11 623 läst ·
8 svar
12k läst
8 svar
Glykol i värmesystemet?? - Brådskande
Hej,
ska sätta igång min nya IVT 495 på fredag och för nu en diskussion med installationsföretaget om huruvida man kan ha frostskyddsmedel ex glykol i värmeslingorna. Jag har dels golvvärme och där är det väl egentligen inget problem men jag har också en gammal del av huset som dit jag dragit vattenrör som går till vattnradiatorer. Dessa rör går under huset i toprargrunden och där är klimatet ungefär som utomhus dvs det kan lätt bli 20 minus om det vill sig illa. Om det blur kallt och strömavbrott ett par timmar när jag inte är hemma så kommer kanske dessa rör att frysa sönder så jag skulle vilja gadrera mig mot detta.
-Installationsfirman vet inte om det går och har aldrig gjort det innan.
-Ringde IVT's tekniska support och där svarade en riktigt fin karaktär som bröt på engelska och svarade att jag fick göra vad jag ville med min värmepump
IVT: -Du får göra vad du vill det bryr jag mig inte om.
Jag: -Jamen jag vill ju veta om det går eller inte?
IVT -Du jag bryr mig inte om vad du gör med din pump. Du ska isolera rören och inte elda för sparvarna.
Jag:-Ja men dom hänger under huset det är inte så lätt. Det fanns liksom inget alternativ men såklart ska jag isolera rören.
IVT: Det är din plånbok som kommer ta illa upp.
Jag: Men går det?
IVt: glykol kan göra cirkulation trög. Du behöver kraftigare pump.
Jag: Så det går inte?
IVT: Jag skiter i hur du gör
Jag
et kan ju bli strömavbrott då kommer rören frysa sönder
IVT -Du jag skiter i det. Åskan kan slå ner och hela huset kan brinna upp.
Jag: Tack så jätte, jätte mycket för hjälpen.
Så kan någon annan som inte har en fullt så dålig dag som snubben på IVT ge mig råd?
Och om jag får ge ett råd så köp inte värmepump av dessa dårar.
ska sätta igång min nya IVT 495 på fredag och för nu en diskussion med installationsföretaget om huruvida man kan ha frostskyddsmedel ex glykol i värmeslingorna. Jag har dels golvvärme och där är det väl egentligen inget problem men jag har också en gammal del av huset som dit jag dragit vattenrör som går till vattnradiatorer. Dessa rör går under huset i toprargrunden och där är klimatet ungefär som utomhus dvs det kan lätt bli 20 minus om det vill sig illa. Om det blur kallt och strömavbrott ett par timmar när jag inte är hemma så kommer kanske dessa rör att frysa sönder så jag skulle vilja gadrera mig mot detta.
-Installationsfirman vet inte om det går och har aldrig gjort det innan.
-Ringde IVT's tekniska support och där svarade en riktigt fin karaktär som bröt på engelska och svarade att jag fick göra vad jag ville med min värmepump
IVT: -Du får göra vad du vill det bryr jag mig inte om.
Jag: -Jamen jag vill ju veta om det går eller inte?
IVT -Du jag bryr mig inte om vad du gör med din pump. Du ska isolera rören och inte elda för sparvarna.
Jag:-Ja men dom hänger under huset det är inte så lätt. Det fanns liksom inget alternativ men såklart ska jag isolera rören.
IVT: Det är din plånbok som kommer ta illa upp.
Jag: Men går det?
IVt: glykol kan göra cirkulation trög. Du behöver kraftigare pump.
Jag: Så det går inte?
IVT: Jag skiter i hur du gör
Jag
IVT -Du jag skiter i det. Åskan kan slå ner och hela huset kan brinna upp.
Jag: Tack så jätte, jätte mycket för hjälpen.
Så kan någon annan som inte har en fullt så dålig dag som snubben på IVT ge mig råd?
Och om jag får ge ett råd så köp inte värmepump av dessa dårar.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag hade gett tusen spänn för en inspelning med din IVT-dialog. Klockrent och väldigt underhållande för den som inte var med själv.... 
Jag vill minnas att forumbroder JonasH kollade detta med glykol i rören under längre tid och Wirsbo avråder från att ha glykolen i rören under lång tid (flera månader).
Jag vill minnas att forumbroder JonasH kollade detta med glykol i rören under längre tid och Wirsbo avråder från att ha glykolen i rören under lång tid (flera månader).
OK.
glykol kanske har en milt frätande effekt. Jag har ifos Roth rör men det ärl väl ungefär samma.
Men pricipiellt så går det väl? Värmeslingorna och vattenberedaren är väl separata slingor? Så att man inte riskerar att ha frostskydd i duschvattnet.
Skön typ på IVT. man ringer i all välmening och frågar en fråga och blir hånad och idiotförklarad. Visst håller jag med om att jag får göra vad jag vill och t.om. bränna upp min pump om jag vill men då hade jag väl lagt de 50 pappen på nåt som brann lite bättre.
glykol kanske har en milt frätande effekt. Jag har ifos Roth rör men det ärl väl ungefär samma.
Men pricipiellt så går det väl? Värmeslingorna och vattenberedaren är väl separata slingor? Så att man inte riskerar att ha frostskydd i duschvattnet.
Skön typ på IVT. man ringer i all välmening och frågar en fråga och blir hånad och idiotförklarad. Visst håller jag med om att jag får göra vad jag vill och t.om. bränna upp min pump om jag vill men då hade jag väl lagt de 50 pappen på nåt som brann lite bättre.
ok. så det är ok med glykol men man får ca 5 % sämre effekt.
Då får man väl fundera på om det är värt extra pengar för att gardera sig. Jag har även instalerat larm och dom ringer mig om det blir strömavbrott. Frågan är väl vad man göer om det blir ett längre avbrott. Akut tömmer systemet?
Då får man väl fundera på om det är värt extra pengar för att gardera sig. Jag har även instalerat larm och dom ringer mig om det blir strömavbrott. Frågan är väl vad man göer om det blir ett längre avbrott. Akut tömmer systemet?
Länken till VPforumet är inte riktigt relevant. Wirsbos anmärkning kom sig av att PEX-rören tydligen inte gillar glykol under längre perioder.
Ring roth och fråga vad deras rör gillar glykol så har du ju ett säkert svar.
Svamel på internetforum ska man inte lita på... :
Ring roth och fråga vad deras rör gillar glykol så har du ju ett säkert svar.
Svamel på internetforum ska man inte lita på... :
Nu är väl detta försent, hur gjorde du?
Från Roth's hemsida: http://www.rothscandinavia.se/faq.php?cat=1-1#id8
"Vilken typ av frostskyddsmedel skall man använda i Pex-rören?
Propylenglykol."
Från Roth's hemsida: http://www.rothscandinavia.se/faq.php?cat=1-1#id8
"Vilken typ av frostskyddsmedel skall man använda i Pex-rören?
Propylenglykol."
hej,
det ær fortfarande inte førsent. VVS firman skulle kopplat in pumpen igår men deras gubbar kommer kl 10 har 1,5 timmes lunch och børjar plocka ihop grejerna kl 14.30 så dom hann givetvis inte klart. Ska kolla på propylenglykol infør næøsta vecka nær dom førhøppningsvis kør igång pumpen.
det ær fortfarande inte førsent. VVS firman skulle kopplat in pumpen igår men deras gubbar kommer kl 10 har 1,5 timmes lunch och børjar plocka ihop grejerna kl 14.30 så dom hann givetvis inte klart. Ska kolla på propylenglykol infør næøsta vecka nær dom førhøppningsvis kør igång pumpen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden