. på berg/mark värme funkar väl frånluftsmodul med en viss återvinning men sjövärme är väl ganska tveksamt.
3 svar · 1,8k läst
C
citactiva: [citat] Om man har ett slutet system ja, verkar dock som Posia tänkt köra med befintlig öppet system.
11 svar · 4,6k läst
C
CarMan: [citat] jag är ingen borrare o dom som borrar vet nog bäst. men borrhålet tätas mot föder räret, so det vatten som kommer borde komme genom foder räret. där sitter borren & den har en drenering till en kontainer som ska sammla upp slagget, här bör nästan allt vatten hamna. men vist under tidan man borrar så är det kalrt att det kommer lite bredvid. den största anledningen till
30 svar · 9,2k läst
P
Plexus: [citat] 14 500 x 1/3 = 4 833 totalt 19 333 kWh 14 500 x 1/4 = 3 625 totalt 18 125 kWh
8 svar · 7,7k läst
J
jwredin: Jaha, då har det fått sin lösning. Kan ju vara intressant (?) om någon råkar ut för samma sak. Ringde CTC och dom sa att något element måste vara kasst eftersom det kommer en för hög retur. Hade en rörmokare där som sparkade igång sista kärvande elementet, dock utan resultat på värmepumpens funktion. Idag kom äntligen någon som kunde CTC-pumpar och konstaterade att en givare ute
3 svar · 4,3k läst
Snailman
Snailman: Om du inte får svar här kan du ju prova länken nedan: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=53.0
1 svar · 3,9k läst
P
petol705: Funkar utmärkt! En överflödig kommentar, men med fyllnadsmassor så menar du matjord/lera och inte tex. 0-100 eller något annat dränerande material. Lycka till P
2 svar · 3,2k läst
S
sagatess: deta trro behövs gjöras så skulle vi få ett biligtbonde på sikt kola elmenten, cirklasonspumpen (pappa tror är för liten för huset) se till så inte är drag i fönstren ev bytte då är sedan huset bygde fudnera bytte till 3 glassfönster, bergvärme (vad kan kosta att dra in) ska ringa kola upp pris här uppe vad kan kosta
17 svar · 3,8k läst
·
S
sagatess: vill veta hure funkar och det vi fundera är en sådan luft/vattenvärme om ni förstår vad jag menar tack sam för svar vill okså veta hur mycket ni som instlareta det har spart plus vad dom kostar
0 svar · 2,7k läst
C
CarMan: [citat] aktivt borr djup är det djup du kommer att ha vatten på i berg. har du berg i marknivå & att det rinner vatten ur hlet, så kommer du ha ett aktivt djup på hela borrhålet/ eller en halvmeter kortare då du säkert lämnar gerget där för att gå under mark till huset
15 svar · 6,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.